2 weken oud, slapen

<p>Beste ouders, </p><p>Ik heb een vraagje, mijn kleine meid is nu 2.5 week oud, en slaapt overdag heel goed! Ze is heel zoet, en komt om de 3 uur voor voeding. De laatste nachten wil ze begin van de nacht niet meer slapen, ze is dan klaar wakker, en wil ook niet haar wiegje in. Vannacht waren we bijvoorbeeld van 22:00 tot 3:30. Erg vermoeiend dus.</p><p>Overdag zijn we eigenlijk heel de dag beneden en slaapt ze hoofdzakelijk in de box. </p><p>Is dat oke, of moet ze altijd naar haar bedje? Ze slaapt bijna heel de dag namelijk overdag dus dan zou ze heel de dag boven liggen, das ook een beetje zielig toch? </p><p>Alvast bedankt! </p><p> </p>

Onze zoon heeft denk ik echt tot een maand of 4-6 beneden geslapen. Wel steeds vaker ook op zn eigen bedje en ik denk vanaf 6 maand standaard boven. Maar op deze leeftijd zou ik dat echt niet de hele dag doen.. 

Lekker beneden laten slapen. Dan kan ze wennen aan geluidjes enzo. Ik deed m'n dochtertje pas met 11 weken overdag ook naar boven om te slapen. 
Een baby van die leeftijd moet echt nog een ritme krijgen dus is heel normaal dat ze snachts ineens langer wakker is. Wel vervelend voor jullie maar dit wordt vanzelf weer anders. 

Boven, beneden, in de wagen, in de box, in de wipper, in het begin maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang ze lekker aan hun rust komen en jij je er goed bij voelt.
Dag- en nachtritme is nog van de wap blijkbaar, dit trekken ze vanzelf recht maar is wel onwijs vermoeiend idd..
Proberen haar overdag juist in daglicht te laten zijn (soms even wat langer wakker houden is lastig maar soms wel helpend) kan ook helpen. Ze gaat vanzelf bij het donker worden meer melatonine aanmaken en dus een nachtritme oppakken. Veel succes!! 

Wellicht kun je de ‘laatste’ fles van de dag al ietsje verhogen? Dan zijn ze volledig verzadigd en slapen ze makkelijker. Dat hielp hier in ieder geval. Binnen no time sliep ze door van 23.00-06.00 ? en de eerste maanden mag een kleintje gewoon lekker in de box beneden slapen. Dit om een dag/nacht ritme te creeëren, wennen aan geluiden, en banding met papa en mama is ook heel belangrijk. Een baby snapt niet eens waar hij/zij is en reageert op zijn/haar gevoel ? zo is er ook de discussie: baby huilt, meteen erop af of laten huilen? Ik snap niet dat dit werkelijk een discussie kan zijn maar goed, hier een van de makkelijkste kids die ik persoonlijk ooit gezien heb, zelfverzekerd en vol vertrouwen, huilt eigenlijk nooit en vermaakt zich net zo goed zonder mij. Maar ik ging wel meteen ernaartoe die eerste maanden?raar maar waar. Hihi. Is in mijn ogen juist zeer cruciaal dat je kind daardoor sociale vaardigheden leert en ook weet dat je hem/haar niet in de steek laat. Zoals al gezegd een baby weet niet eens waar, hoe en wat. Alleen wie. Qua gevoel en dat is een troost en anders is het huiltje het enige communicatie middel om te ‘vertellen’ dat er een hongergevoel is, of een boertjegevoel, of een buikkrampgevoel. Hulpeloos en totaal nog niet het benul om dit te gebruiken om jou te laten rennen voor de lol. Wat blijkbaar veel mensen denken ? haha maar goed, ff in t kort: jij beslist en ondanks alles nieuw is en je het allemaal nog niet zeker weet, is mijn beste advies om je eigen instinct te volgen en nooit andermans mening/kritiek enz hoger te waarderen dan jouw eigen gevoel. Veel succes en proficiat nog ??

Terug
Bovenaan