1e stuit, 2e stuit; wie ook?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

heb al een tijd niet gelezen en/of geschreven; het leven met een kleine plus een dikke buik is iets zwaarder dan ingeschat. Maar gelukkig gaat het goed en zit ik dit weekend op de 36 weken.
Afgelopen controles is steeds gebleken dat de baby in stuit ligt. Volkomen, dit keer. Vorige keer bleek tijdens de bevalling dat ons meisje in onvolkomen stuit lag en bij 9 cm ontsluiting (pfff) heb ik toen toch voor een keizersnede gekozen.
Nu wil de gyn. afwachten tot donderdag, dan kijken hoe het ligt en het liefst gaat hij draaien. Man en ik zijn hier geen voorstander van, zeker niet gezien het feit dat onze eerste ook de draai niet kon maken. Blijkbaar is mijn lijf niet gemaakt voor deze bewegingen ;)
Ook de druk die ik nu al ervaar op de 1e keizersnede (= nog geen 16 maanden geleden) maakt dat ik draaien niet zie zitten.
Volgens gyn. is de 2e stuitligging toeval: het komt niet vaak voor. Maar ik ben er mooi klaar mee. De 1e keizersnede is me erg mee gevallen, maar nu heb ik een kleintje rondlopen, dat nog veel hulp nodig heeft. Dat kan ik dus enkele weken niet zelf doen.
Heeft iemand ervaring met een keizersnede bij de 2e? Hoe is dat gegaan qua zorg voor je 1e kindje? En heeft iemand ervaring met 2x een stuit?

Verder voel ik me gelukkig goed. Geniet lekker van mn verlof, loop nog steeds dagelijks mn rondje (kon vorige keer niet meer) en de kilo's blijven deze keer gelukkig binnen de perken.

Ik hoor graag ervaringen van jullie.
Succes allemaal met de laatste loodjes!
Dee

heey,

welkom terug..haha.

om even te reargeren op je vraag:
ik heb geen ervaring met stuit ligging maar mijn zoontje is geboren met een keizersnee in juni 2006, nu werd mij verteld dat als dit kindje in een stuit zou liggen ze niet mogen draaien en geen gel inbrengen ivm met het lidteken. het zou voor een scheuring in de baarmoeder kunnen zorgen. dat is tegen mij gezegd terwijl mijn keizersnee al bijna drie jaar geleden is. die van jou is veel verser, ik zou daar mee oppassen hoor!!!

laat je eerst even goed infomeren voor dat je een beslissing neemt!!

gr. mama van elmar (26-06-2006) en bijna 37 weken zwanger van de tweede

Hallo,

Ik heb óók altijd gehoord dat het draaien erg gevaarlijk is voor de wond als je een keizersnee hebt gehad. Zelker nu het nog niet zo lang geleden is.
En wat een 2 e stuit betreft.....ik heb een kennis en die heeft al 3 x een keizersnee gehad ivm stuitliggingen. Zij zei dat haar gynacoloog had gezegt dat dit te maken had met de vorm van haar baarmoeder, waardoor al haar kindjes voorkeur hadden voor stuitligging.
Succes! Ik hoop voor je dat je baby nog vanzelf draait, en anders zou ik toch weer voor een keizesnee kiezen geloof ik!

Ook geen ervaring gelukkig, maar wel gehoord dat ze niet draaien/ inleiden wanneer er een eerdere kz is geweest. Mijn gyn denkt hier weer anders over. Voorzichtig inleiden kan volgens hem prima.
Ik zou me goed laten informeren en vooral vragen of het niet gevaarlijk is omdat sommige gynaecologen dit niet doen. En dan zelf een keuze maken. Als je het niet zit zitten lijkt me dat de gyn zich daar wel bij neerlegd?

Sterkte ermee!

Hoi,

Ik heb geen ervaring met een keizersnee, maar mijn baby lag met 35 weken ook in een stuit. Ze hebben het toen gedraaid en het was geen pretje. Ze hielden het wel goed in de gaten hoor! Steeds naar het hartje luisteren en op de echo kijken. Het lukte wel! Ben nu 37 weken en ben blij dat het nog goed ligt! Mijn zusje heeft 2 keer een keizersnee gehad en dat viel niet mee! De eerste weken kon ze niets tillen! En dat kan ik me er nu met een derde echt niet bij hebben!!!

groetjes monique

Terug
Bovenaan