Hoi,
Onderstaand bericht even gekopieërd van Fonske van het augustus-forum. Hopelijk heb je er iets aan.
Groetjes,
Neeltje.
Ik hoorde zojuist op de radio dat het voor vele zwangeren onmogelijk is om een afspraak te maken voor de 20-weken screeningsecho, die per 1 januari 2006 standaard aan zwangeren wordt aangeboden (of aangeboden zou moeten worden) en ook vergoed zou moeten worden. Het is zo goed als onmogelijk, omdat veel verloskundigen niet beschikken over een echoapparaat en de ziekenhuizen niet aan de vraag kunnen voldoen. Deze screeningsecho is opgenomen in de zorgverzekeringswet, dus in principe zou iedere zorgverzekeraar deze ook moeten vergoeden, altans sowieso een minimaal gedeelte wat door minister Hoogervorst blijkbaar is vastgesteld. Helaas blijkt uit de praktijk dat er een aantal zorgverzekeraars zijn die er zich met een smoes proberen vanaf te maken. Mijn ervaring is dat dat o.a. bij het VGZ zo is.
Ik adviseer jullie al in een zeer vroeg stadium een afspraak te regelen voor deze echo, indien je aangewezen bent op het ZH, des te meer kans maak je dat deze ook gaat plaatsvinden. Wij hebben onze afspraak al gemaakt toen we 10 weken zwanger waren, dus die staat.
Succes ermee.