2 vrije dagen voor de partner

Hallo allemaal! Ben nuu 25 weken zwanger en de tijd vliegt echt voorbij! Voordat ik het weet ben ik aan het bevallen en daarom ook mijn volgende vraag. Mijn vriend krijgt 2 vrije dagen (omdat die wettelijk verplicht zijn) na de bevalling. Maar gaan die dagen echt pas NA de bevalling in of al zodra de eerste weeen beginnen? Bedankt voor jullie reactie!
 
Die twee dagen zijn echt voor na de bevalling. Als de bevalling zelf op een werkdag valt, geldt voor je partner een calamiteitenverlof. Daarvoor hoeft hij dus geen vakantiedagen te nemen.
 
Hai Wendy: afkomstig van de verlofwijzer van de site van Ministerie Sociale zaken en werkgelegenheid:

"Als uw vrouw of vriendin gaat bevallen heeft u recht op kort verlof om bij de bevalling te zijn. Ook heeft u recht op kort verlof voor de tijd die nodig is om geboorteaangifte te kunnen doen bij de Burgerlijke Stand. Kijk voor dit kort verlof bij calamiteitenverlof.

Na de bevalling hebt u recht op twee werkdagen kraamverlof. Deze twee verlofdagen moet u binnen vier weken na de bevalling opnemen"

Groet,
Inge
 
Bedankt voor jullie reacties! Mijn vriend zat er al vreselijk over in dat, als het een lange bevalling zou worden, hij direct weer aan het werk zou moeten. Gelukkig is dat niet zo, thanx!
 
Je kunt ook nog ouderverlof opnemen. Dan krijg je wel iets minder loon, maar hij kan langer thuis zijn om te helpen e.d. Doet die van mij ook.
Hij kan voor de zekerheid even bij de P&O afdeling langsgaan en vragen om hun CAO. Daar staan altijd weer andere, soms flexibelere, regels in. Bovendien moet mijn man vantevoren melden dat ik zwanger ben (bv. vanaf de 8e maand) dan kunnen ze daar alvast inroosteringen voor maken.
Even navragen is dus het handigste.
 
Terug
Bovenaan