1e afspraak CK

A.s. vrijdag heb ik mijn eerste afspraak bij de VK. Hiervoor ben ik 2 keer bij de Gyn. geweest. Maar nu vraag ik me af wat ik moet verwachten van een afspraak bij de VK. Hebben jullie hier al ervaring mee???

Liefs,

Danielle (12 wkn en 3 dgn)
 
Hoi,

Wat ik me herrinner van de vorige keer, is dat er bij dat eerste gesprek veel gevraagd word over je geschiedenis. Komen er ziektes of afwijkingen in jouw of jouw partners familie voor? Waar hoop je te bevallen? Hoe verloopt de zwangerschap tot nu toe? Waarom ben je bij de gyn geweest? En met een beetje geluk gaat ze het hartje luisteren en in ieder geval gaat ze even voelen. Als je pech hebt moet je nog een keer bloedprikken om je ijzer te meten. (dat had ik) Je krijgt allerlei info mee en je kunt vragen stellen. Ik kwam de vorige keer pas met 16 weken voor het eerst bij de VK. Daarvoor ook bij de gyn gelopen. Maar toen alles goed was ben ik terugverwezen naar de VK. Zo'n eerste bezoek is vaak vrij uitgebreid. Daarna niet meer, tenzij er iets aan de hand is.
Veel plezier!

Groetjes, Kat
 
Hoi,

Bij mijn eerste echte bezoek aan de verloskundige vroegen ze veel. Ze wilden weten tegen welke kinderziektes ik ingeent ben, of er erfelijke ziekten in de familie zitten, of ik borstvoeding wil geven, thuis/ziekenhuis bevalling etc. Ook hebben ze de bloeddruk gemeten en het hb gehalte, ze hebben 2 buisjes bloed afgenomen die testen ze op bepaalde ziekten zoals hiv en ze kijken wat voor een bloedgroep je hebt.  Ze hebben naar  de baarmoeder  gevoeld en ik kreeg een echo ( maar dat verschilt per verloskundige praktijk).
De eerste afspraak is dus vrij uitgebreid ze maken dan je zwangerschapskaart helemaal in orde. Oja, sommige verloskundigen wegen je ook, de mijne doet dat niet. Alle volgende afspraken zijn een stuk minder 'interessant'. Dan zit je over het algemeen langer in de wachtkamer dan dat je binnen bent. Maar het is altijd wel leuk om het hartje van je baby te horen.

groetjes kirsten
39w4d
 
Hoihoi,

Zo'n eerste afspraak bij de verloskundige is inderdaad iets uitgebreider dan de je vervolgafspraken. De verloskundige stelt verschillende soorten vragen. Ze informeert bijvoorbeeld of er erfelijke ziektes of afwijkingen in de familie voorkomen, ze legt je het een en ander uit hoe ze werken enz. Kortom het is echt een kennismakingsgesprek.  
Bij mij  heeft ze de eerste keer nog niet naar het hartje geluisterd.  Dat doen ze pas vanaf 14 weken. Overigens verschilt dat wel per praktijk.  
Het kan zijn dat ze gelijk wat bloed afnemen voor het bekende bloedonderzoek.
Met 13 weken hebben ze bij mij een echo gemaakt om de uitgereknde datum vast te stellen.
Vervolgens moest ik tot 24 weken elke 4 weken op controle en  daarna elke 3 weken.  

Ik hoop dat je een beetje wat aan m'n informatie hebt.

Groeten van Gretl.
(27 weken 3 dagen)
 
Terug
Bovenaan