15 weken zwanger en bloed verlies

wie van jullie hebben dit ook wel eens mee gemaakt
ik ben nu 15 weken zwanger van de tweede en had afgelopen 3 dagen bloed verlies
van het ziekenhuis ben ik verplicht om 2 weken bedrust te houden. de baby ziet er goed uit en ze denken dat het bloeden komt omdat me placenta voor de baarmoeder ligt maar 100% zeker kunnen ze nooit zijn of  alles goed afloopt ze denken het wel maar ja
wie heeft dit ook mee gemaakt of kent iemand
want maak me best zorgen en ben ook bang

Hoi,
Ik ben (helaas) ervarings dekundige als het gaat om placenta praevia(voorliggende placenta).
Ten eerste neem ik aan dat je een inwendige echo hebt gehad?? dit is beter om goed de ligging van de placenta in beeld te hebben.
Een placenta die met deze termijn laag bij of wat over de baarmoedermond ligt ,zegt nog helemaal niks de kans dat deze in het verloop van de zwangerschap meeomhoog trekt is groter dan dat hij daar blijft liggen.
Ook het bloedverlies zegt helemaal niks het kan eenmalig zijn maar het kan ook nog veel erger worden daar is en valt totaal geen voorspelling van te doen.
Eerlijk gezegd vindt ik het vreemd dat het ziekenhuis je 2 weken complete bedrust voor schrijft want dit heeft totaal geen zin!
Als je placenta op dit moment laag ligt is het in ieder geval verstandig om geen gemeenschap te hebben.
Je moet niet als een gek te keer gaan maar gewoon rustig aan doen en niet te zwaar gaan tillen en niet tig keer meer trappen gaan lopen.
als de placenta laag ligt,heeft bedrust in zoverre ook geen nut omdat op het moment van een bloeding er als het ware getrokken wordt aan de vaten van de placenta die op een plek ligt waar hij niet hoort te liggen en doordat de baarmoeder groeit wordt er op dat moment aan getrokken en als een bloedvat dan knapt ,dan ga je vloeien en bloedingen kunnen heel heftig zijn de bloedvaten die door de placenta lopen zijn soms 2 cm dik.
Maar maak je niet ongerust en echt ga niet 2 weken op bed doorbrengen want dit voegt niks toe maar doe gewoon rustig aan .
En helaas blijft het afwachten,maar de kleintjes hebben er over het algemeen niet onder te lijden.

groetjes melanie

Ik ben het grotendeels met Melanie eens. Zij is ten slotte een 'ervaringsdeskundige' m.b.t.  een voorliggende placenta.

Zelf heb ik bij mijn eerste zwangerschap een bloeding gehad met 22 weken. Die kwam van de rand van mijn placenta om onduidelijke redenen. Zij hebben wij wel geadviseerd om 'bedrust / bankrust' te nemen tot de baby groot genoeg was om event. geboren te mogen worden, omdat je  vliezen op bloedingen kunnen reageren. Maar ik weet dus niet hoe dat zit bij een voorliggende placenta.

Misschien kun je nog even navragen waar die bedrust precies voor nodig is?

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan