2 en half en een eenlingetje

Ben er vandaag achter gekomen dat mijn dochtertje van twee en een half een beetje eenzaam is op de creche. Toen ik dat hoorde kon ik wel huilen. Mijn man en ik maken zelf niet makkelijk vrienden en nu overkomt het mijn dochtertje ook. Nu zei de leidster dat ons dochtertje er zelf niet zo'n probleem van maakt en het wel naar haar zin heeft. Op zich geen probleem dan zou je zeggen, maar ik ben bang dat ze straks helemaal geen vriendjes en vriendinnetjes maakt. Bij ons in de straat kan ze al niet met andere kindjes spelen en nu dus blijkbaar op de creche ook niet.
Is er iemand die dit ook mee heeft gemaakt of nu mee maakt? Ik maak me er ontzettend druk over, en het huilen staat me echt nader dan het lachen.

Groetjes,

Wendy
 
Hoi Wendy,

Volgens mij hebben ze ook nu pas ongeveer de leeftijd dat ze een beetje samen gaan spelen, maar meestal toch vooral naast elkaar spelen. Ik zou me niet zo druk maken en het even aankijken. Tuurlijk heb jijzelf een bepaalde geschiedenis, maar jouw kindje krijgt haar eigen dingen. Misschien dezelfde en dan kun jij haar juist goed helpen dankzij jouw eigen ervaringen. Je moet misschien uitkijken dat je het niet op haar gaat projecteren, dan zou je eigenlijk een probleem gaan creeeren.

Maar goed, ik zou me ook zorgen maken als de opvang zich er zorgen over maakt. Aan de andere kant, ze is volgens mij echt nog wel erg jong om samen te spelen. Dus laat het je niet aanpraten...

Groetjes Jo
 
Ik zou mij hier nog helemaal geen zorgen over maken!!! Op deze leeftijd spelen ze alleen of hooguit naast een ander kindje. Echt samenspelen komt pas bij 4 jaar ofzo.
Ik heb een dochter van 2 jaar en 7 maanden. Ze is heel open en spontaan, maar speelt echt nog niet met andere kinderen samen. Sterker nog, als andere kinderen uit de wijk even de tuin inkomen dan negeert zij ze en gaat verder met wat ze aan het doen was.

Ik begrijp echt niet waarom op de creche dit besproken is. Zij moeten juist weten dat ze op deze leeftijd nog niet samenspelen. Hebben ze verder alleen kinderen vanaf 3 jaar ofzo?

Maar goed, ik vind het dus erg jammer dat het jou zo'n naar gevoel geeft, want in mijn ogen is het de normaalste zaak van de wereld dat je kindje nog niet samenspeelt! Ik denk dat je hierover best wat info kan vinden op internet, misschien geeft het je een goed gevoel als je leest dat het normaal is?

Groeten, MamaS
 
hallo

echt samen spelen begint ook pas met ongeveer 3 jaar
mijn zoontje wou op de psz nooit met andere kinderen spelen en heeft het eerste half jaar geen woord gezecht omdat hij daar te verlegen voor was(hij was ook veel te druk met zijn eigen wereld te ontdekken)hij gaat nu sinds mei naar de basisschool en speelt op school nog steeds niet echt met andere kinderen wel maakt hij naar schooltijd afspraken om met andere kinderen te spelen eerst alleen bij hem thuis maar nu gaat hij soms ook al eens bij iemand spelen en dat gaat altijd heel goed .denk dat de groep voor hem nog te groot is en hij nog veel behoefte heeft op 1 op 1 contact om goed het overzicht te houden.
mischien is het een idee om af en toe een kindje bij jullie thuis uit te nodigen en dan samen iets leuks gaan doen knutselen of liedjes zingen zo stimuleer je het samen spelen toch een beetje.dat werkte bij mijn zoontje heel erg goed
 
Terug
Bovenaan