2 weken minder ver dan ik dacht

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
ik dacht nu ongeveer  9 weken en 6 dagen zwanger te zijn, maar toen ik pas bij de verloskundige was voor de eerste echo bleek ik bijna 2 weken minder ver te zijn dan ik zelf dacht. Dus nu 8 weken en  1 dag zwanger. Ik heb er zo'n raar gevoel aan over gehouden. Het hartje klopte en er was een zwangerschapsring, maar hoe kan ik nou 2 weken minder ver zijn dan ik dacht. Ik heb een regelmatige cyclus en ik weet nog wanneer ik in die ronde voor het laatst gevreeen heb. Het houdt me verschrikkelijk bezig en ik moet donderdag weer voor controle om te kijken of het gegroeit is.
Herkent iemand dit en wat zijn jullie ervaringen?
Groetjes.

ik ken dit maar al te goed. volgens de echo van de vk zou ik toen 9 weken en 6 dagen zijn maar volgens mijn berekening al verder. want had die dag daarvoor controle gehad(heb 3 verloskundiges) en die ene voelde mijn baarmoeder en die kan je alleen voelen vanaf 12 weken zwangerschap zei ze maar k had toen erg veel stress dus tja. maargoed nu nemen ze me verder niet serieus over mijn eigen berekening, maar alles wat er geschreven komt overeen met mijn datum en niet met die van de vk dus ja k zou zeggen gewoon afwachten tot de kleine dr is ik ken het probleem en die geveolens heb k precies zo, want ja 35 en 37 weken dat scheelt toch wel he

Hallo vlindertjuh,
bedankt voor je reactie. Jou verhaal geeft wel hoop, tenminste, ik begrijp eruit dat je al heel ver bent in de zwangerchap. Ik voel me ook niet serieus genomen... dan zeggen ze tegen mij, misschien heb je een late eisprong... maar   volgens mij moet je ook nog met elkaar vrijen om zwanger te worden en ik weet precies wanneer ik dat wel en niet gedaan heb! Daarnaast is 2 weken verschil zo groot. Dat zou betekenen dat ik 3 dagen voor de positieve zwanger schapstest zwanger ben geworden, lijkt me onwaarschijnlijk. Maar misschien moet ik me er bij neerleggen dat niet alles te verklaren is. Donderdag heb ik weer een echo, ben nu al een beetje zenuwachtig en reken toch op slecht nieuws (dus dat het gestopt is met groeien).
Groetjes en sterkte met je zwangerschap!

Hoi Aline,

Het kan best hoor. Ik had dat zelf ook namelijk, en ben nu inmiddels bijna 41 weken ver, haha.

Goed zaad kan zelfs nog iets langer dan 72 uur in je lichaam blijven, dus nog voor de eisprong. En verder is het zo dat de innesteling langer kan duren. Ik snap dat het raar is, ik wist toen ook zeker wanneer we 'het'gedaan hadden, maar ik zou me maar niet teveel zorgen maken,..........

Je hebt in elk geval wel al het hartje gehoord, toch een beetje een geruststelling toch?

Veel suc6 nog in je zwangerschap,
groetjes, Eline

Hoihoi,

Bij mij scheelde het in het beging van mijn zwangerschap ook 2 weken en ondertussen is dat verschil terug gebracht naar 5 dgn...
Uit mijn eigen berekening zou ik 7 juli zijn uitgerekend met de eerste echo(6+4) was het volgens hun 20 Juli, Met de 2e echo (8+4) was het alweer terug gebracht naar 12 juli, en met de 3e echo (12+3) was het 11 juli en ook met de 20 wkn echo was het weer 11 juli...

Maar bij mijn nichtje was het volgens de gyn 2 weken later en haar zoon is op de voor haar uit gerekende dag geboren...
en nu is ze weer zwanger van een meisje en ook daar zit weer verschil in...

Groetjes Annelies

Meiden, wat heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben, :)
Ook ik kom zelf uit op 30 oktober, op basis van m'n (zeer regelmatige) cyclus en m'n getempte eisprong... De eerste echo kwam uit op 17 november, bij de tweede zeiden ze tegen ons 13 november, maar ik kom net bij de verloskundige vandaan en op de papieren hadden ze dus toch 17 november weer gezet, (vroegste meting bij echo 2 was 12 november, laatste was 17 november, maar op basis van (overigens nislukte) eerste echo, houden ze toch maar 17 november aan... Zucht...

De verloskundige nam me op zich wel serieus, gaat me morgen ook in hun praktijkoverleg bespreken, omdat ik wel vanaf m'n eisprong verhoogde temperatuur had, maar zegt dus ook: Ja, als je straks wat vroeger bent, gaat de gynaecoloog gewoon de echo's aanhouden.

Zou toch fijn zijn als de meneren dokters eens wat beter zouden luisteren naar de vrouwen, of niet?
Nouja, wij zeggen zelf dus: echo 1 was 17 november, echo 2 13 november, dus de 20-weken echo zal straks nog wel iets vroeger uitkomen en bij de bevalling wordt het straks helemaal rechtgetrokken... ;-)
En ach, als ik op onze uitgerekende datum beval, (of max 2 dagen eerder), dan kan ik alsnog gewoon thuis bevallen en heb ik nog 12 weken verlof over, ipv 10. Ook wel weer relaxed. En als ik een paar weken voordat m'n verlof ingaat, het werken niet meer trek, meld ik me gewoon ziek... Heb ik wat extra lang verlof, ook wel fijn.

Ik denk dus zelf wel dat bij ons een paar factoren mee spelen dat het kindje wat kleiner kan zijn dan zou moeten: veel stress gehad (eerst overleed mijn opa half februari, vervolgens aantal crisissen op m'n werk gehad (2 clienten die tegen suicide aanzaten), plus een erg drukke tijd op m'n werk omdat ik nog twee banen combineerde waarvoor ik bij beiden eigenlijk te weinig uren had om te doen wat ik doen moest. Heb dus in die eerste maanden weken gehad dat ik 17 uur heb overgewerkt....
Daarbij zijn mijn man en ik als kind ook altijd erg klein geweest. Dat gingen we pas op het eind van de puberteit inhalen, (ik ben nu 1.70, m'n man is 1.75). Allebei ook een klein hoofd, (bij echo 2 kwamen ze op basis van het hoofdje op 17 novmber, terwijl het lijfje op 12 november uitkwam....)
En, misschien dat het eitje na de eisprong iets langer onderweg is geweest naar de baarmoeder, daar kan een paar dagen extra verschil in zitten... (Maar geen 2,5 week, :-D).

ja idd je zou toch zeggen dat ze je serieus zouden nemen ik heb het er met mijn verloskundige gister over gehad die zegt je kan wel een weekje verder zijn maar geen 2 dus dat zou dan betekenen dat mijn kind voorloopt in de ontwikkeling van alles wat je leest?ik zeg gewoon tegen iedereen de telling van de vk, maar ik hou mijn eigen telling aan met wat er op die week tot week schema`s staat.
zou je om een second opion kunnen vragen eigenlijk?

@ rozemarijke

Als je 6 weken voor je uitgerekende datum ziek bent dan gaat je zwangerschaps verlof op die datum in...
Dit geld ook als je bijv 10 weken voor je uitgerekende datum ziek word dan gaat je verlof automatisch 6 weken van te voren in...

Ik las je berichtje en denk reageer daar even op want ik zit nu zelf in dat schuitje...
Ik zit sinds 8 apr in de ziektewet vanwege een te hoge bloeddruk en ben 11 juli uitgerekend mijn zwangerschapsverlof gaat in op 31 mei wat 6 weken voor mijn uitgerekende datum ligt...
Ik heb hier ook over gebeld met het UWV die je zwangerschapsverlof regelt en daar vertelde ze mij dat je dan verplicht 6 weken van te voren moet...
Dus 10 weken erna tenzij je later bevalt dus bijv met 42 weken dan krijg je nog steeds 10 weken aan het eind maar heb je wel 8 weken van te voren gehad...

Terug
Bovenaan