2 vragen: 1ste echo en tandarts

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Afgelopen vrijdag de zwangerschaptest gedaan en...een positieve uitslag!

Had niet gedacht dat het zo snel kon gaan...best wel schrikken ook omdat het de eerste keer is, maar wel een blije schrik!!

Vanochtend heb ik contact gehad met de verloskundige praktijk. De
eerste echo wordt met 10 weken gemaakt en met 13 weken een intake
gesprek.

Op het forum lees ik dat sommige dames al veel eerder een echo hebben
laten maken. Is dit nu per verloskundige of gynacoloog verschillend of
vragen jullie daar zelf om? Wachten tot half januari duurt nog best
lang en ben wel nieuwsgierig of het zich normaal ontwikkeld..

Oja aanstaande donderdag moet ik naar de tandarts, een kies laten
trekken onder verdoving. Ik moet melden dat ik zwanger ben. Zouden ze
de kies dan wel trekken?? Iemand hier ervaring mee?

hoi,
allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Dan over de echo: er zijn veel verschillende ideeën per verloskundigepraktijk hierover. En de situatie van de aanstaande moeder kan er ook voor zorgen dat men al eerder echo krijgt.
Bij de tandarts moet je zeker melden dat je zwanger bent. En hij/ zij zal dan besluiten wat te doen. Als het niet dringend noodzakelijk is, stelt mijn tandarts de dingen uit tot na de zwangerschap (zekere voor t onzekere)
Succes bij tandarts en geniet van t zwanger zijn (als je niet teveel kwaaltjes hebt)
groetjes mira

Hoi Zijs,
Zelfs bij 1 verloskundige is het verschillend per zwangerschap wat ze doen hoor met de echo. Een echomet 10 weken is volgens mij een mooi gemiddelde. Hoe later je een echo krijgt, die goed blijkt te zijn, hoe meer kans je hebt op een goede zwangerschap. Met 10 weken is er ook al best veel te zien.
Vaak krijg je een eerdere echo als je een "verleden" hebt, of als je geen regelmatige cyclus hebt. Dan moet je zwangerschapsduur aan de hand van de echo bepaald worden.
Over de tandarts...Mijn tandarts doet in de eerste 3 maanden van de zwangerschap liever niets, tenzij noodzakelijk. Mijn tandsteen werd niet eens weggehaald, dat moest maar wachten. Ik heb wel heel gevoelig tandvlees hoor en dat is tijdens de zwangerschap alleen maar erger geworden. Dus ik denk dat ze probeerde een bloedbad te voorkomen (hihi). Vanaf 3 maanden kan een verdoving geen kwaad, tot die tijd, weet ik het niet. Je moet in elk geval geen nieuwe foto's laten maken.
Bel je tandarts van te voren op, vraag wat hij/zij ervan vindt en bepaal dan of je de afspraak door laat gaan. Dan ga je in het ergste geval niet voor niets.
Groetjes,
Patricia 41+2

Hoi,

Een echo met 10 weken geeft een mooie indicatie van hoe lang je zwanger bent. Tussen de  10 en 12 weken groeit je kind erg snel waardoor met enkele dagen zekerheid te zeggen is hoe lang je zwanger bent. Daarvoor is het zo klein dat het meten al onnauwkeurig gaat. Je zit er snel een paar milimeter naast en dat kan een flink aantal dagen schelen in uitgerekende datum.

Ik heb zelf een echo gehad met  9 weken, toen was het nog maar 3 centimeter groot en was de uitgerekende datum 7 juni. Men vond het toch te onnauwkeurig en ben toen exact drie weken later geweest en het kind was al bijna 7 centimeter (kop tot kont, beentjes worden niet meegerekend) en was de uitgerekende datum naar  30 mei verschoven!  Zo zie je maar, 9 dagen eerder uitgerekend, alleen op basis van nauwkeuriger kunnen meten!

Daarnaast is het veel leuker om al een kindje te zien als je wat verder bent.  Met 10 weken zie je echt al een mensje met armpjes en beentjes (bij mijn eerste heb ik de echo met 10w+4 dagen gehad dus weet het uit ervaring). Bij 9 weken was het meer een vlek waar je als je goed keek het begin van armen en benen zag. En dat in een week tijd........

Geniet ervan al moet je nog even wachten. Enne....altijd, maar dan ook altijd zeggen dat je zwanger bent als je naar welke arts dan ook gaat!

Geniet ervan,
Ingeborg

hoihoi!

Nou de tandarts.. zo'n beetje de rode draad door heel m'n zwangerschap heen! Zucht...

(helaas) Kun je dus prima naar de tandarts. Er is zelfs een wortelkanaalbehandeling gedaan bij me toen ik zo rond de 28 weken was! Het enige verschil bij mij was dat als er een fotootjes werd gemaakt, ik een loden schort over m'n buik heen kreeg.

Nu is er onlangs weer een stukje kies afgebroken en dit voel ik soms goed! Maar.. dit kwaaltje komt na de zwangerschap wel! Net als het trekken van drie verstandskiezen; dat gebeurt inderdaad niet tijdens de zwangerschap omdat je dat met gewone verdoving niet zo overleven... Hmm; heb nog een hoop leuks om naar uit te kijken! Haha! ±

Suxxes bij de tandarts! Enne.. met die echo; probeer zoveel mogelijk te zien hoor en vraag maar gewoon om een beetje duidelijke foto's! Anders zit je daarna zo te turen.. 'is dit nou een hoofdje of ...'

Groetjes, Margreet
13 dec. ks

Terug
Bovenaan