Ik bied altijd twee borsten aan, elke voeding. De ene keer wil hij daar nog langer van drinken dan de andere keer. Als hij tussendoor in slaap valt is inderdaad de truc van verschonen een goede, maar wat ik vaker deed was beetje drukken in de handpalm of in de voetzolen, dat advies kreeg ik van de verpleegkundige in t ziekenhuis (keizersnede bevalling) en werkte bij ons meestal goed. Als je daar wat drukte, wel wat kracht gebruiken, maar natuurlijk ook niet heel hard, moet niet pijn doen, maar even alerter maken.
Ben inmiddels weer aan t werk, en kolf dan op de tijdstippen dat hij anders (ongeveer) zou drinken. Ik kolf ook dubbelzijdig (beide borsten), anders zou ik ook niet genoeg cc per voeding kolven. Wat ik de ene dag kolf, krijgt hij de volgende werkdag. Dus de eerste keer was obv de voorraad die ik al had gekolvd voor ik weer ging werken. Door telkens na een voeding nog even te kolven, of tussendoor. En al die kleine beetjes kon ik verzamelen tot een aantal voedingen. Ik heb nooit veel melk productie gehad, dus is altijd wel even puzzelen geweest bij mij.