2 nationaliteiten

<p>Wie heeft er ervaring of een soortgelijke situatie gehad en kan mij duidelijkheid geven?</p><p>Mijn vriend heeft de Turkse en Nederlandse nationaliteit en heeft ons kind erkend. Ik heb de Nederlandse nationaliteit en omdat wij niet gehuwd zijn/geregistreerd partnerschap hebben, heb ik het gezag. Wij hebben zelf niets gemeld of gedaan zodat ons kind ook een  Turkse nationaliteit zou krijgen. Dit willen wij niet. Kind draagt achternaam vader.</p><p>1. Wie weet of de gemeente in ons geval automatisch aan het consulaat de geboorte van ons kind heeft doorgegeven </p><p>2 Heeft ons kind wel of geen 2 nationaliteiten?</p><p>3 hoe komen we hier achter zonder slapende honden wakker te maken?</p><p> </p><p>Wat ik kan vinden is dat in een geval van een huwelijk, de gemeente de geboorte wel laat weten aan het consulaat, maar de ouders moeten nog wel de geboorte aangeven bij het consulaat en een paspoort aanvragen. Hoe het zit als moeder het gezag heeft en vader erkend, krijg ik niet helder.</p><p> </p><p>Wie weet hier iets meer over?</p><p> </p>

Ik weet niet precies hoe het zit. Maar volgens mij is dit niet automatisch zo. Zelfs als je getrouwd bent, is het niet automatisch dat het kind ook de andere nationaliteit heeft bij ons. Zeker als de vader geen gezag heeft, lijkt me dat het niet kan. Je zou dit bij de Rijksoverheid na kunnen vragen. En als het wel zo is, kan je dit nog veranderen. 

Inderdaad dat gaat zeker niet automatisch. Zolang je zelf niets aangeeft heeft je kind 1 nationaliteit. Zeker in jullie geval ( niet getrouwd ) zal dat niet van sprake zijn bedoel jij zou er toestemming voor moeten geven. 

Ik zou even met je gemeente bellen, ze kunnen je vast goed uitleggen hoe het zit zonder dat dit meteen gevolgen heeft.
ik denk zelf dat nationaliteit en gezag aanvragen en nationaliteit los van elkaar staan, maar je kunt het het beste even checken.
het kan voor je vriend en je kindje wel gevolgen hebben als hij geen gezag aanvraagt, bijvoorbeeld als er met jou iets gebeurt of als jullie uit elkaar gaan. Is wel iets om goed over na te denken en goed te regelen.

Dank voor jullie antwoorden. 
Gemeente wist er niets over. Ze gaven wel aan dat gegevens niet meer automatisch aan het consulaat of derden worden verstrekt. 
Ik vind het ook belangrijk dat mijn vriend gezag heeft, echter wachten we nu even af tot er nieuws is ontrent het opzeggen van zijn Turkse nationaliteit. Het is in deze wellicht in ons voordeel geweest dat vriendlief de papieren (die maanden op de eettafel hebben gelegen) nog niet heeft ingevuld.

Terug
Bovenaan