2 keer ziek tijdens zwangerschap, eerder met verlof?

Hallo dames,

Ik heb een vraag;
Ik ben nu 2 keer ziek thuis gebleven van me werk vanwege me zwangerschap, pff die vervelende kwaaltjes afentoe. Ik ben dus 2 keer ziek geweest
( 2 maanden voor de uitgerekende datum)

Nu hoorde ik in de wandelgangen op me werk dat wanneer je 2 keer ziek ben geweest tijdens je zwangerschap en de ziekte te maken heeft met je zwangerschap. Je baas je kan verplichten om 6 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof te gaan.

Is dit waar of is dit maar een broodje aap verhaal.
Ik hoor het graag van jullie.

Liefs

Als je ziek - zwak en misselijk je zwangerschap doorkomt is het inderdaad de gewoonte om 6 weken van tevoren te gaan. Dan is er vanaf dat moment meer stabiliteit.
Zeker als je al tijdens je zwangerschap minder bent gaan werken, moet je 6 weken van te voren.
Ik weet natuurlijk niet waarom je thuis bent gebleven, maar ik ben ook eens thuis gebleven voor mijn zwangerschap (eerste). Had last van enorme vermoeidheid. Dat was eenmalig 3 dagen en daarna heb ik gewoon doorgewerkt tot 4 weken voor die tijd.
Een keer ziek melden betekent dus niet dat je dan persé 6 weken moet opnemen voor die tijd. Maar je weet zelf wel of je op halve kracht loopt of dat je net zo goed zonder ziek melden (zover je nu kan zien) kan doorwerken tot 4 weken.
Heb je teveel klachten om gewoon je werk te kunnen doen dan zou ik 6 weken opnemen. het is voor je zelf beter en voor je baas ook.

Het is volgens mij niet echt verplicht hoor kijk anders even op
http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/veelgestelde-vragen/zwangerschap/zwangerschaps-_en_bevallingsverlof/

Daar vind je vast je antwoord tussen.
Hou wel in de gaten dat je voor jezelf met verlof gaat he?? Dus als 6 wk beter voor je is, gewoon doen!! Niet op je tenen gaan lopen maar lekker op tijd uitrusten voor je komende bevalling. Is misschien vervelend voor je werkgever als je eerder gaat maar da's dan jammer!
Succes meid!!

Greetz Esz

Dankjewel voor de reacties.

Nee natuurlijk gaat mijn gezondheid voor en houdt ik daar rekening mee. Ik ga zoals het er nu nog naar uit ziet 5 weken van te voren met zwangerschapsverlof. mits me gezondheid het toelaat natuurlijk.
Ik was wel benieuwd of dit nou waar was of niet.
Maar ik kan er nergens iets over vinden.

groetjes

Als je twee keer tijdens je zwangerschap ziek bent geweest en de ziekmelding is vanwege de zwangerschap kan je baas je verplichten om 6 weken voor de bevalling met verlof te gaan. Alleen niet alle bazen doen dat, omdat ze liever zien dat jij zolang mogelijk op je plek blijft, of omdat ze nog geen vervanger voor je hebben.

Angie30

Volgens mij ben je alleen verplicht om 6 weken vooraf met zwangerschapsverlof te gaan, als je op dat moment ook daadwerkelijk ziek bent. Als het met je zwangerschap te maken heeft zeker.
Ikzelf werk sinds januari al halve dagen i.v.m. de zwangerschap (bekkenbodemklachten) en heb daarom vandaag m'n eerste dag zwangerschapsverlof (ook 6 weken vooraf)
Ik wilde ook eigenlijk 4 weken maar merk dat het maar goed is dat ik nu, verplicht, 6 weken heb.

Maar inderdaad kun je dit navragen bij je arbo of hrm afdeling. Als het goed is kunnen zij je hier alles over vertellen.

Succes met het uitzoeken en je kwaaltjes!
Groetjes,
Wendy

Terug
Bovenaan