2-3-4 Ritme

<p>Goedemorgen, </p><p>Onze kleine is net 12 maanden en we proberen al een tijdje het 2-3-4 ritme te volgen. Vaak vervallen we echter in het 2-3-3-3 ritme omdat we niet uitkomen. Zijn dag begint om 06:00, vervolgens slaapt die vaak van 8 tot 9 en daarna van 12 tot 13/13.30. Nu merken we de laatste tijd dat die het powernapje van einde middag; rond 16;30 vaak niet meer trekt, hij is dan gewoon nog niet moe. Echter is de tijd tot start van de avondslaap weer te lang, als die de powernap skipt is die gerust 5 uur wakker en dan merk je dat dit eigenlijk te lang is. Qua verdeling komen we dus vaak net niet goed uit op de dag. Zijn hier andere ouders die hier ook tegen aan zijn gelopen? En hoe zijn jullie hier mee omgegaan? We zitten er aan te denken om wat te gaan schuiven met de wakkertijden en om bijvoorbeeld 3-3-4 te gaan proberen zodat het ochtendslaapje wat later is en daarmee ook het middagslaapje. </p>
 
Ja, wij hebben een vroege vogel die elke dag 5 uur a 5.30 wakker en uitgeslapen is. Vanaf een maand of 9 zat ze op 2 keer 1,5 uur slapen. Heel soms na een opvangdag ofzo deed ze wel eens 1 van de slaapjes 2.15 uur. Maar 3 keer slapen deed ze echt niet meer. Tussen 4 en 6 is echt haar witching hour en dan gilt ze als een banshee als je haar op bed probeert te liggen. In de wandelwagen lukte ook niet meer. Dus tja, dan moeten die 2 slaapjes beter verspreid over de dag gaan. 
we hebben haar structureel 9 uur en half 2 op bed gelegd. De eerste twee weken was dit even wennen. Ze sliep soms weer maar 45 minuten. Zelfs een dag gehad dat ze 2 x 45 minuten sliep. Maar een nieuw ritme moet wennen, dus we hebben volgehouden. Lekker naar buiten, even op schoot een flapjesboek of een korte tv serie, een badje na het avondeten. Wat ik maar nodig had. 

Na 2 weken was ze aan de nieuwe tijden gewend en sliep ze 2 x 1,5 uur en haalde ze goed 19 uur 's avonds. In die twee weken heb ik haar trouwens wel af en toe net 18.30 op bed gedaan. 
Ze werd er een heel stuk vrolijker van. Dus hier werd het ritme best lang 3.5/3/4. 

Ze is nu 14 maanden en nu is het ritme weer een klein tikje anders. Ze werd plotseling in de ochtend al erg snel moe. Maar tussen haar slaapjes bleef ze soms wel tot een uur of 3 wakker, waardoor ze in de avond slecht in slaap viel. Dus zijn we haar lekker om 8 uur al op bed gaan leggen en dan 2 uur weer. Dus 2,5/4,5/4 
En omdat ze nog steeds lang spookt in de avond experimenteren we nu met direct na de ochtendfles weer even een uurtje doorslapen en dan 1 slaapje doen, maar dat is nog erg moeilijk voor haar. 


Wie weet kun je wat met hoe we het hier doen. 
 
Idd 3-3-4 ritme. Hier waren m'n kids ook altijd 6.00 wakker, maar om 8.00 naar bed vind ik echt te vroeg, zeker met 12 maabden oud. Dus gingen ze van 9.00-10.30 en van 13.30/14.00-15.00. Zo redden ze het wel tot de avond.

3 Dutjes met 12 maanden lukt niet meer, daar wordt je kindje echt te groot voor. Dat valt vaak al weg met 7 a 8 maanden. Tussen de 12 en 16 maanden gaan kindjes al over op 1 dutje!! Dat was hier met 14 maanden, van 11.00-14.00 dan!
 
Ik zou de ochtend als eerste aanpassen. Ik zou het proberen of ze het in de ochtend langer volhoudt. Ik meen me te herinneren dat toen onze zoon 3 slaapjes deed dat inderdaad wat later op de ochtend was begin eens van half 9 tot 10 en schuif dan langzaam op. Bij 12 maanden sliep hij nog maar 2x overigens.
 
Zoals de anderen al zeggen: de starttijd van het ochtend slaapje niet voor 9 uur laten plaatsvinden. Ideaal is van 9.15u tot 10.00u. Dan zal je nu een tijdje moeten rekken, hebben wij ook moeten doen maar heeft wel geholpen! Ik ging dan rond half 8 / 8 uur lekker buiten met dr wandelen. 9 uur bedtijdroutine starten, 9.15u slapen. Eigenlijk het ochtendslaapje op 45 min houden en dan smiddags langer. Dan heb je het 3e slaapje niet meer nodig, desnoods (tijdelijk) savonds iets eerder op bed leggen. Je hebt zelfs kans dat je kleine hierdoor zelfs iets later wakker wordt sochtends.
Succes!
 
Probeer het 3-3-4 ritme en van een slaapcoach het advies gekregen om het 1e slaapje (pas) rond 9en te plannen en kort te houden voor zo'n 45min a max een uur waarna de middagdut (hopelijk) lang kan worden van bijv 1-3 en dan weer lekker 7 uur naar bed voor de nacht. Onze dochter is nu net een jaar en slaapt eindelijk na heel lang tussen 5 en 6 wakker te zijn geworden nu zowat "uit" tot ergens tussen 7 en 8. Dan plannen we het slaapje wel weer van 10-11 en dan vaak van 2-4 en tussen 7 en 8 naar bed. Komt daarna nog wel 2x voor een voeding helaas, maar nemen we maar voor lief. Onze peuter is 3 dus weten dat het ooit over gaat ☺
 
Terug
Bovenaan