19 maanden tussen nummer 1 en nummer twee... praktische zaken?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben (zoals sommigen van jullie miscchien weten) zwanger van ons tweede kindje. Helemaal geweldig, we zijn er ook heel blij mee, maar af en toe denk ik 'waar ben ik aan begonnen??'

Als nummertje twee geboren wordt (als alles goed gaat in april 2008) dan is Isis ongeveer 19 maanden. Ik zit me de laatste tijd helemaal suf te piekeren hoe ik het allemaal moet gaan doen. Vooral over de aanschaf van bepaalde zaken, zoals wel/geen dubbele wagen, en hoe we het moeten gaan doen met Isis' nieuwe kamer maak ik me zorgen. Ik ben sowieso al een piekeraar, en die hormonen helpen niet echt, haha .

Heeft iemand hier ervaring met een leeftijdverschil van ongeveer anderhalf jaar??  Ik heb ernstige behoefte aan ervaringsdeskundigen!

Ik twijfel erg of ik een dubbele wagen zal nemen, ik vind het van die lompe  dingen. Aan de andere kant; ik zie niet in hoe anders (Isis is echt nog te jong voor een kiddyboard). En als we dan een dubbele wagen nemen; naast elkaar of achter elkaar?
Ook een probleem: de bedjes. Isis ligt uiteraard nog in een ledikantje, een wieg hebben we niet. Nu twijfel ik dus tussen een tweede ledikantje kopen voor de baby, en een wieg kopen voor de baby, zodat Isis nog een tijdje in haar ledikantje kan blijven, en dan maar hopen dat als de baby uit de wieg groeit, Isis groot genoeg is voor een groter bed.  Ik heb ook al zitten kijken naar junior-bedden (70 x 150), maar ik kan me toch echt niet voostellen dat Isis hier over een half jaar al aan toe is...

Veel vragen, ik weet het... ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken!!! Alvast bedankt voor de reacties! Enne... ik ben er écht heel blij mee hoor,  laat daar geen twijfel over bestaan!

Groetjes,
Myrna, mv Isis (05-09-2006) en (april 2008...)

Hoi Myrna,

Tussen onze kindjes zit straks ongeveer hetzelfde leeftijdsverschil. Skip is ook net 19 maanden als onze tweede wordt geboren.
Vanuit mijn omgeving zeggen soms ook mensen, zo weinig verschil...... weet waar je aan begint... Ik zie tot nu toe het probleem niet zo, maar misschien over een halfjaar wel haha.
Ik wil je wel vertellen hoe wij het gaan oplossen, de praktische dingen.
We laten Skip gewoon op zijn vertrouwde kamer, met zijn eigen bed en commode. Dit omdat we hem de veranderingen nog niet kunnen uitleggen, dus laten we het voor hem zo rustig   mogelijk. Een juniorbed vind ik ook nog wat te vroeg, als ik   zie hoe onrustig hij nog slaapt, van de ene kant van het bed naar het andere....
Wij hebben ook gedacht aan een duowagen, maar we hebben het toch niet gedaan. Tegenwoordig rijd je naar de Prenatal en koop je in 1 minuut zo'n wagen, als we het nodig hebben na de geboorte dan hebben we er zo 1 gekocht. Ze zijn overigens ook niet superduur heb ik al gezien. En dan heb ik het over zo'n wagen waarbij de kindjes achter elkaar zitten/liggen.
We gaan toch eerst proberen om Skip op een kiddyboard te zetten (al twijfel ik nu ook nog over of dit wel goed gaat...),  daarbij hebben we ook een babydraagzak dus misschien is dat ook een optie. Ik weet nog uit de begintijd van Skip dat ik toen ook niet supervaak alleen met  hem wegging. En als je man of  een vriendin/moeder  erbij is dan kun je veel makkelijker weg, 1 in de buggy de ander in de kinderwagen.
We kopen voor de aankomende baby een ledikantje en commode bij, dit kun je ook zo duur maken als je zelf wilt.
Ik heb ook gedacht aan een wiegje voor de baby en dat die dan later in het bedje van Skip zou kunnen slapen, en Skip dan in een juniorbedje. Maar ik zag dat een wiegje bijna net zo duur is (kan zijn) als een ledikantje. Dus ik denk dat we toch gaan voor het ledikantje, al weet ik dat nog niet zeker.
Voor ons is het belangrijkste dat Skip gewoon in zijn vertrouwde omgeving blijft.
Verder bedenk ik me soms ook wel eens.... hoe gaat het straks in februari, met twee kinderen. Maar, komt tijd komt raad.
Misschien maak je je druk om dingen die nooit een probleem worden.
Succes, ik hoop dat je wat aan mijn (lange) verhaal hebt.
Heel veel geluk met je zwangerschap, geniet ervan!

Groetjes, Noortje mv Skip (22-07-06), zwanger van de tweede (29-02-08).

Hoi Noortje,

Gefeliciteerd met je zwangerschap en bedankt voor je reactie!
Ik weet dat ik  teveel beren op de weg zie,  maar that's me... Ik heb natuurlijk ook nog alle tijd, en inderdaad is bijv. een dubbele wagen altijd nog zó aangeschaft.

Misschien moet ik me iets minder druk maken...

In ieder geval bedankt voor je reactie!!

Groetjes,
Myrna

Hoi hoi,

Ik ben ook in verwachting van de tweede en ook David is 19 maanden als zijn broertje of zusje geboren wordt.

We zijn op dit moment druk bezig met het maken van een nieuw kamertje voor de baby, er moet nog een dakkapel geplaatst worden.
Ik laat David ook gewoon op zijn eigen vertrouwde kamertje liggen omdat ik hem nog te klein vind om te verhuizen.
Ik heb een tweedehans ledikantje waar ik David in ga leggen, de meubeltjes gaan namelijk wel door naar de babykamer. Dus David krijgt een nieuwe (grotere) kast en misschien dat ik bij de IkEA of zo nog een goedkope commode ga kopen.

Wat betreft de wagen zit ik ook nog wel in dubio. David staat nu nog noet eens dus ik vraag me af of hij uberhoupt wel loopt als de tweede geboren wordt. Ik ga denk ik wel uitzoeken welke duowagen ik handig vind, maar ga er nog geen kopen. Ik ga het eerst proberen te redden met de draagzak en de buggy, werkt dat niet dan is een wagen inderdaad zo gekocht.

Verder maak ik me op dit moment niet echt druk, het zal allemaal wel lukken, toch? En als het wel heel zwaar gaat worden helpt het echt niet me daar nu heel veel zorgen te maken.
We zullen wel zien, je weet nooit van te voren wat voor kindje je krijgt. Met David ging het allemaal heel makkelijk (sliep ontzettend veel) maar goed, dat zegt natuurlijk niks over dit kindje...

Maar goed: ik heb er gewoon heel veel zin in!

Liefs, en veel succes, Sascha.

Beetje late reactie, sorry...  Heb een tijdje erg weinig tijd gehad voor internet...

Bedankt voor je reactie Sascha (en ook jij gefeliciteerd met je zwangerschap!).

Wij gaan sowieso Isis verhuizen (qua kamer dan...), want dat komt gewoon het beste uit qua indeling van ons huis. Wij gaan zelf ook van slaapkamer verhuizen. Wel wil ik zorgen dat Isis minstens 1 à 1 1/2 maand vóórdat de baby komt op haar nieuwe kamer ligt, zodat niet alles ineens komt. Ik heb inmiddels besloten voor de baby ook een ledikantje te kopen, ik vind Isis écht nog te klein voor een groot (of junior) bed dus daar wachten we nog een tijdje mee.

Ook denk ik dat ik voor een dubbele wagen ga, maar die ga ik denk ik via Marktplaats kopen. Er staan er genoeg op! Ik wil er eentje waar ze achter elkaar zitten, ik vind die brede wagens zo lomp... Een kennisje van me heeft een dubbele wagen (achter elkaar) dus daar ga ik een keertje een "testrit" mee maken, haha.

Verder begint de rust in mijn hoofd weder te keren, gelukkig. Ik ben gewoon heel blij met dit tweede wondertje, en naast héél druk gaat het ongetwijfeld ook héél geweldig worden.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes,
Myrna mv Isis en ...?

Hoi hoi,

Ik wil toch even reageren. Tussen Hjerre en Elize zit 14 maanden en ik heb precies ( bijna) hetzelfde gedaan als wat jij gaat doen.
Wij hebben Hjerre ook laten verhuizen naar een nieuw kamertje en daar gewoon een ' nieuwe ' babykamer voor gekocht op Marktplaats, omdat ik Hjerre ook nog te klein vond voor een juniorbed. We hebben nu een heerlijke jongenskamer voor hem. Elize slaapt op de ' oude, neutrale'' babykamer.
Ook hebben wij een dubbele kinderwagen gekocht op Marktplaats, en dan wel eentje naast elkaar omdat ik graag naar de baby kijkt tijdens het rijden.
Hjerre hebben we ook ongeveer zes weken van tevoren laten slapen op zijn nieuwe kamertje en dat ging heel goed.
Hjerre is ook wisselend lief voor Elize, de ene keer overlaad hij haar met kusjes en de andere keer is hij gewoon een beetje jaloers en zoekt op een negatieve manier aandacht, maar vervelend is hij zeker niet.
Het is druk, maar het is ook heerlijk!

Heel veel succes met je beslissingen en een hele goede zwangerschap toegewenst!

Groetjes Hanneke mama van Hjerre nu 15 maanden en Elize 3 weken

Hallo,

Ook hier straks krap 18 maanden tussen nummer 1 en 2. Ook wij hebben zitten dubben hoe we het met slapen en met de kidnerwagen aan gaan pakken. Wij hebben boven 2 (grote) slaapkamers en dan nog een zolder. Maar ik vind Tijn echt nog te klein om straks al naar het zolder te gaan. We gaan dus proberen om die 2 op één kamer te laten slapen, van verschillende mensen heb ik daar goede verhalen over gehoord dus daar gaan we voor. Ze kunnen zo uit elkaar slapen dat Tijn in ieder geval de baby niet ziet dus dat is al weer een voordeel, bovendien zal de baby de eerste weken toch bij ons op de kamer slapen. We halen voor Tijn een ledikantje bij IKEA zodat als de baby uit de wieg is hij/zij in het andere ledikantje kan.
Voor de wagen vond ik het lastiger maar ik denk dat we voor zo'n buggy-pod gaan. Dat is   zo'n aanhangsel voor naast je wagen waardoor je een dubbele wagen creëert maar je kan deze er ook zo weer afklikken. Zo kan ik waar nodig beide kinderen in de wagen hebben en als we gewoon een stukje gaan wandelen kan Tijn mooi zelf lopen en heb ik weer een "kleine" wagen.

Groetjes Danielle

Terug
Bovenaan