18 maanden slaapregressie en 2e op komst

Lieve mama's en papa's,

Ons oudste meisje is nu 1,5 jaar. Altijd een makkelijk meisje geweest en sliep al bijna een jaar meestal door, en goed uit zichzelf.

Sinds 2/3 weken wilde ze helemaal niet meer slapen.
Gelijk gaan staan als we haar naar leggen en erg hard huilen. Zodra je haar oppakt en meeneemt is het over. Daarvoor sliep ze nog 2x 1,5/2 uur en 's nachts van 19.00 tot 7.00.

We zijn over gegaan naar één slaapje, en 's avonds rond 18.30/19.00 naar bed. Nu lukt het haar niet meer om zelf in te slapen. Mijn man lukt het om met moeite haar in slaap te krijgen maar is vaak zo een uur bezig. Bij mij wil ze helemaal niet en wordt ze echt alleen maar boos.

Over 1,5 week verwachten wij ons 2e kindje en ik zie er echt heel erg tegenop. Nooit gedaan, maar omdat de oudste nu zo slecht slaapt ben ik bang dat ze elkaar zo gaan versterken. Wij zijn nu beide al een beetje op (nooit zo erg geweest). En dan moet het heftigste nog komen.

Wie heeft er tips om met deze slaapregressie om te gaan? Alles meer dan welkom!!

Eerste gedachte is tweede slaapje terug? Oververmoeide dreumes slaapt heel slecht.
Kan het ook zijn dat ze verandering aanvoelt, of dat jij niet lekker in je vel zit of zo?
Krijgt ze nog een fles voor het slapen gaan? Dat kan nog best helpen. Zeker als je misschien in dit stadium al naar melk ruikt?

Een uur om hem slapend te krijgen is hier eerder regel dan uitzondering. Nu 2j en sinds geboorte dramatische slaper, we zijn dus wat gewend  Ik heb me ook heel erg zorgen gemaakt over een newborn met een nét 2jarige, zoals t huilen s nachts enzo. Dat is gelukkig nog geen enkele keer dé reden geweest dat hij wakker werd. 
Ik zou inderdaad kijken naar toch weer evt 2 kortere slaapjes? Of eerder op de dag? Smorgens zijn ze vaak makkelijker op bed te leggen dan s avonds zodat de slaapdruk hoger is? 
En daarbuiten.. het klinkt stom maar vooral accepteren. Dan ga je om 18u maar al naar boven en investeer je een uur. Wij hebben (en nog steeds met regelmaat) nachten op een matrasje ernaast gelegen, in de schommelstoel in slaap gewiegd, kriebelend in zn nek in t ledikant, bij ons in bed. 
Er is verder niets veranderd qua ritueel, slaapkamertje ofzo? 

Ik kan me voorstellen dat je nu even niet weet hoe je dit moet gaan doen met een pasgeboren baby erbij. Mijn advies en ervaring: bekijk dag bij dag en 'go with the flow'. In het begin zal dit betekenen dat jij vooral met de baby bezig bent en je man met de oudste. Het is even pittig, maar ook deze tijden gaan voorbij en voordat je het weer zit je in een goed ritme. En vooral niet te druk maken over 'hoe gaan we dit doen'. Wie weet is de slaapregressie ineens voorbij als de baby er is, wie weet heb je een voorbeeldige baby en heb je je druk gemaakt om niets.
Mijn man werkt in de zorg en heeft ook avond en nachtdiensten. Met een peuter en kleine baby thuis, zieik daar ook wel eens tegenop. Maar uiteindelijk komt het altijd goed. Niet te hoge eisen stellen aan jezelf. Succes! 

Wij hebben altijd al een heftige zeer slechte slaper gehad. Onze jongste is ook bijna 1,5 jaar en krijgt nu hoektanden, waardoor het helemaal drama is. Paracetamol helpt (enigszins). Zou het kunnen dat zo iets ook bij jullie aan de hand is? 

Verder ken ik het scenario van slecht slapen en een baby en een dreumes (onze oudste was 20 maand toen nr 2 kwam). Mijn beste advies is : schakel zo veel mogelijk hulp in. Indien mogelijk dreumes nachtje uit logeren. Bijslapen overdag. Kinderdagverblijf voor de oudste. Alles wat mogelijk is... Het is pittig, maar het komt goed! 

Dankjewel voor jullie woorden en tips. Het is wel echt slaapregressie denken we. Overdag is ze ook een tijdje uit d'r hun geweest, maar langzaam ons vrolijke meisje weer terug. Ook als ze niet zo veel slaapt.
Verder geen gekke veranderingen en ook de tandjes heeft ze al. Ze zal aan ons vast wat merken, maar dat kunnen we niet echt voorkomen.
We kunnen alleen maar hopen dat het een fase is, en dat ze snel weer zelf in slaap komt. Tot die tijd geven we maar even toe aan haar en onze eigen vermoeidheid.
Nogmaals dank voor de reacties en jullie ook veel succes met de kleintjes!

Terug
Bovenaan