18 maanden slaapregressie of ritme kwijt?

Ik kan wel even wat hulp gebruiken. Onze dochter is tot 15 maanden nooit zo goed geweest in zelfstandig in slaap vallen in de avond. De middagdutjes gingen/gaan super en van 15 maanden tot nu 18 maanden viel ze heerlijk zelfstandig in slaap in de avond. Heerlijk dat we de avonden weer terug hadden. Nu zijn we twee weken geleden een weekje weg geweest. Daar had ze moeite met zelf in slaap vallen. Dat vonden we niet gek aangezien ze op een vreemde plek was. Na 2 avonden bij naar gebleven te zijn. Viel ze de rest van de week na wat huilen rustig in slaap. Eenmaal thuis had ze even een huilmomentje nodig om in slaap te kun en vallen. Even wennen maar dat hebben wel meer kindjes even nodig dachten we nog. Vrijdagmacht hadden we echt de slechtste nacht ooit. Ze werd om 00.30 wakker en is tot 04.30 wakker gebleven. Niets hielp, wiegen niet, bij mij op de borst niet, bij haar blijven niet, bij ons in bed ook niet. Uiteindelijk met een flesje in bed en ik naast haar op de grond, is ze in slaap gevallen. Sindsdien is het huiltje in de avond veranderd in ontroostbaar gejammer/gehuil. Het gaat door merg en been, zodra we haar kamertje verlaten. Ze stopt ook niet meer na een paar minuten en is bezweet en haar hartje gaat tekeer als we haar na enige tijd gaan troosten. Ze wil/kan dus niet meer zelf in slaap vallen maar met ons erbij duurt het uren voordat ze slaapt. We hebben haar nooit laten huilen, maar nu zegt mijn hoofd dat we dat wel moeten gaan doen, maar ik kan het niet over mijn hart krijgen. Ze heeft ons duidelijk weer even wat meer nodig, maar ondertussen zit ik nu alweer dik 2,5 uur bij haar. Begonnen op een krukje bij de deur, vervolgens naar de kamer ernaast en nu naast haar bed op de grond. Ze begint nu pas echt in slaap te vallen. Is dit een slaapregressie of hebben we misschien haar ritme te los gelaten nu we beiden vakantie hebben? Ik ga vanaf morgen in ieder geval haar ritme weer heel strak vasthouden.
 
Ze is verder vrolijk en actief. Geen koorts, eet en drinkt goed, luiers zijn ook goed. Ik heb ook al aan oorontsteking zitten denken, omdat ik dat laatst hier gelezen heb.
 
Het eerste gedeelte herken ik! Wij zijn deze week op vakantie en het begon precies zo. De eerste avond een uur naast hem gezeten, voordat hij sliep. De tweede avond sliep hij iets eerder. De derde avond liep hij vrolijk zelf naar zn bedje wist het hele bedritueel, maar zodra ik weg wilde lopen was het huilen. Ik er weer naast gaan zitten. Totdat ik merkte dat hij een spelletje met me speelde. Hij bleef aan het spelen en af en toe keek hij naar mij om te kijken of ik er nog wel was. Het klinkt heel hard, maar toen we dat merkte dat hij gewend was aan het huis waar we zaten en dat hij alleen maar wilde dat ik bij hem bleef en niet van plan was te gaan slapen, hebben we hem laten krijsen. Dat duurde nog geen 5 minuten en inmiddels nog maar 1 minuut. Daarna slaapt hij gewoon rustig en zijn normale slaaptijden.
Ik ben benieuwd hoe het thuis weer gaat!
 
Herkenbaar ons zoontje valt vaak wiegend in slaap nu word die zoo boos verdrietig dit herken we niet nu doen we filmpje aan en Ai over zin bol . Dan filmpje uit dan word nog steeds strijd maar minder soms geeft die zelf aan ik wil slapen door te draaien naar mij en dan doe ik hem uit vertelnik over de dag dit helpt
 
Zulke periodes zijn heel herkenbaar, mijn jongste dochter is net 2 geworden en zulke periodes wat jij omschrijft hebben we vaak genoeg gehad de laatste maanden.

Soms was ze ook in de nacht compleet in paniek, uiteindelijk nam een van ons haar dan mee naar beneden (wat eigenlijk totaal tegen mn principes is) en dan viel ze beneden binnen 5 min in slaap op schoot.
Dat is gelukkig maar een keer of 4 gebeurt in maanden tijd, dus niet elke nacht. Maar ook in de avond was er vaak strijd of viel ze in slaap in ons bed.

Vanaf 18 naanden ben ik echt her middagslaapje gaan inkorten naar 1.5 uur. Het liefst van 12.30-14.00, en langer dan 14.30 laat ik haar sowieso niet liggen. Vervolgens gaan we uren naar buiten, meestal van 15.00-17.30 buiten spelen, speeltuin, zwemmen, kinderboerderij. Echt lang op pad. En dan gaat ze om 20.00 naar bed, want om 19.00 weigert ze gewoon want dan is ze nog niet moe genoeg ondanks dat ze uren buiten gerend heeft. En dit werkt voor ons! Dus het middagslaapje inkorten en pas om 20.00 naar bed. Nu slaapt ze direct tot 6.30/7.00 de volgende ochtend. En dit scheelt veel strijd, dus dan maar een uurtje later erin dan 'hoort'
 
We zijn er inderdaad over na aan het denken om haar middagdutje in te korten . Ze slaapt namelijk met gemak 3 uur en dan moeten we haar nog vaak wakker maken. Later dan 15.00 laat ik haar nooit liggen, maar gisteren was ik in de middag weg en toen ik thuis kwam 16.10 lag ze nog steeds te slapen. Ze lag er wel laat in , dus mijn vriend vond het wel een goed idee om haar nog even te laten liggen. Misschien is dat ook wel een trigger geweest. Vannacht was ze om 4 huilend wakker geworden. Mijn vriend heeft haar toen bij zich genomen en eenmaal gekalmeerd weer terug in bed gelegd. Uiteindelijk bleef ze rustig liggen, maar duurde het in totaal n uur voordat ze weer sliep. Zo stom dat het voelt als falen voor mijzelf, terwijl ik dondersgoed weet dat dit er allemaal gewoon bij hoort. Het hakt er alleen zo in, dat slaapgebrek. We zijn blijkbaar de laatste 2 maanden erg verwend geweest met het heerlijk slapen van onze lieverd.
 
Ik snap je zo goed, het is zo'n gepruts en frustrerend als je wéér zo'n rot nacht hebt en het breekt iedereen op.

Maar ik denk dat je er goed aan doet het middagslaapje eens wat in te korten, begin eens met 2 uur. Dat is echt lang genoeg. Wakker maken lijkt even zielig, maar m'n dochter weet ondertussen niet beter en ik doe het gewoon omdat ik wil dat ze niet 's avonds nog tot 22.00 wakker is. Juist omdat ze in de nacht kort of slecht slapen, gaan ze dat overdag inhalen en dan slapen ze met gemak 3 uur idd. Dat moet je juist doorbreken door ze in de middag eerder wakker te maken zodat ze in de avond/nacht moe zijn. Probeer eens een dutje van 12.30-14.30 en dan vanavond rond 19.30 erin.

Tot 16.00 slapen overdag kan eigenlijk gewoon niet meer op deze leeftijd, heerlijk dat je vriend het in de middag dan zo relaxed had, maar 's avonds zit je ermee :(

Het is ook echt even wennen. Als ik haar om 14.00 eruit haal denk ik: pfoe we hebben nog een hele middag voor de boeg. Je moet echt even op pad want van 14.00-19.00 in huis/tuin spelen, dat houden wij geen 5 uur lang vol. Dus elke middag maar weer de deur uit. Het vraagt wel wat meer van jezelf, maar de kinderen worden er tenminste blij en moe van ;)
 
Terug
Bovenaan