2 vragen!!!

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Iedereen van de feestdagen aan het genieten?

Ik zit met een paar vragen in mijn hoofd en vroeg me af wat jullie ervan vinden.

Om te beginnen vroeg ik me af wanneer je aan zwangerschapsgym moet beginnen? Ik ben vandaag 18 wekend zwanger van een 2ling en kreeg van de gyn het advies er niet te laat aan te beginnen. Maar ja, wanneer is dat? Ga je dan alleen of moet je partner mee? Mijn vriend werkt in ploegendiensten die per 3 tot 5 dagen weer kunnen veranderen dus zou dat heel moeilijk worden.

Mijn moeder loopt nu al 2 weken (eigenlijk al bijna 3 jaar, ze is voor de feestdagen naar Nederland gekomen) flink te zeuren over of we al een datum hebben waarop we ons samenlevingcontract laten opstellen. . . Hoe werkt dat eigenlijk? Kan je dat gewoon bij de gemeente doen? Ik heb begrepen dat het een officieel contract moet zijn. . . .

Verder heb ik begrepen dat als je niet getrouwd bent, je bij het eventueel overlijden van een van de partners de ander niet in aanmerking komt voor het pensoen wat de overleden partner tot die tijd opgebouwd heeft en niet in aanmerking komt voor een eventuele nabestaande-uitkering.

Alvast bedankt voor jullie input en een fijne jaarwisseling!!

Liefs,
Sara

Voor een samenlevingscontract ga je naar de notaris. Je kunt het beste navragen bij je pensioenverzekering onder welke voorwaarden zij nabestaandenpensioen uitkeren, dat verschilt per maatschappij.

De handigste en goedkoopste manier om alles goed te regelen, is trouwen op een tijdstip dat het gratis is. Dan ben je klaar met de kosten van de leges. Natuurlijk is het dan vooral een administratieve handeling, maar dat is het ondertekenen van een samenlevingsovereenkomst ook. Bovendien heb je bij een samenlevingsovereenkomst in ieder geval testamenten nodig om een aantal erfzaken goed te regelen, die bij een huwelijk volgens de wet worden geregeld. Als je gaat trouwen, hoeft de partner je ongeboren kind ook niet te erkennen.

Lotje

Hi Sara,

Uh, zwangerschapsgym, stom dat je gyn dat zegt, ik heb geen gym gehad, en mijn kind is er gewoon uitgekomen. Als je het wilt, moet je het zelf weten, maar is echt niet verplicht of nodig ofzo.
Geloof me als je ligt te bevallen, denk je er echt niet meer aan, en heb je echt wel hulp van degene die je begeleidt, die weten ook wel hoe je moet puffen.

En samenlevingscontract, info opvragen aan gemeente is het beste. In ieder geval vind ik.
Wij zijn gaan trouwen omdat het dan beter geregeld is, en je ook niet naar een notaris hoeft te gaan, en je zo ook een hoop geld bespaart.
Want het is kei duur zo'n contract op te laten stellen, en als je trouwt ben je in een keer overal vanaf.

Fijne jaarwisseling
X

ik vind de prijs van de notaris voor een samenlevingscontract wel meevallen
voor dat geld koop ik echt geen trouwjurk laat staan een feest

ik zou gewoon even informeren wat de mogelijkheden zijn bij de notaris in jouw woonplaats
als je niet getrouwd bent moet je na de bevalling het gezag van je kind voor je vriend aanvragen dit om te voorkomen dat mocht jij te komen overlijden hij geen rechten heeft
hebben wij ook gedaan kwestie van formulier opsturen die je bij de burgelijkestand krijgt
waren een paar jaar geleden nog geen kosten aan verbonden dus denk nu ook niet dat het veel kost
succes

liefs ilona

Hoi,

Gratis trouwen kan je ook doen. Tis maar net wat jijzelf wilt.
Als je dat niet wilt dan ben je er inderdaad NIET met alleen een samenlevingscontract!!

Je zult nu nog samen met je vriend naar het gemeentehuis moeten gaan zodat je vriend jullie ongeboren kinderen alvast erkend! Dit kan tijdens de aangifte van je kinderen ook, alleen jij moet er dan bij zijn en dat lijkt me zo net na de bevalling niet erg fijn.
Zodra de kinderen geboren zijn zullen jullie een brief naar de rechtbank moeten schrijven (vaak standaard brieven te downloaden bij justitie) waarbij jij toestemming geeft dat je vriend ook voogd is. Anders heeft hij nog steeds geen rechten mochten jullie uit elkaar gaan of erger als jij komt te overlijden.
Enne over die aow uitkeringen enzo. Wij hebben dat allemaal gelijk geregeld toen wij een hypotheek afsloten bij het kopen van een huis. Dit kan je dus wel regelen, maar dat zal je even moeten uitzoeken (Hypotheker misschien?)

Zwangerschapsgym doe ik niet, maar zwemmen wel. Bij gym of yoga gaat de partner maar 1x mee. Vaak op het laatst ergens geloof ik.
Ik doe aan zwemmen (is ook zonder partner) en in januari gaan we de cursus samen bevallen doen (is dus met)
Als ik jou was zou ik deze week nog bellen welke cursus er nog beschikbaar is.
In sommige plaatsen gaat het niet erom wanneer jij wilt beginnen maar wanneer er plek is voor jou.
Bij zwemmen ben ik met 24 weken begonnen en de samen bevallen dan ben ik 29 weken.

Succes met alles.

Liefs Reneke

Terug
Bovenaan