[quote quote=10162879]Na het stoppen met de pil ben ik bijna 1,5 jaar niet ongesteld geweest. Toen inderdaad bij de gynaecoloog terecht gekomen en daar bleek dat ik pcos had. Het advies was om weer te beginnen met de anticonceptiepil (toentertijd nog geen kinderwens) maar dat heb ik gelukkig nooit gedaan. Ik voelde me zóveel fijner zonder die pil. Uiteindelijk werd ik eens in de 3 maanden ongesteld en alle symptomen leken te minderen (acne, buikpijn, afscheiding in allerlei kleuren…) Inmiddels heb ik al bijna een jaar een regelmatige cyclus (33-35 dagen) en totaal geen andere symptomen meer. Vorige maand heb ik met ovulatietesten mijn eisprong kunnen vinden, wat ook een heel goed teken is. Over 2 weken heb ik weer een afspraak bij de gynaecoloog om te kijken of ik weer vruchtbaar ben. Spannend![/quote]
Wat een mooi bericht! Je hoort zoveel dat vrouwen moeite hebben met zwanger worden en over pcos. Overgewicht en slechte voeding zijn de belangrijkste oorzaak.
De veronderstelde oorzaken van PCOS zijn deels ook aanleg en erfelijke factoren, maar de allerbelangrijkste oorzaak is insulineresistentie en overgewicht. 90% van de vrouwen met PCOS is insuline resistent en 80% heeft last van overgewicht.
Dus ik zou je aanraden om eens écht gezond te gaan eten en lekker veel te bewegen.