20 weken echo gehad en verwijding van de niertjes. Iemand ervaring?

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

De 20 weken echo is achter de rug. Het duurde maarliefst 5 kwartier! Er waren 2 echoscopistes en eentje moest het leren dus dat ging allemaal met veel geduld en beleid. Wij protesteerden niet hoor! Lekker lang kijken slaan wij niet af! De echo was goed op 1 ding na helaas. (het zal eens meezitten...) Er is een kleine afwijking aan de niertjes gevonden. Ik weet ff niet meer precies hoe het heet maar ze zijn iets verwijd oid. De waarde mag max. 0,5 zijn en het was 0.53. 0,03 teveel dus. Dit betekent dat we over 10 weken voor een nierecho moeten. Vaak trekt deze afwijking vanzelf weg namelijk en dat bekijken ze over 10 weken. Als het niet is weggetrokken dan krijgt  de beeb direct na de geboorte antibiotica om een nierbekkenontsteking tegen te gaan want daar kan  het blijvende schade aan overhouden. Daarna gaan ze kijken wat er verder loos is en hoe het behandeld dient te worden. Maargoed zover hoeft het dus niet te komen. Volgens de echoscopiste kan het dus ook nog wegtrekken en dan blijkt uit de echo over 10 weken dat het prima in orde is. Echt een lekker gevoel heb ik er niet aan overgehouden. Zijn er hier mama's die er ervaring mee hebben?

lfs ing

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar mijn schoonzusje wel. Zei hebben toen ook een echo gehad met 30 weken, toen was alles goed met de kleine en was er idd niks meer te zien. Ondertussen is ze bevallen van een kerngezonde zoon!!

Heel veel sterkte de komende weken! 10 weken moeten wachten is best lang.

Ja, hier een mama die hier ervaring mee heeft. Bij de 20-weken echo van mijn zoontje waren de niertjes ook verwijd, minimaal weliswaar. Ook wij waren flink geschrokken, zeker omdat de echoscopiste op een nogal klungelige manier het nieuws tegen ons vertelde. Met 32 weken hebben wij een extra echo gehad en alles was gewoon goed. Het komt schijnbaar heel veel voor en verdwijnt vaak naarmate de zwangerschap vordert. In ieder geval veel succes met de volgende echo.

hai

Hier nog iemand die ervaring heeft!
Bij ons waren ze ook verwijd en donderdag mijn 30 weken echo gehad en alles was perfect in orde!

Mijn vk vertelde nog dat het vaak voorkomt bij jongens dusssssss wij weten iig dat wij een zoon erbij krijgen.

Sterkte met het wachten,maar ik denk dat je eje niet helemaal hotedebotel moet maken.

Groetjes Brenda

hoi hoi,

Mijn zoontje had volgens het echo vrouwtje ook verwijde niertjes. ben door gestuurt na het ziekenhuis, hier wisten ze mij tevertellen dat de niertjes verkeerd waren op gemeten, wat regelmatig gebeurt.
en als ze dan wel wijde niertjes hebben, dit idd vaker voorkomt bij jongens.

groetjes simone
mv Mart en?

Hoi Ing,
Onze dochter Sophie is medio mei geboren en had bij haar 20 weken echo ook een verwijd nierbekken aan beide kanten. Volgens de gynaecoloog zou dit hoogstwaarschijnlijk tijdens de zwangerschap of vlak na de geboorte weer normaal worden. Een maand na haar geboorte heeft ze een echo gehad, beide nierbekken nog steeds vergroot. Afgelopen maandag, 3,5 maand na haar geboorte, wederom een echo. Eén niertje is inmiddels normaal, de andere nog steeds iets vergroot. Ik hoor volgende week van de kinderarts wat ze nu gaan doen, schijnt afhankelijk te zijn van of ze er last van heeft.

Antwoord op je vraag is in ieder geval dat het vrij veel schijnt voor te komen, het meestal tijdens de zwangerschap of vlak na de geboorte vanzelf weer goed komt en mocht dat niet zo zijn dat er niet met spoed iets hoeft te gebeuren (Sophie is immers nu 4 maanden).

Terug
Bovenaan