17 maanden, wil al maanden 's nachts niet slapen

Hallo

Onze tweede is nu 17 maanden en heeft het al maanden heel moeilijk om 's nachts te slapen. Ze was al eventjes overgeschakeld naar 1 dutje en 's nachts sliep ze door. Maar voor een of andere reden wordt ze nu na een uur of twee wakker en we krijgen haar maar niet terug in slaap. Uiteindelijk wordt ze rond 0u30 zodanig moe dat ze weinig keuze heeft dan om te slapen, maar dan ook altijd even drama.
We hebben al vanalles geprobeerd, maar er verandert niets. We weten dat ze in de slaapregressieperiode zit, maar overal lees je dat dit na enkele weken overgaat. Ondertussen zijn we al 2.5 maand zo bezig. We zijn uitgeput!

Heeft iemand tips?

Slaapcoach?
Is er iets veranderd? Zoals kouder, of verwarming staat te loeien?
Of rond die tijd iemand in de straat die komt/gaat, voor nachtdienst of zo?
Nachtmerrie's? Helpt een nachtlampje?

Nee geen veranderingen of speciaal lawaai in de straat. Ze heeft al een nachtlampje. 
Ze heeft veel last van verlatingsangst, maar bij haar dut is dit nooit een probleem. Dan gaat ze altijd makkelijk in slaap voor ongeveer 2.5u

Geen tips helaas. Hier 2 jaar en sinds geboorte drama met slapen. Vanaf 1,5jaar eindelijk eens af en toe een nachtje doorslapen dus ik snap je vermoeidheid. Nu, 90% van de tijd slaapt hij door. Afgelopen 2 nachten om 2;00u klaarwakker en niet in slaap te krijgen. Wij accepteren het gewoon, pakken hem bij ons in bed (werkt meestal niet) of gaan van ellende en angst om de baby te wekken maar naar beneden. 
Houd vol, blijf hetzelfde ritueel aanhouden maar maak het jezelf niet onnodig moeilijk (en dan bedoel ik, als ze bij jullie wel slaapt  doe je dat lekker, ga erbij liggen, laat haar toch even beneden etc etc). Jullie eigen rust is ook van belang. 
Wat hier ook echt duidelijk is; een uitgerust kind overdag slaapt s nachts ook beter. Als hij op de opvang amper geslapen heeft kunnen we er vergif op innemen dat het een onrustige nacht wordt. Slaapt hij 2/3u overdag, slaapt hij braaf door. 
En als je haar eerder naar bed doet voor t dutje? Ik deed hem dan wel eens al om 10.30/11 naar bed, sliep die tot 13/14, dan kon hij rond 19 naar bed en had hij dezelfde uren slaap gehad maar was de slaapdruk wel dusdanig hoog in de avond dat hij sliep.
Succss!

Ik ben al een tijdje uit de kennis rondom hoeveel dutjes maar is 1 dutje bij 17 maanden niet erg weinig? Misschien helpt het weer terug te gaan naar 2 dutjes. Wij merkte altijd dat slapen doet slapen en niet slapen doet niet slapen. Als wij dus te vroeg een dutje eraf haalde sliep onze zoon slecht in de nacht. 

Hey! Ik heb met je te doen :( 
Hier een peuter van 2 jaar en 4 maanden die de afgelopen maanden ook op en af de nachten onderbreekt. Het ging van kwaad tot erger terwijl hij daarvoor gewoon heel goed sliep. Als hij dan ooit wakker werd dan hoefde ik zijn knuffel maar te geven en was het goed. Maar daar lijkt hij niet altijd meer content mee te zijn.
Wat bij mijn zoontje wel altijd heeft geholpen is kordaat zijn en consequent. Dus één manier kiezen om te troosten. Een aai over de bol, eventueel een zinnetje als : het is goed zo ga maar slapen mama komt zo weer terug. En dan de kamer uit lopen. Als er dan weer gehuild wordt doe je precies hetzelfde. De eerste nacht kan het goed even duren voordat het kwartje valt maar na een paar nachten zal je echt effect zien. 
Door deze methode geef je je kindje:
1. Het vertrouwen dat zijn of haar kamer een veilige plek is om te slapen. Elke keer als je je kind uit bed zou halen wanneer het huilt is dat voor het kind een bevestiging dat zijn bed niet veilig is. Hij wordt er immers uitgehaald 
2. Doordat je consequente op dezelfde manier troost (dezelfde handeling, dezelfde toon, hetzelfde zinnetje) maak je de situatie voorspelbaar. 
Misschien helpt het ook om op de verdieping wat aan te rommelen. Ik weet nog van mijn kind tijd dat ik het een heel veilig en fijn gevoel vond als mijn moeder boven nog de was deed terwijl ik net in bed lag.
Zoveel mogelijke vaste bedrijven. Hoewel ik echt een voorstander ben van nature kijken naar wat je kind nodig heeft is de slaapduur (wel voor elk kind anders) wel echt bepalend voor zijn gedrag van de dag erna. Een kind wat weinig slaapt, is sneller geprikkeld, komt moeilijk tot leren en spelen, valt lastiger in slaap en wordt ook weer vaker en vroeger wakker. 
Een kind van 17 maanden kun je dit veel makkelijker aanleren dan een peuter van 2.5 jaar. Die zijn veel standvastiger en hebben een langer uithoudingsvermogen. Die gaan echt door tot dat ouder het op geeft. En juist daar moet je jezelf voor behoeden. 
Succes ermee!

Terug
Bovenaan