18 maanden en niet praten?

Mijn zoontje is nu bijna 18 maanden en het enige wat hij zegt is "hamham" als hij honger heeft of eten ziet. Verder brabbelt hij een hoop, maakt een hoop geluiden, maar zegt niks herkenbaars. Hoe vaak we bepaalde woorden ook gebruiken of herhalen, hij diet er niks mee.
Hij snapt het wel heel goed, geeft altijd het juiste aan als je ergens om vraagt.
Hij heeft een paar keer papa en mama gezegd, maar dat is drie maanden geleden en nu zegt hij het nooit meer.
Hoe kunnen we dit stimuleren? Het zou toch wel leuk zijn als 'ie in ieder geval papa en mama ging zeggen...
 
Hoi,

Ik zou een afspraak maken op het cb. Met 18 maanden nog geen woordjes zeggen vind ik nogal laat. Ook zou ik de oren van je zoontje laten controleren. Slecht kunnen horen of tijdelijke doofheid door open mond gedrag kunnen zorgen voor een slechte taalontwikkeling.
Verder veel tegen je zoontje praten, zingen en voorlezen. Meer weet ik ook niet. Veel succes!!!!

Groetjes
 
taalbegrip is nu nog het belangrijkste!

Van wat ik ervan weet uit eigen ervaring en andere verhalen wordt er pas iets mee gedaan als ze met 2 jr en 3 maanden nog steeds achterlopen.

Wij zijn toen doorverwezen naar een logopedist, onze zoon zei nog steeds bijna niets. De tips die zij ons voor thuis gaf waren oa.: zoveel mogelijk alles benoemen dat je ziet en wat je doet. Daarbij is het belangrijk zo min mogelijk woorden te gebruiken. Als je teveel woorden gebruikt begrijpen ze wel wat je zegt, maar leren ze daardoor de woorden niet.

Ik zou dus nog even afwachten tot je weer wordt opgeroepen om naar het cb te gaan.

Onze zoon, inmiddels ruim 3 jr., gaat al niet meer naar de logopedist omdat hij z'n spraakachterstand ruimschoots heeft ingehaald. Uit een taal-begripstest bleek dat hij wat z'n begrip betreft juist bijna een jaar voor liep, had hij daar waarschijnlijk al z'n energie in gestoken.
 

Hoi!

Mijn dochter is nu 16 mnd en zegt ook niet enorm veel (in vergelijking met dr broer)
Ze zegt wel papa en mama...en ehhh...bah....uit ..au..boe... ..en nog wat klanken die een woord moeten betekenen..maar dan moet je heel goed luisteren.

Ze begrijpt wel echt alles wat ik zeg.

Ook loopt ze nog niet los.
Ze ging pas staan na haar verjaardag.

Ik maak me er nu nog geen zorgen om...maar ik zie de laatste tijd ook wel steeds meer vooruitgang. (ze zegt nu ook..LALALALALA.....als ik zeg: ga eens zingen)

MAAR: mijn neefje praatte met 2 jaar nog steeds niet. (ook geen papa of mama)
Hij is onlangs geopereerd aan zn amandelen...en nu begint ie heel goed te praten.
Echt de week erna begon hij al vanalles te zeggen.

Duss...is hij vaak verkouden..oorontsteking ed?..laat er dan eens extra naar kijken.
Zo niet....vraag t gewoon de volgende keer na op het cb.

succes...komt vast wel goed.

 
Hoi Mikky,

Zingen en verhaaltjes voorlezen kan inderdaad helpen (is ook wat ze op het cb als eerste noemen). Maar zegt niet altijd wat, deden we bij allebei de kids evenveel. De oudste was heel snel (had voor zijn tweede verjaardag al hele volzinnen) en de tweede vond het wel best. Kon met gebaren alles duidelijk maken en zei met anderhalf ook niet veel meer dan mama en ondersteunende klanken bij zijn gebaren (als eh en da). Met twee moeten ze 'zinnetjes' van twee woorden maken,   hij hield het nog bij losse woorden. Tot hij met 2,5 jaar de smaak te pakken kreeg en nu kletst hij de oren van je hoofd en denken we wel eens 'kan de mond ook even stil staan'.


Groetjes
Judith
 
Terug
Bovenaan