20 weken echo gehad, kindje is (te?) klein

Hoi,

Ik had vandaag de 20 weken echo. Ons kleintje lag eerst best stil dus ik zei al: goh, wat ligt ie stil deze keer, normaal..... en ja hoor, dat had ik niet moeten zeggen, daarna was het een en al gemier en gedraai.
De armpjes gingen steeds voor het beeld zitten waardoor de verloskundige een hele klus had om alles goed te kunnen bekijken. De kleine hersenen waren volgens de meting te klein maar tijdens die meeting kon de verloskundige er niet goed bij. Er is toen geprobeerd om vaginaal beter beeld te krijgen maar ondanks ons gepor wilde onze kleine niet handig gaan liggen. Uiteindelijk lukte het toch nog later via de buik, de meting van de hersenen was toen wel in verhouding met de rest, wat een opluchting.
Nu hoeven we gelukkig niet door naar het ziekenhuis om naar die hersenen te laten kijken maar ik moet wel over 3 weken weer terug komen omdat  ons kindje  wat aan de kleine kant is. Er wordt dan gekeken of de kleine wel normaal groeit, als ons kindje wel een normale groeicurve volgt, is er niets aan de hand, dan is het gewoon een wat kleiner kindje. In week 28 moest ik sowiezo nog naar de gynaecoloog voor controle dus dan kan die ook nog even kijken wat hij vind dan.

Toch wel een beetje eng hoor (vooral nadat ik de zwangerschapsboeken er op nageslagen had, waarom doe ik dat in hemelsnaam nog?!).
Ik heb veel stress gehad in het begin van de zwangerschap en ik heb medicijnen moeten gebruiken die bijwerkingen kunnen hebben dus ik ben altijd bang geweest dat er iets mis zou zijn dus nu het toch (te?) klein is, pfff...

Zijn er meer dames die op herhaling moeten na de 20-weken echo omdat het kindje wat klein is??

Oh ja, tot zover dus ook de bakerpraat dat zwaardere vrouwen altijd zwaardere kindjes krijgen, volgens de verloskundige was dat dus niet zo.

Hoi,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een vriendin van mij wel. Met de 20 weken echo was er iets met de niertjes niet goed en ze heeft verschillende groeiecho's gehad omdat het kindje te klein was. Tot het eind van de zwangerschap bleven ze volhouden dat het een groeiachterstand had. En wat bleek na de bevalling? Het kindje woog 7 pond en niks mis met de niertjes!! Dus dat "gegok" noem ik 't maar neem ik maar met een korreltje zout. Ze hebben het regelmatig mis. Bij mijn broer dachten ze een kindje van rond de 7 pond te krijgen, toen ze werd geboren was ze bijna 10 pond.
Dus om een lang verhaal kort te maken. Het kan allemaal best meevallen of nog bijtrekken naar mate je zwangerschap vordert.

Groetjes Corina

Hoihoi,

Mijn dochter was tijdens de hele zwangerschap een paar weken achter op groei.
Uiteindelijk is ze met 41 weken en 5 dagen geboren met een gewicht van 2450 gram.
Ze was erg licht, maar gezond en ze is nu 7,5 maand en weegt nog niet veel,maar 6700 gram. Ze blijft dus erg licht vergeleken met leeftijdsgenootjes.
Maar ze is helemaal gezond en er is niets waar ik me druk om moet maken.
Het kan dus gewoon zijn dat je een klein kindje hebt, tsjah er zijn grote en kleine mensen op de wereld. Nu ben ik 22 weken zwanger en dit kindje is ook weer wat klein. Niet zo klein als haar grote zus, maar erg groot is ze niet.
Je hoeft je er niet zo druk om te maken hoor!

groetjes

Oh en haha dat zwaardere vrouwen zwaardere kindjes krijgen. Nee dat is inderdaad niet waar hahahaha. Ik schaam me bijna om het te zeggen maar ik woog 90 kilo in het begin van de zwangerschapen op het eind woog ik maar liefst 105 kilo. Mijn dochter was maar 2450 gram. Momenteel weeg ik 105 en dat zal nog wel meer worden aangezien mn buik en de baby vast nog wel groeien haha. Verwacht nu echt niet ineens een tientonner

Ze kunnen er inderdaad flink naast zitten.
Mijn eerste was 2930 gram. De vk vertelde me steeds dat mijn vorige baby ook niet zo groot zou zijn ook ongeveer 6 a 6,5 pond meer niet.
Ik had echt een mega dikke buik, alleen mn buik was ontzettend dik, dat mensen me vroegen of ik er niet 2 kreeg. maar de vk hielt vol, klein kindje.
Wat blijkt bij de geboorte, kindje was ruim 8 pond!!
Nu ben ik zwanger van de derde, de vk zegt dat het kindje normaal groot is en de gyn zegt dat hij al aan de grote kant is.
Ik heb er nu op gestaan om met 34 weken een groeiecho te krijgen bij de gyn. Ben veel te bang dat het te groot is en dat het er niet goed uit kan. Ik ben maar 1,57. Dus kleine mensen kunnen ook juist grote baby ´s baren. ben ook ongeveer 55 kilo, dus heel normaal.

Ik denk dat ze het pas echt kunnen zeggen als je 34 weken zwanger bent, met een echo kunnen ze het dan nog een keer op meten.
En eerlijk gezegt vond ik de kleine baby veel fijner dan de grote. Die was super gezond alleen wat kleiner.

Groetjes, Ris

Bedankt voor de reacties en geruststellingen!

Ik heb inmiddels ook van nog meer mensen begrepen dat het niet zoveel hoeft te betekenen als het kindje wat klein is, gelukkig maar. Ik had ook al voor de grap gezegd dat het niet zo erg was dat het klein was aangeien het nog een stukje moest afleggen door mijn lichaam maar ik vond het toch even niet zo grappig meer allemaal. Ach ja, die zorgjes en zorgen  om ons kind, daar zullen de komende 50 jaar misschien nog wel eens aan wennen ;-).

Mijn fysiotherapeut meende dat m'n buik gegroeid was sinds donderdag, ik heb ook  vaker gegeten op mijn bloedsuikerspiegel beter op peil te houden dus misschien heeft dat geholpen. Wij meenden zelf ook al dat ik wat gegroeid was en ik ben ook een paar ons aangekomen. Ik begin nu echt een flinke toeter te krijgen en ik zie m'n tenen niet meer als ik rechtop sta -). Misschien moet ik maar meer vet gaan eten, als dat op m'n achterwerk gaat zitten dan krijg ik een goed "kontragewicht", anders val ik nog om op het eind ;-).

Ik had al zo'n vermoeden dat mensen die me zien al een paar weken denken dat ik op het laatst loop en dat werd deels bevestigd door een verkoopster in een winkel. Die mevrouw zei dat ik toch zeker nog maar een paar weken moest zo te zien, ik geloof dat ik toen 19 weken was en het schaamrood stond haar dus even later op de kaken. Dat was nou ook weer niet de bedoeling, ik kan me best voorstellen dat mensen het denken en ik weet dat ze het niet kwaad of vervelend bedoelen dus ik kan er best tegen.

Terug
Bovenaan