1e bezoek gynacoloog

Dag allemaal,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben 30 jaar, woon samen met mijn vriend. Wij zijn nu een jaar bezig om zwanger te raken maar zoals jullie wel begrijpen lukt dat tot op heden niet. Ik heb een regelmatige cyclus. Heb ook al een aantal keren ovulatietesten gebruikt en die werken prima.
Aangezien ik me toch wat zorgen maak ben ik naar onze huisarts gegaan. Ik heb van hem een verwijsbrief voor de gynacoloog gekregen. Ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten bij zo'n eerste bezoek. Oja, ik heb nog nooit getemperatuurd en verwacht wel dat dat gevraagd gaat worden. Is een ovulatietest dat niet voldoende? Wie kan mij vertellen over zo'n eerste bezoek. Alvast bedankt, groetjes Noortje

Beste Noortje

Ook ik heb zo'n verwijs brief gehad van de dokter en zag als de dood tegen die eerste afspraak op,maar dat viel achter af wel mee.We kwamen eerst bij een gyneacoloog terecht en daar hadden we een gesprek mee over wat we allemaal al geprobeerd hadden en hoe lang we al bezig waren,daar kreeg ik ook direkt mijn eerste inwendige echo,viel allemaal reuze mee.Hij wou gewoon kijken of er geen cystus enzo zaten,nou die zaten er gelukkig niet.
Toen moesten we een afspraak maken bij een fertilliteitsarts en die heeft toen drie maand achter elkaar alle onderzoeken gedaan.Eerst een inwendige echo om te zien hoe je eitjes rijpen en dan ook even een uitstrijkje er achter aan,en steeds bloedprikken hoe je hormonen zich gedragen(zeg maar) dat was bij mij dus niet goed,ik had een te hoog gehalte(wist nooit dat dat kon) daar heb ik nu pilletjes voor omdat te onderdrukken en vanaf sept.gaan we beginnen met IUI,omdat wij al vijf jaar bezig zijn en alle onderzoeken goed waren(ook het zaad van je man wordt onderzocht in tussentijd)komen wij in de boeken als onverklaarbare wijze uit blijven van zwangerschap.Dat zijn er trouwens heel veel die dat hebben,dat wist ik ook niet.
Maar ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen,misschien wel meer verteld als jij wou weten,maar ja als ik eenmaal aan het typen ben dan type ik door...hahahahahaha
Sorry voor het lange uitgebreide verhaal,maa ik hoop dat je er iets aan hebt.
Heel veel sterkte met je eerste afspraak en met de onderzoeken verder,ik kan uit mijn ervaring zeggen ze vielen allemaal wel mee,maar ieder ervaard dat weer anders naturlijk.

Veel liefs Truida

Ps. Ik heb gewoon gezegd in het ziekenhuis dat ik al een half jaar had getemperatuurd en dat ik dat blaadje kwijt ben gekomen....hij vroeg toen alleen of er een lijn in zat en dat ws toen ook wel zo,ik heb alleen in plaats van een half jaar waar ze van uit gaan toen maar twee maand ofzo getempd.

Hoi Truida,

Bedankt voor je reactie. Dat ene jaar van ons is natuurlijk niks in vergelijking met de 5 jaar van jullie. Ik hoop echt voor je dat het binnenkort raak is! Gaan ze echt van een half jaar temperaturen uit? Dat had mijn huisarts dan toch wel gezegd, die moet toch meer van dit soort gevallen voorbij zien komen. Ik heb het tegen hem gezegd maar hij heeft er dus niks over gezegd. Ik heb op 8 september al een afspraak dus ik haal never nooit een maand temperaturen.

Beste Noortje

als ze je er naar vragen dan zeg je gewoon ik heb al een half jaar getemperatuurd,maar ben die papieren kwijt gekomen.Dan vraagt de gyn wel of er een bepaalde lijn in zat,dus zeg maar in het midden gaat de temp. iets omhoog en aan het eind daalt hij weer.Zo heb ik dat ook gewoon vertelt,en hij praatte er verder niet over door.We zijn toen direkt begonnen met onderzoeken.Maak je er maar niet te druk of te bang voor is nergens voor nodig,als je daar zit valt alle spanning en druk van je af.En ze zijn allemaal even aardig hoor,ze weten immers ook hoe groot de kinderwens is bij de mens als ze al zo lang wachten.
Wie weet misschien hebben ze het zelf ook wel meegemaakt.

Dus sterkte meid in de komende tijd en niet te veel spanning opbouwen,want dat werkt ook averechts.

Nou de groetjes van Truida

Hoi,

Ik ben het niet helemaal met Truida eens want als jij bv geen eisprong hebt en liegt over het temperaturen dan komt de oorzaak niet naar boven. De eisprong kan namelijk door medicijnen worden gestimuleerd maar als de gyn. in de veronderstelling is dat jij gewoon een verhoging hebt en dus een eisprong zal hij ervan uitgaan dat er op dat vlak niets mis is.

Ik had al maanden getemperatuurd maar mijn gyn. zei dat er zoveel factoren zijn die je temperatuur beïnvloeden dat hij er niet veel waarde aan hecht. Hij heeft het mij mij dus gewoon onderzocht dmv inwendige echo's. (voel je niets van hoor)
Wees gewoon eerlijk en als je een jaar bezig bent is het heel normaal dat je dan de standaard tests ondergaat.
Je moet dan denken aan een samenlevingstest, bloedonderzoek, inwendige echo, spermatest, baarmoederfoto. Al met al is dit vrij goed te doen hoor. Alleen de HSG kan pijnlijk zijn maar dat is per persoon verschillend. Als dit allemaal gebeurd is dan kunnen ze zien wat er loos is of juist niet. Bij ons was het vrij snel duidelijk dat mijn man te weinig zaad heeft en dat bij mij de eileiders verstopt zaten. Ik ben geopereerd aan de eileiders en er is er nu 1 open en mijn man blijkt na onderzoek ruim voldoende zaadjes te hebben voor IUI. Het is dus niet altijd de kortste weg maar voor veel vruchtbaarheidsproblemen is er een oplossing.
Ik hoop dat jullie alle testen met glans doorstaan en lekker spontaan zwanger raken.
SUCCES!
gr. Inge

Terug
Bovenaan