2 vraagjes

A

Anoniem

Guest
hallo

ik vroeg mij af er word zoveel geschreven over 2x per week vis eten .
ik ben niet zo vis liefhebber kan dat kwaad als je weinig vis eet in je zwangerschap?
ik lust alleen paling tonijn vissticks
paling mag niet en tonijn niet teveel wat  blijfy er dan over?

ik heb van de week mijn 20 weken echo gehad as vrijdag 21 weken
nu is het zo dat ik de kleine weinig voel voel hem lichtjes .
ze zeiden dat het geen verkeerd teken is hij/zij was erg beweeglijk en het is mijn eerste dus kan het wat langer duren tot 24 weken.
ben benieuwd of iemand dit herkent en wanneer jullie je eerste kindje voelde

groetjes een twijfelachtige   moeder

heey

mijn verloskundige had het over visolie-capsules die je kan slikken, ik ben er nooit aan begonnen omdat ik aardig wat vis eet
maar het schijnt erg goed te zijn als je zwanger bent

ik begon met 17/18 wk lichte bewegingen te voelen en bij 19 wk kon je het heel duidelijk vanaf de buitkant met je hand om mn buik voelen
vanaf de 19 wk is het ook niet meer gestopt met bewegen hahahha
het is een kleine druktemaker ik voel hem echt de hele dag
bleek ook bij de 20 wk echo dat ik een dunnebuikwand heb en zo kon je de echo ook prachtig zien

maar fijn he dat je je kleine voelt?
weet je al wat het wordt?

xx

hoi

ik weet niet wat het word ik wou het niet weten mijn vriend wel
maar dekleine lag zo met opgetrokken beentjes dat ze het toch niet echt goed konden zien.
weet jij wel wat het word?

kun je mij   vertellen waar ik die visolie tabletten kan halen?

maar zal toch niet erg zijn he dat ik hem nog niet vaak en goed voel?
ik ben wat dat betreft zo onzeker

groetjes

hoi josje,

ik had dat ook hoor. ik zei met 22 weken nog dat ik die kleine zo weinig voel en maar zo zacht, hahaha wacht maar tot je de 24 weken voorbij ben dan gaat het namelijk steeds harder trappen. als je voor de 20 wk voelt heb je mazzel, ze zeggen indd bij een 1e dat van 24 wk je echt elke dag wel wat moet voelen. en dat klopt ook wel hoor. dus geen zorgen.

ook ik eet weinig vis, ik lus het wel graag, maar me man niet, dus we eten het gewoon weinig. slik geen capsules ofzo, je kindje pakt het dan van jou. het komt echt niet te kort. ik vraag me af waarom je geen paling zou mogen, geloof van wel hoor., als je maar niet van die vacuumverpakte vis neemt. alles wat je vers bij de visboer haalt ik oke hoor.

succes verder.

gr. bambi 27 +5 wk

Hoi,

wat bambi zegt, klopt niet: je mag echt niet alle vis hebben, heeft te maken met bepaalde vetten en bepaalde vitamines. Vitamine A mag je tijdens je zwangerschap bijvoorbeeld niet te veel van hebben, (ook op letten bij je zwangerschapsvitaminen: als daar A bij in zit, even een andere kiezen!). Om die reden mag je dus bijvoorbeeld ook geen lever en niertjes eten, (m'n verloskundige zei dat, en ik ging echt over m'n nek, :)

Maar ik weet uit m'n hoofd niet precies wat je nou aan vis wel en niet mag hebben. Tonijn in ieder geval niet teveel, dat klopt. Van die paling zou ik niet weten: lust ik toch niet, maar je kunt dat gewoon nazoeken op internet, je hebt van die voedingswijzers op zwangerschapspagina's.

Echte vis eten is altijd beter dan capsules nemen, omdat je  de andere ingredienten van vis ook nodig hebt om alles goed op te kunnen nemen.
Wat tips: wij eten veel tilapiafilet, (witvis, neutrale smaak, bij C1000 bijvoorbeeld te koop uit de diepvires). Die kruiden we met viskruiden van Stegeman en dan even bakken in een pannetje: heerlijk!  Lievelingskostje van m'n  stiefkids ook, en dat wil wat zeggen als zelfs kids het lekker vinden, :)
Qua rode  (en dus de vettere vis waar die omega3-vetzuren veel inzitten) kun je kiezen voor zalm: wij maken regelmatig pasta met zalm, gewoon van die moten  uit de diepvries en die roerbak je. Groente erbij (bijvoorbeeld broccoli), kruiden met zout en peper en dan creme fraiche of slagroom erbij: is ook hardstikke lekker en krijg je toch vis binnen! Met zalm is wel belangrijk dat je het de dag zelf opeet: als het niet opkomt, na afkoelen direct in de koelkast en de volgende dag of de dag erna eten: lukt dat niet, dan moet je het weggooien, anders loop je kans op een voedselvergiftiging en kun je in ieder geval rekenen op een dagje flink kotsen! (En dat doen we als zwangeren al wel genoeg, of niet?)
Ik was trouwens ook nooit zo'n visliefhebber, ben met deze soorten vis weer begonnen een paar jaar geleden, vrij neutrale smaak, maar merk dat ik als volwassene toch een andere smaak heb dan als kind en dus best wel veel lust.... Gewoon eens uitproberen, zou ik zeggen....
Zalm rauw mag je trouwens niet eten nu, volgens mij ook niet de gerookte variant die je op toastjes vaak krijgt, (zodra de baby er is, ga ik me een keer weer te buiten aan toastjes met roomkaas en zalm!) :) Als ik nu op feestjes zit, zit ik echt smachtend te kijken naar de zalm, brie en filet americain.... Ik weet wat er op de toastjes zit bij het eerste feestje dat wij geven waar ik weer alles mag eten, :-D

Hoi

Sommige brie mag je gewoon eten hoor, gewoon even checken of het rauwe brie (lait au cru)  is of gepasturiseerd. De gepasturiseerde versie kun je gewoon eten. (bijvoorbeeld president ed. en de meeste andere supermarktmerken)
Verder mag je gerookte zalm wel eten als het vers van de visboer komt. Er wordt alleen aangeraden om de vriezer versie uit de supermarkt te laten liggen, omdat je niet weet hoe "oud" dat al is. (ivm bacterien ed.)
Het valt dus best mee wat je allemaal niet mag, ja, de filet en de carpaccio kun je beter laten staan, maar verder is er vaak wel een versie te vinden die je wel mag eten.

Succes en geniet van het lekkere eten.
Groetjes Natalie
(15w1d)

heey

ja wij krijgen een zoon
en die capsules kan je halen in natuurwinkels als je dat zou willen (zoals de tuinen)

en verder niet zo druk maken hoor dat je de baby nog weinig voelt, want ik dacht voor 30 wk is dat heel normaal en hoef je hem ook nog niet elke dag te voelen

xx

Terug
Bovenaan