19 maand en nog niet praten

<p>Goedemorgen. </p><p>Ons zoontje is nu 19 maand oud maar praat nog vrijwel niet. Wel wat in zijn eigen taaltje maar woorden komen er nog niet echt uit. Hij begrijpt wel best veel. </p><p>Iemand ervaring mee? En wanneer kwam het bij jullie kindje op gang? </p>

Hoi! 
Mijn zoontje is 22 maanden en praat ook nog niet echt. Hij brabbelt wel veel in zijn eigen taal en begrijpt wel bijna alles wat je zegt.. Ik zou me nog niet druk maken het komt vanzelf en jongens zijn vaak wat later;)

Hoi! 
Mijn zoontje is 22 maanden en praat ook nog niet echt. Hij brabbelt wel veel in zijn eigen taal en begrijpt wel bijna alles wat je zegt.. Ik zou me nog niet druk maken het komt vanzelf en jongens zijn vaak wat later;)

Hoi, onze zoon is 19 mnd (gecorrigeerd 17 mnd) en praat ook nog niet echt. We hebben een keer met een fysiotherapeut gesproken hierover en kregen tips zoals lezen, en bewust woordjes aanleren zoals bloem, wiel, auto, vliegtuig en dat het praten en zinnen maken vanzelf komt. 
Ik merk wel dat ik ongeduldig ben voornamelijk ook omdat z’n broer veel eerder liep en ook al veel eerder echt duidelijk sprak.. toch maak ik me nu nog geen zorgen, het komt wel vanzelf.

Rond de 2 jaar ga je nog een keer naar het CB. Als hij dan nog geen echte woordjes praat, dan wordt je waarschijnlijk doorgestuurd naar een logopedist. Dit om te kijken hoe het gaat met de spraak/taalontwikkeling. Een kindje van 2 moet namelijk minimaal 10-20 woorden kunnen zeggen en al een klein beetje beginnen met 2-woordzinnen. Maar hij heeft nog even om hier te komen! Blijf inderdaad vooral veel voorlezen, het liefst iedere avond een verhaaltje, praat veel met hem en zorg dat je duidelijk met hem spreekt (dus dat jij de woorden duidelijk uitspreekt, zodat hij het wel ergens in zijn hoofd kan opslaan). Probeer ook, als je wil dat hij woordjes gaat zeggen, niet te lange zinnen te maken. Maar bijvoorbeeld ook zelf in 2/3-woordzinnen te spreken (bijv. "naam" eten? of "boek pakken", etc.). Ik ben zelf logopedist, dus dit zijn in ieder geval tips waar je de komende maanden mee aan de slag kunt gaan ;) 

Terug
Bovenaan