18 maanden en horen dat je kind te zwaar word

Hoi, ben al een poos niet geweest op het forum, lees wel zo nu en dan weer even mee maar moet even mijn ei kwijt.

Afgelopen maandag moest die kleine weer naar het cb, mocht op de weegstoel, hatstikke leuk natuurlijk. Krijgen we van die wijkverpleegkundige te horen dat als die kleine zo doorgaat hij obesitas zal ontwikkelen.
Was best even overstuur, want je voelt je gelijk een slechte moeder. Tuurlijk heeft hij stevige beentjes, maar zeg welke peuter heeft dat niet.
Ja zegt ze, je moet nu niet denken dat je een slechte moeder bent, want dat ben je helemaal niet. Ja te laat hoor.

Tuurlijk eet die kleine wel eens een koekje teveel, maar daar tegen eet hij ook veel fruit, en eet savonds goed met de pot mee.
Wie heeft dit ook wel eens te horen gekregen, en wat dachten jullie toen
 
ik heb t niet te horen gekregen van het cb maar van mijn schoonmoeder,
ze zij dat hij een aalleg heeft om dik te worden en dat hij stevig is maar ikzelf zie dat niet hij heeft wel een lekkere bolle toet maar voor de rest niet (ik kan zijn ribbetjes tellen)en mijn zoontje eet ook wel eens een koekje of snoepje te veel ik weet dat hij geen stop heeft met eten hij kan de hele dag dooreten dus ik let er wel op.maar ik was wel verbouwereert toen ze dat zei.

gr nlk
 
Ik zou me er niet te druk om maken. Onze meid zat vanaf haar geboorte bovenin de curve met haar lengte en gewicht. Maar ik vond haar echt geen dikkertje. Op dit moment, ze is bijna 4, zit ze met haar lengte nog steeds erboven maar met haar gewicht net nog gemiddeld. Dus het komt allemaal goed.
Onze zoon zit ook bovenin de curve van allebei,maar ook daar maak ik me niet druk om.
Ze eten allebei genoeg en bewegen ook genoeg.
Gewoon goed in de gaten houden en als jij vindt dat hij niet te dik is dan is het toch prima.

Groejtes Anninas
 
Als hij niet te veel snoep krijgt en gewoon gezond eet, komt het echt wel goed hoor.
Let gewoon goed op de hoeveelheid zoetigheid die hij krijgt, ook in drinken...
Maak je niet te veel zorgen erover... het cb kan soms zo zeuren en enorm overdrijven. Zo had mijn dochter volgens hen een hartruis, de gevolgen werden voor mij al geschilderd... bij de huisarts bleek er niks aan de hand te zijn... zorgen om niks dus.

 
dat cb..
mijn zoon zat ver onder het gemiddelde,bij de onderlijn.. nou dat zagen ze graag! (ze zijn toch niet wijs! als mijn zoon ziek werd was hij meteen helemaal vermagerd)
het valt mij op dat als de moeder stevig is, en het kind ook dan wordt er wat van gezegd.
is de moeder mager,maar het kind veel te zwaar,dan zeggen ze niks over het gewicht van het kind.

ach dus maak je maar niet zo druk.
kijk op voedingscentrum.nl wat een kind moet/mag hebben van die leeftijd.
daar heb je meer aan dan het advies van het CB.
succes hoor, ze kunnen je flink onzeker maken.
 
Mijn dochter is veel te lang voor haar leeftijd, we binden haar nu maar vast in bed zodat ze niet te groot wordt X-/
(just kidding)... maar ze is erg lang.
Echt hoor, als je weet dat zoon gezond eet en genoeg beweegt, niks aan de hand toch?
Misschien zat hij net tegen een groeisprong aan. Als mijn dochter tegen een groeisprong aanzit lijkt ze Diktrom wel, een paar dagen later is ze weer netjes op gewicht.

Mijn consultatiebureau is heel relaxed (zijn we erg blij mee). Mijn dochter zat pas tegen zo'n groeisprong aan toen ze gewogen moest worden en was wat zwaarder.
Wat mijn CB zei was: Haar curve geeft geen aanleiding voor zorgen, toch vinden we het belangrijk dit in de gaten te houden, misschien reageert ze wel extra op suiker of werkt haar schildklier niet optimaal, in dat geval moet je er snel bij zijn om te zorgen dat gewicht geen probleem gaat worden in een later stadium. We houden het dus gewoon in de gaten, als ze echt aan de zware kant blijft, hoeft het helemaal niet aan haar eet/beweeg patroon te liggen, kan ook een afwijking zijn. Ik moest 2 mnd later terugkomen en toen was alles weer okay. In plaats van gekwetst was ik wel blij met de observatie. Mijn moeder heeft een trage schildklier, kan zomaar overgedragen zijn.
 
Terug
Bovenaan