17 weken en voel me niet zwanger

<p>Ik zit in de typische fase van je niet zwanger voelen. Ik kan me niet zo herinneren of ik dit tijdens mijn eerste zwangerschap heb ervaren, maar nu ervaar ik ‘m wel. Ik had veel klachten in het eerste trimester en die zijn gaan liggen. Ik had al heel vroeg een buikje, maar die lijkt nu niet meer te groeien (of zelfs soms kleiner - heb alleen een klein vetbuikje nog maar voor mijn gevoel). Ik voelde met 15 weken, ik weet het enorm vroeg, al enkele schopjes (kan ze op 1 hand tellen), nu voel ik “niks” meer - niet bewust althans. <br /><br /></p><p>Ik heb morgenochtend een reguliere afspraak, bij de verloskundige. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten om het hartje te horen... ik hoop maar dat het nog klopt. Heb soms echt het gevoel dat het “over” is.</p><p>Heeft iemand dit ook ooit ervaren?</p>

Maak je niet druk!
Het eerste trimester is ook het heftigste, en omdat de baby nog niet flinke trappen kan maken kan dit nu jou een ongerust gevoel geven dat je niets voelt.

Ja ik herken dit. Ben nu voor het eerst zwanger en ook idd met 15 weken eerste voelbare schopje maar daarna wordt alles wat stiller, als in bij mij nam hij niet ineens in kracht toe terwijl ik verwachtte dat het los zou gaan nadat ik hem het eerst had gevoeld. Dan wordt het wachten zo lang! Je buik groeit minder omdat die van mij daarvoor al aardig was gegroeid, ik had al weinig klachten in het eerste trimester maar om nou je door die bloedneuzen zo mega zwanger te voelen.... Je laat van alles maar het voelt alsof er niks is... Was helemaal niks aan de hand overigens, kind groeide als kool en nu 27+4 weken zwanger. Daarnaast sinds week 20 heel veel last van vermoeidheid en blaasontstekingen dus ik haal alles qua zwanger voelen weer in zullen we maar zeggen... Maar ik herken echt heel duidelijk je gevoel.

hier het zelfde! ook 17 weken zwanger van mn tweede. 1e trimester ontzettend ziek geweest, dood vermoeid. buik groeide snel. nu alleen nog zere borsten. buik groeit even niet hard en voel geen beweging, want heb de placenta over de hele buikwand liggen. maar heb zelf een aantal extra echo's laten maken want werd gek van onzekerheid. en baby groeit perfect. dus er maar vanuit gaan dat het goed gaat zeker? vast wel...

Wat vervelend dat je je zo voelt! "Gelukkig" hoef je de baby nu nog niet een x aantal keren per dag te voelen, dat is pas bij 25 weken zo. Voor die tijd mag het ook wel eens stil zijn. Maar als je de baby al gevoeld hebt, dan druist dat enorm tegen je gevoel als moeder in! Het kan zijn dat de baby nu weer even wat minder sterk schopt, waardoor je het niet meer goed kunt voelen (maar hij her dus wel doet) of een rustige periode heeft. Wat betreft die buik: Ik had tot 18 weken géén buik. Mensen keken me op het werk aan toen ik met 20 weken vertelde dat ik zwanger was (als ze het nog niet wisten), omdat er niks te zien was. En ik ben al zwanger van nummer 3, dus dan verwachten mensen toch echt wel een buik. Vanaf 22 weken begon het ineens héél snel te groeien en met 25 weken was er écht geen ontkennen meer aan. Dus wie weet gaat dat bij jou ook zo wel, dat je nog een flinke groeispurt krijgt! 
Al bij al is iedere zwangerschap anders (geloof me: ik heb er nu 3 gehad en waren echt alle 3 anders), maar kern van het verhaal blijft dat je altijd je gevoel moet volgen. Vertrouw je het niet? Laten checken, en dat doe je. Dus blijf vooral jezelf daarin volgen! 

Oh en als aanvulling (bedenk ik me net). Ik lees dat het je tweede zwangerschap is, dus ga er even vrijblijvend vanuit dat je al een kindje hebt. De verloskundige zei tegen mij dat het daardoor ook kan dat je de baby minder voelt, omdat je gewoon zelf drukker bent. Omdat je zelf actiever bent en met je aandacht ergens anders, kun je daarom wellicht minder bewust echt voelen, ook al denk je zelf van wel. Dus misschien speelt dat ook op de achtergrond. 

Nog allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik zowel een echo als een check gehad en het hartje was ferm te horen en te zien, niks aan de hand uiteraard... buikje begint ook te groeien nu. Het was fijn even herkenning te zoeken bij jullie! 

Terug
Bovenaan