16,5 maand en geen middagdutje?

<p>Hoi iedereen! </p><p>Onze dreumes van 16,5 maand heeft nu in een week tijd al 2 dutjes geweigerd, vandaag is dus nummer 2. Hij lijkt ook wel wat ontwikkelingen aan de hand te hebben hoor, van de week waren de 3 H's ook duidelijk aanwezig! </p><p>Toch ben ik bang dat het niet lang duurt voordat hij besluit helemaal niet meer te gaan slapen overdag. Hij is altijd al een alerte baby geweest, die overdag moeilijk in slaap kwam. </p><p>Uiteindelijk lukt het ons tegenwoordig normaliter heel makkelijk om hem in bed te krijgen, altijd volgens eenzelfde ritueel. Maar als hij weigert, dan is het een bijna onmogelijke opgave om hem alsnog te laten slapen.</p><p>Nu was hij ook vroeg met het stippen van het derde (maand of 8) en het tweede slaapje (14 maanden). Dus ik vroeg me af of andere ouders zich hierin herkennen. Kan het zijn dat hij het al vroeg niet meer nodig zal hebben?</p>
 
Ik zou toch even proberen door te zetten hoor! 16 maanden is wel heel erg jong!
kan je hem op een andere manier laten slapen als hij weigert? Wandelwagen? Auto?
 
Ik probeer van alles. In de wandelwagen of auto heeft hij nooit geslapen, zoveel te zien! 
Maar zodra je hem in bed legt gaat hij dus gelijk staan, klaarwakker en lief. Maar als je weggaat is het krijsen, gooit zijn knuffel uit bed en slaapt dan helemaal niet meer. Ik heb het lief geprobeerd, streng, boos op hem worden. Niks werkt. Vandaag ook even uit bed, naar beneden, bijkomen, weer hetzelfde. Even een flesje water in bed (nog nooit eerder geprobeerd), ook geen succes.
Normaal leg ik hem in bed, geef ik hem een kus en ga ik weg. Soms krijg ik nog een schreeuw na, meestal niet. Hij kletst/zingt dan nog 5 minuten en gaat dan slapen. 
Ik ga er dus vanuit dat hij dit gedrag niet zonder goede reden heeft (al is het onbewust), het lijkt geen manipulatie o.i.d. want 95% van de tijd heb ik hem makkelijk in bed gekregen. Behalve tijdens sprongetjes/slaapregressies en overgangen naar minder dutjes
 
Mijn dochter is volgende week 15 maanden en slaapt vanaf 10 maanden nog maar 1x per dag. Soms slaat ze hem nu over, nog niet met regelmaat maar het komt wel voor. Ook erg vroeg dus ?
 
Ons zoontje is nu 2, maar weigert sinds zjn eerste verjaardag al veel van de middag slaapjes. Hij was ook telkens heel vroeg met een slaapje eraf halen. Zo ver ik het mij kan herinneren ging hij met 8 maanden al over naar 1 slaapje.
Ik mag nu blij zijn als hij 3 tot 4x per week wel smiddags gaat slapen, de andere dagen is hij gewoon de hele dag wakker. Wel probeer ik in de ochtenden echt actief wat met hem te ondernemen: eindje wandelen, naar een (binnen- of buiten)speeltuin, naar de peutergym, met slecht weer gewoon lekker in huis actieve spelletjes doen (bal overrollen, dansen, verstoppertje). Als we actief bezig zijn geweest, wil hij die middag dan vaak nog wel slapen.
Dusja... Sommige zijn al vroeg van de slaapjes af! Maar het kan bij jullie ook heel goed een periode zijn. Ook dat hoor ik wel vaker. 
 
Met 8 maanden naar 2 dutjes en met 14 maanden  naar 1 dutje is heel normaal hoor!
Maar met 16 maanden volledig stoppen met dutjes is extreem vroeg. Red hij het dan écht om de hele dag wakker te blijven? Dut hij ook niet 5 minuutjes in slaap in de auto ofzo?
Ik werk op een kinderdagverblijf en er zijn kindjes die tussen 20-22 maanden dutjes gaan weigeren en dus geen middagdutje meer doen, maar echt nooit met 16 maanden. Wel kindjes van 16 maanden die bijv. nog maar 30 minuten slapen op de hele dag, maar dat is toch beter dan niks. 
Mijn jongste dochter is nu 15.5 maand. Ging ook met 8 maanden naar 2 dutjes en met 14 maanden naar 1 dutje. Nu red ze het wel om de ochtend wakker te blijven, maar om 12.00 is ze écht moe. Gauw eten en slapen.
In de ochtend is ze altijd 6.00/6.30 wakker. Ze slaapt dan in de middag van 12.00-13.30/14.30. In de avond om 19.45 erin. . Eerder lukt ook niet. Ik ben jaloers op kinderen die tot 15.30 slapen en om 19.00 weer, dat is bij ons echt onmogelijk.
Hoe laat is jouw kindje in de ochtend wakker? 6.00 of 9.00 maakt bijvoorbeeld nogal een verschil. 
Ik ga ook elke ochtend de deur uit voor minimaal 2 uur. Boodschappen, speeltuin, de stad etc. Maar Als Ze dan op de terugweg in de auto in slaap valt, slaapt ze soms de hele dag niet meer en heeft ze dus voldoende aan die 10 minuten in de auto. Dat probeer ik dus echt te voorkomen.
Ik zou gewoon blijven proberen elke middag en hem ongeveer 5 uur nadat hij wakker is s ochtends in bed leggen. Al helemaal stoppen zou ik knap vinden. Hopelijk is het even een periode en gaat het binnenkort weer beter. Voor jezelf ook lekker als hij even slaapt,  al is het maar een uurtje.
 
Hij is altijd ergens tussen 6.00 en 7.30 wakker (geen peil op te trekken) en gaat normaal tussen 18.30 en 19.00 slapen. Het middagdutje is van 12.30 tot meestal 14.00.
Vandaag dus geen middagdutje, ondanks dat we het wel hebben geprobeerd. Vanmiddag is hij even met pappa wezen wandelen naar de winkel en verder hebben we rustig aangedaan en ligt hij nu net op bed sinds 17.45, hij is heel lief gelijk gaan slapen. 
Hij was wel wat makkelijk geprikkeld vanmiddag, maar was ondanks dat hij niet had geslapen toch nog gezellig. 
En ik blijf hem inderdaad de slaapjes aanbieden, maar ik ga geen onnodige strijd aan, want deze ga ik gewoon verliezen. Ik heb dat voorheen ook geprobeerd en dan liepen we beiden op ons tandvlees van vermoeidheid, dat is het niet waard! 
Hopen dat het een fase is en anders is het wat het is ?‍♀️
 
Soms heb je dat met kleine kinderen. Ieder kind is verschillend. Kinderen kunnen het zelf heel goed aangeven. Tuurlijk voor jou is het minder leuk (lees minder tijd voor jezelf), maar mijn advies is; go with the flow.
 
Terug
Bovenaan