18 weken

Ik was 18 weken zwanger toen we voor de maandelijkse controle naar de verloskundige gingen. Ik voelde me erg goed, was eindelijk niet meer zo beroerd en had het gevoel dat ik kon gaan genieten. Bij de verloskundige bleken er geen harttonen te zijn. Een echo in het ziekenhuis bevestigde onze bange vermoedens: ons kindje was overleden. Mijn man heeft 3 meiden uit een vorig huwelijk, ik heb 3 kinderen uit een vorig huwelijk en dit zou dus ons eerste kindje samen zijn, er waren 8 mensen dolgelukkig met zijn komst. Er komt meteen zoveel op je af, beslissingen die genomen moeten worden, al het verdriet, de boosheid, de teleurstelling, de vragen...
We kregen 4 dagen de tijd om afscheid te nemen van deze zwangerschap, van ons kindje en van al onze plannen voor de toekomst. De bevalling werd opgewekt met tabletjes, na zo'n 8 uur werd onze zoon Robin geboren. Hij was een mini-mensje met alles erop en eraan. De doodsoorzaak was meteen duidelijk: de navelstreng zat als een strak koord 1 1/2 keer om zijn nekje gedraaid. Het geeft een heel dubbel gevoel te weten dat hij in ieder geval gezond was: het geeft hoop voor een volgende zwangerschap, maar tegelijkertijd is er ook het besef dat het helemaal niet nodig was geweest. Het waarom blijft altijd in je hoofd en je weet dat je er nooit een antwoord op zult krijgen.
Ik vind het heel moeilijk om te verwerken. Ik sluit me af voor het verdriet, ik verstop het zodat ik er niet aan hoef te denken. Het is nog steeds alsof het niet met ons is gebeurd, alsof ik er toevallig bij was, maar het niet over mezelf gaat. Ik mis mijn buik, iedere week sta ik stil bij het aantal weken dat ik nu zwanger zou zijn. Een nieuwe zwangerschap is zeer welkom, maar zal altijd dubbele gevoelens geven. Het is moeilijk om Robin en die hele bevalling een plekje te geven en te accepteren dat het gebeurd is. Na 3 meiden had ik mijn man zo graag een zoon gegeven, waarom mocht hij niet bij ons komen en opgroeien met zijn broer en zusjes die, net als wij, zo verschrikkelijk trots en blij waren?
Die vraag doet nog het meest pijn omdat er nooit een antwoord op zal komen.

Hoi Nicoline,

Wat verschrikkelijk voor jullie!
Ik wil je laten weten dat ik met je meeleef en je heel erg goed kan begrijpen.
Ook ik ben voor de 2e keer getrouwd en heb 3 jongens uit mijn vorige huwelijk en mijn huidige man heeft 1 dochtertje uit zijn vorige huwelijk.

Het begon bij ons te kriebelen een kindje van ons samen te hebben en daarom besloten we "ervoor te gaan".

Helaas ging het niet zo simpel....6x een miskraam volgde en dan vraag je je af: waarom ging het toen wel "normaal" en lukt het nu niet?

Na een aantal onderzoekjes blijkt dat ik een verhoogde erfelijke aanleg heb voor trombose en dat kan de reden zijn voor de miskramen.

Inmiddels ben ik 17 weken zwanger van ons kindje en tot nu toe gaat alles prima!

Ik wens jou, je man en je kindjes heel erg veel sterkte toe en ik hoop dat je me binnenkort eens mag berichten dat je zwanger bent.

Heel veel sterkte!

groetjes Monique

Lieve Nicoline,

Ook ik heb een kindje verloren, mijn dochtertje Angel* leefde 16 weken in mijn buik, zij had een open schedeltje, dit is niet mert het leven verenigbaar. Wij hebben de onmenselijke keuze moeten maken om haar geboren te laten worden.
Ik kan je één tip geven: ga eens naa www.lieve-engeltjes.nl en lees onze verhalen, zij helpen mij en ieder ander die daar op gaat kijken.

Veel liefs Chantal

Kijk op www.lieve-engeltjes.nl/engeltje/AngelS voor mijn verhaal.

Ik had jou verhaal, zelf kunnen schrijven. Ik herken er zoveel in. Vond het ook heel apart om te lezen, dat jij Robin een mini-mensje noemde. Dat doe ik bij Mike ook altijd, hij is mijn minimensje, mijn aapje.
Ik was 25 weken zwanger toen het mis ging. De placenta groeide niet mee. Ik heb een zoon van 9, maar het zou het eerste kindje voor mijn vriend worden.
Ik mis mijn buik ook, en dat heb ik ook al een paar keer gezegd. Ik wil mijn buik terug. In ieder geval wil ik je heel veel sterkte wensen, ik voel wat jij voelt. Meestal kun je dat niet zeggen, want niemand kan voelen wat een ander doormaakt. Maar aan jou manier van schrijven, weet ik gewoon dat onze gevoelens niet veel verschillen.

Terug
Bovenaan