20 maanden en doet het op het potje

Hoi allemaal,
Ik wil me eerst ff voorstellen. Ik ben Danielle en heb 2 kids. Een dochtertje van net 4 jaar en een zoontje van 20 maanden. Mijn dochter was net 2 toen ze dag en nacht zindelijk was.
Was daar erg blij mee en super trots op haar natuurlijk. Nu dacht ik altijd dat het bij jongens wel langer zou duren. Maar de kleine man wilde ook eens op het potje zitten. Danique doet savonds voor ze gaat slapen nog een plas op depot boven omdat we boven geen wc hebben. Tygo heeft dit altijd gezien en wilde nu ook graag. En ja hoor een grote plas en ook een poepie erbij. Ik wist niet wat ik zag. Hij was zelf ook zo trots als een pauw.
Maar nu de vraag. Wat kan ik het beste doen. Want we doen nu al een week, dat we hem soms op het potje zetten. Bijvoorbeeld net voor en na het slapen en soms tussen door. Hij doet 99% op het potje als ik hem erop zet. Maar verders geeft het niet zelf aan. Dat komt ook mede denk ik doordat hij nog niet kan praten. Hij zegt nog weinig, dus is het heel moeilijk om zich duidelijk te maken.
Als hij in een onderbroekje loopt, dan laat hij het rustig gewoon lopen. Of ik moet elk uur vragen of hij moet plassen.
Mijn gevoel zegt. Laat het nog maar ff wachten. Maar ik vind het ook weer zonde als dit een verloren kans is natuurlijk.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Want ik wil natuurlijk nix overhaasten. Want van mij hoeft het helemaal niet zo jong al.
Moet ik toch wachten tot hij het zelf aan gaat geven, of toch door gaan met een paar keer per dag op de pot zetten????

Bedankt!
Groetjes Danielle
 
ik zal zeker doorgaan. vaak zijn kinderen zo druk bezig met spelen en dat soort dingen dat ze geen 'tijd' hebben om te plassen op het potje.
mijn dochter is nu 2, maar als ik haar nu op de wc zet dan weet ze niet hoe snel ze ervan af (vaak zet ik haar er even op als we merken dat ze aan het drukken is in bad :).
ik wil er volgend jaar zomer mee beginnen. dus laat haar nu nog lekker in de luier rondbanjeren.
 
zet hem nog regelmatig een keer op het potje, en houd hem eerst nog een luier voor. probeer een manier te vinden dat hij wel aan kan gaan geven dat hij moet plassen.
mijn dochter is nu twee, maar die wil af en toe als ik boven naar de wc ga en zij is er bij, wil ze op het potje zitten maar verder geeft ze nog niets aan. wij willen ook volgend voorjaar/ zomer er echt mee bezig gaan. of ze moet het voor die tijd al echt gaan aangeven
 
Hier hetzelfde. Mijn dochter is 6 weken terug twee geworden en heeft al een aantal keer op het potje geplast. Het is ook een paar keer voorgekomen dat ze uit haar badje springt en roept: 'mama, ikke inne bad poept!' Laatst liet ik haar in haar onderbroek lopen en opeens kwam ze naar me toe: 'mama ikke wil een luier', toen ik keek zag ik dat haar onderbroek nat was. Het KDV zegt hier ook wel eens: kinderen WORDEN zindelijk...en ouders MAKEN kinderen zindelijk. Kinderen geven echt op een gegeven moment zelf aan of ze het willen en dat ze het voelen. Eerder kun je wel steeds een potje onder de billen stoppen en ja, dan plassen of poepen ze er heus wel eens in. Sommige ouders zijn ZO fanatiek dat ze het potje net zo goed vast kunnen tapen. Tuurlijk doet een kind de behoefte dan zelf op het potje. Heel knap hoor, maar voelen doen ze het niet. Daarom heeft 'dwingen' ook geen zin. Natuurlijk wel bekend maken met de wc of potje en uiteindelijk zullen ze er zelf om vragen. Kindjes in hun omgeving hebben echter ook geen luier meer om en dat gaan ze zien. Ik wacht het rustig af. Soms praat ik er over met haar en soms zegt ze het ook. 'Ikke niette baby meer, ikke oppe potje'. Maar het ook echt doen is een tweede....
 
Hier hetzelfde. Mijn dochter is 6 weken terug twee geworden en heeft al een aantal keer op het potje geplast. Het is ook een paar keer voorgekomen dat ze uit haar badje springt en roept: 'mama, ikke inne bad poept!' Laatst liet ik haar in haar onderbroek lopen en opeens kwam ze naar me toe: 'mama ikke wil een luier', toen ik keek zag ik dat haar onderbroek nat was. Het KDV zegt hier ook wel eens: kinderen WORDEN zindelijk...en ouders MAKEN kinderen zindelijk. Kinderen geven echt op een gegeven moment zelf aan of ze het willen en dat ze het voelen. Eerder kun je wel steeds een potje onder de billen stoppen en ja, dan plassen of poepen ze er heus wel eens in. Sommige ouders zijn ZO fanatiek dat ze het potje net zo goed vast kunnen tapen. Tuurlijk doet een kind de behoefte dan zelf op het potje. Heel knap hoor, maar voelen doen ze het niet. Daarom heeft 'dwingen' ook geen zin. Natuurlijk wel bekend maken met de wc of potje en uiteindelijk zullen ze er zelf om vragen. Kindjes in hun omgeving hebben echter ook geen luier meer om en dat gaan ze zien. Ik wacht het rustig af. Soms praat ik er over met haar en soms zegt ze het ook. 'Ikke niette baby meer, ikke oppe potje'. Maar het ook echt doen is een tweede....
 
onze dochter is zindelijk sinds een paar weken voordat ze twee werd. Ze deed ook wat op het potje als ik haar erop zette en toen heb ik haar gewoon geen luier meer omgedaan thuis. Met een week gaf ze zelf aan als ze op het potje moest. Toen deed ik haar alleen nog in bed een luier om en dat heeft ze nu nog steeds (ze is nu 2,5 jaar)
 
Als ik jou was zou ik hem gewoon een aantal keer per dag op het potje zetten, maar hem nog niet heel strikt zindelijk willen maken. Wat hij op het potje doet is superfijn, maar hij moet nog niet de druk voelen dat in zijn luier plassen en poepen verkeerd is, hij snapt dat ook nog niet. Succes! Maaike
 
Terug
Bovenaan