Sinds dat ze 13 maanden is, doet ze nog maar een dutje. Ze was er vroeg bij, maar dat ging eigenlijk gelijk al goed. Ze gaat nu rond 11.30 naar bed en slaapt dan 3 uur. Later in bed leggen trekt ze nog niet. Langer dan 3 uur laten we haar sowieso niet liggen. Ze valt gelijk heerlijk in slaap. Dit gaat dus prima, al vraag ik me wel eens af of 3 uur overdag niet te lang is. Nu komt mijn probleem. Het in slaap vallen in de avond gaat lastig. Ze heeft geen moeite met naar boven gaan. Vaak staat ze al aan het traphekje te rammelen, als we aangeven dat het tijd is. We wassen haar, kleden om, ze krijgt nog een flesje tijdens het voorlezen, tanden poetsen en naar bed. Ze is dan helemaal zen en gaat rustig liggen. Ze lijkt ook altijd bijna gelijk in slaap te vallen en dan wordt ze ineens ‘wakker’. Ze moet echt flink afschakelen en kan dit niet zonder onze hulp. We zijn nu zo ver dat we bij de deur staan. Voorheen zou ze meteen in huilen uitbarsten (compleet overstuur) en zaten we dus in een stoel naast haar. Het kan makkelijk een uur duren voordat ze slaapt. Draaien, kletsen, spelen, staan enz. Ze gaat tussen 19.00/19.30 naar bed. De nachten zijn verder (meestal) rustig en ze is rond 7 wakker. Ze slaapt gemiddeld rond de 13/14 uur per dag. Vandaag lag ze er om 18.40 in, na een heerlijke buitenspeeldag en ze is pas om 20.00 in slaap gevallen. Al die tijd is dus een van ons boven. Ik besef dat dit zeer waarschijnlijk aangeleerd gedrag is, waar we van af moeten, maar we weten niet zo goed hoe.