Hoi, ik ben 2 keer bevallen met de vacuumpomp. Volgens de gyn. die ik vorige week sprak i.v.m. de 20 weken echo (ben nu 20+5 zwanger van onze derde) heb je bij je eerste bevalling een kans van 1 op 3 dat het een vacuum wordt. Bij de tweede bevalling is de kans nihil, maar blijkbaar ben ik gewoon een rare wat dat betreft.
Ik heb beide keren geprobeerd thuis te bevallen. Mijn zoontje (2002) kwam na meer dan 2 uur persweeen met behulp van de vacuum (eerst anderhalf uur thuis geprobeerd, toen naar het ZH) en die bevalling viel me reuze mee.
De 2e bevalling (dochter, 2003) wilde thuis ook weer niet vlotten en dit keer wilde ik al na een half uur persweeen naar het ziekenhuis omdat ik het gevoel had dat het niet vlotte. In het ZH wilden ze mijn blaas leeghalen, omdat ze dachten dat die de baby tegenhield. In eerste instantie wilden ze niet de vacuum gebruiken, omdat dat niet gebruikelijk was bij de 2e. Uiteindelijk gebruikten ze de vacuum wel, maar mijn dochtertje had het toen al benauwd en ze hebben toen ook op mijn buik staan duwen. One dochter was wat blauw en moest heel even in de couveuse bijkomen met wat zuurstof, maar we mochten een paar uurtjes later alweer naar huis.
Voor de derde bevalling (1 juni uitgerekend) heb ik een medische indicatie gekregen, omdat de kans groot is dat het weer zo loopt. Ik zie er wel een beetje tegenop, maar gezien mijn medische geschiedenis zullen ze (hoop ik) sneller ingrijpen als het niet vlot.
Onze kids leken van de vacuum niet zo'n last te hebben, hooguit was het hoofdje wat gevoelig en iets puntig bovenop. Maar dat was minimaal en trok snel weg. Ze waren niet heel groot (3400 gram en 3675 gram) maar ik ben vrij smal en misschien helpt het niet dat ik van jongs af aan paard heb gereden.
Heel veel succes met je bevalling, voor hetzelfde geldt is je kindje met 3 perweeen geboren!!!
Groetjes, Bianca