1e keer zwanger (5 wkn) en zooooo gespannen

<p>Hoi iedereen!</p><p>Sinds maandag heb ik te horen gekregen dat ik zwanger ben! (Ik was in november gestopt met de pil en daarna kwam mijn menstruatie mega traag op gang. Echt maar twee keer ongesteld geweest in die 8 maanden.)</p><p>Gister heb ik een termijn echo gehad. Ik kreeg deze omdat het door een pilcyclus niet te bepalen was hoelang ik zwanger zou zijn. Ik ben ongeveer 5 weken, en op de echo was nog niet veel te zien, behalve een zwarte vlek en heel licht een vruchtzakje. Ergens wel teleurstellend want je hoopt toch al iets te zien, maar dat gaat nou eenmaal niet als je pas 5 weken ben haha.</p><p>Ik merk wel dat ik het super lastig vind om door te gaan met m’n leven of er niks aan de hand is. Je bent gewoon zwanger!!!! Het liefst zou ik het tegen iedereen vertellen, maar 5 weken is zo onwijs vroeg om dat al te doen. Hoe doen jullie dat? Ik merk dat ik het vooral lastig vind om te werken en door te gaan met het dagelijks leven?. </p><p>Over 2 weken heb ik een intake bij mijn verloskundige en krijg ik waarschijnlijk weer een echo, maar ik vind het zo spannend! Wat als er ineens niks te zien is op de echo, geen hartslag of wat dan ook. Is het nou raar dat ik dat zo spannend vind? Ik durf zeg maar ook nog niet echt blij te zijn omdat het nog zo pril is, maar je hoort toch gewoon super blij te zijn bij überhaupt een positieve test?</p><p>Zijn er nog meer vrouwen 5 weken zwanger? Vinden jullie het ook zo spannend om deze weken door te komen? Misschien kunnen we op deze manier elkaar een beetje steunen en samen in spanning te zitten!</p><p>Liefs,</p><p>Kiki</p>
 
Hallo Kiki,
Niks geks aan hoor, die spanning! Zeker als je nog geen hartje hebt zien kloppen, voelt het nogal onwerkelijk. Ik was er zelf redelijk ontspannen onder (inmiddels al 4 maanden mama van een heerlijk zoontje). Heb wel echt de dagen afgeteld naar die eerste (of voor jou dus tweede) echo hoor! Het hielp bij mij wel om een beetje de feitjes te weten over miskramen enzo. Ik weet het niet meer exact, maar vanaf het moment van innesteling is de kans op een miskraam ongeveer 10-15%. Dat is nog best veel! Maar gelukkig gebeurt het het vaakst gelijk aan het begin (als je nog niet eens weet dat je zwanger bent, en daar ben je dus al voorbij) en wordt dat elke week minder. Ik kreeg er dus, hoe ongeduldig ik ook was, elke dag een beetje meer vertrouwen in dat het goed zou zijn. Tenslotte kun je het ook van de positieve kant bekijken, het gaat dus veel vaker goed dan fout!
Probeer iets te zoeken dat je afleiding kan geven. Ga er lekker op uit, zodat je even aan iets anders kunt denken. Twee weken lijken een eeuwigheid als je op die echo wacht, maar als je eenmaal dat hartje hebt gezien, wordt het allemaal veel echter, en kun je hopelijk wat meer ontspannen :)
 
Bedankt voor je reactie! Ik herken idd wel dat ik er elke dag weer een beetje meer vertrouwen in krijg.
Bedankt voor de tips en idd, het gaat vaker goed dan fout :)
Gefeliciteerd met jouw zoontje en geniet van deze tijd!
 
Terug
Bovenaan