1e afspraak midwifes

Hoi allemaal,

Afgelopen donderdag hadden we de eerste afspraak met de midwifes. Eerst met een nurse en die nam bloeddruk, lengte en gewicht op. Verder ging ze de hele lijst met vragen na, die we moesten invullen.

Daarna moesten we door naar een van de midwifes. Ze deed een physical (een standaard controle hier), een borstcontrole en ik zou een uitstrijkje krijgen.

Dit was echter niet nodig, omdat ik pas geleden nog een hele serie bloedtesten heb laten doen (nog voor de IVF die we zouden gaan doen). Ze probeerde ook naar het hartje te luisteren, maar zei ons vooraf al dat het wat vroeg zou zijn om het van buitenaf te horen. Dat was ook zo, jammer. Verder heb ik 4 buisjes bloed laten afnemen voor ‘prenatal testing’. Kan me zo niet meer heugen waarvoor dat was.

We hebben de nekplooimeting en wat andere testen besproken die kunnen vaststellen of de baby een genetische afwijking heeft. Ik ben namelijk 37 en zit dus in een verhoogde ‘risico’groep. Bij mijn vorige zwangerschap hebben we de zogenaamde ‘sequential screening’ laten doen. Je krijgt dan een bloedtest en twee weken later moet je die herhalen en krijg je een echo waarbij ze o.a. nekplooimeting doen. Dit wilden we nu weer laten doen, maar ons werd aangeraden om een ‘genetic workup’ doen. Dit schijnt iets nieuws te zijn en is 99% betrouwbaar.
Dit houdt wel in dat we eerst een afspraak moeten hebben met een geneticus. Dit zullen we aankomende woensdag hebben. Diezelfde dag moet ik ook een bloedtest laten doen. We zullen zien wat dit allemaal inhoudt.

De volgende afspraak met een van de midwifes is op 19 december. We zijn dan rond de 12 weken zwanger. Deze vrouw heeft onze zoon ter wereld gebracht, dus dat wordt wel speciaal, hij zal er namelijk bij zijn! De volgende echo hebben we rond 18 weken en jullie?

Gaat allemaal wel erg officieel zeg bij jullie. Maar is alleen maar goed lijkt mij! Jammer dat het hertje nog niet te horen was, maar is ook nog erg vroeg. Volgende keer zalf at vast lukken.

Ik heb dezelfde genetische bloedtest gedaan. Hier heet het de NIPT test. Wordt doorgestuurd naar België en wordt hier helaas nog niet vergoed. We zijn in afwachting van de uitslag, zal met nu en een weekje zijn ofzo. Ik ben ook al wat ouder en het zekerheidspercentage sprak mij wel aan. Tevens kan je het geslacht al vragen, want dat halen ze ook uit de bloedtest. Oh en wij laten toch de nekplooi opmeten over een week, want daar kunnen ze een indicatie voor een mogelijke hartafwijking mee vaststellen. Allemaal erg vaag, maar dat werd weer wel vergoed dus hebben we maar ingepland.
Nou heel verhaal, maar eerste maar hopen dat ons kleintje helemaal goed is. Uitslag van de NIPT zou daar erg bij helpen. Morgen weer echo, dus blijft spannend voor ons!

Jullie op naar 19 december :))

Spannend allemaal!! Wij hebben de vraag wel gehad maar hebben besloten geen extra tests te doen. Vorige keer ook niet gedaan en kindje is toch wel welkom. Niet dat ik nu suggereer dat dit bij jullie niet zo zou zijn. Begrijp me niet verkeerd! Ik denk dat ik me alleen maar opvreet de rest van de tijd over hoe het dan zou zijn enzo. Daarnaast hebben we helaas de ervaring in de familie dat een gezond kind bij de bevalling te weinig lucht heeft gehad door de navelstreng en nu 26 is met het gedrag van een 3jarige...
Je weet het niet. Gelukkig hebben we de optie om zulke tests uit te voeren! Had nog niet van NIPT gehoord trouwens.
Wij leven weer naar de 23ste toe. Eindelijk de termijnecho dan

Grappig om te lezen hoe het daar allemaal gaat.
Heb het idee dat je meteen door een medische molen moet gaan.

Morgen hebben wij de eerste afspraak bij de verloskundige. Ik ben er nog niet over uit of ik de nipt test ga doen. Maar ga morgen horen hoe en wat het allemaal inhoud

Jullie weer op naar 19 december!

Terug
Bovenaan