20 weken echo in het nieuws (vergoed)

A

Anoniem

Guest

hoi allemaal
wie weet voor mij het antwoord ik weet dat de vraag al vaker is geweest maar vandaag stond weer in de krant dat de echo met 20 weken gewoon in het basis pakket zit bij de zorgverzekeraars dus niet medisch noodzakelijk maar vanwegen de grote druk bij vk doen ze het niet of melden ze het niet 3 weken terug heb ik het gevraagt aan mij vk en die zij je moet je zorgverzekeraar bellen die gebeld en die zegt weer zit niet in het basis paket hoe kom ik hier nu achter ik wordt van het kassie naar de muur gestuurd.
veel liefs quinny 24w4d

Hoi,

Onderstaand bericht even gekopieërd van Fonske van het augustus-forum. Hopelijk heb je er iets aan.

Groetjes,

Neeltje.

Ik hoorde zojuist op de radio dat het voor vele zwangeren onmogelijk is om een afspraak te maken voor de 20-weken screeningsecho, die per 1 januari 2006 standaard aan zwangeren wordt aangeboden (of aangeboden zou moeten worden) en ook vergoed zou moeten worden. Het is zo goed als onmogelijk, omdat veel verloskundigen niet beschikken over een echoapparaat en de ziekenhuizen niet aan de vraag kunnen voldoen. Deze screeningsecho is opgenomen in de zorgverzekeringswet, dus in principe zou iedere zorgverzekeraar deze ook moeten vergoeden, altans sowieso een minimaal gedeelte wat door minister Hoogervorst blijkbaar is vastgesteld. Helaas blijkt uit de praktijk dat er een aantal zorgverzekeraars zijn die er zich   met een smoes proberen vanaf te maken. Mijn ervaring is dat dat o.a. bij het VGZ zo is.

Ik adviseer jullie al in een zeer vroeg stadium een afspraak te regelen voor deze echo, indien je aangewezen bent op het ZH, des te meer kans maak je dat deze ook gaat plaatsvinden. Wij hebben onze afspraak al gemaakt toen we 10 weken zwanger waren, dus die staat.

Succes ermee.

Hoi,

Bij ons in Hengelo word er totaal niet moeilijk over gedaan, tenminste bij praktijk waar ik zit dan.
Ik heb gewoon aan mijn vk gevraagd hoe dat nu zit met die 20 weken echo, en ze heeft me gelijk een verwijskaart meegdaan. Ik heb met 16 weken een afspraak gemaakt, en kon gelijk 4 weken later al terecht. Ik ben bij menzis verzekerd en die vergoeden ook alles. Maar het was wel op het nieuws vanmorgen dat er teveel vraag naar was, en dat daarom veel vk's het niet doen. En volgens mij moet je er wel zelf naar vragen, dat moets ik wel. Gewoon proberen zou ik zeggen!!

Groetjes Annemiek
21w5d

Ik snap dit soort dingen nooit zo goed. Je kan dat toch als
bewindsvrouw of -man bedenken dat als je alle zwangere vrouwen met 20
weken een echo vergoed geeft dat er een dikke stormloop komt? Ik vind
het ook erg dat mensen die eigenlijk echt door medische noodzaak een echo
zouden moeten krijgen nu op een wachtlijst komen,en dus de dupe worden, enkel en alleen omdat ze er bij de overheid weer een puinzooi van hebben gemaakt.
Ik vond het sowieso raar dat er met 20 weken al niet standaard een echo werd gemaakt. Dit is immers het laatste moment in je zwangerschap dat er cruciale beslissingen kunnen worden genomen.
Het wordt mijn inziens hoog tijd dat ze in elke praktijk zo'n apparaat gaan plaatsen.

groetjes,
Wietske

hoi hoi,

heb net ook maar even me verloskundige gebeld en idd het word vergoed.
bij ons is er speciaal een echo centrum geopend voor de 20 weken screenings echo.
dus vind dat ze het wel goed aanpakken bij ons.
je moet wel eerst een aanvraagformulier bij je verloskundige ophalen.

ik ga 13 maart voor de pretecho dan ben ik 20 weken.
en moet nog even bellen voor de screenings echo..

kus tanja
16 weken en 1 dag

Hoi hoi,

Bij ons kwam de VK zelf met een verwijsbrief voor een 20 weken echo. Heb er niet eens om hoeven vragen. Heb ook helemaal geen rekening gezien dus onze zorgverzekeraar heeft dat vergoed. Dacht eerlijk gezegd ook dat dat werd gedaan.

Liefs,

Danielle

Hallo,

bij mijn eerste zwangerschap heb ik ook de 20 weken echo vergoed gekregen.

Maar het is echt zo dat je hem nu ook vergoed krijgt hoor.

Je hebt er recht op.

Wen

Hoi hoi,

Nou hier in Vlaardingen word er bij iedereen standaard een echo met 20 weken gemaakt, al jaren trouwens. Deze is ook gewoon vergoed door de verzekeraars.

Zelf had ik 3 weken geleden mijn 1e echo (termijnbepaling)en in het zieken huis zei de echoscopiste al tot ziens bij de 20 weken echo!

Ik ben wel erg blij dat daar bij ons niet moeilijk over gedaan word! Succes met uitzoeken en laat je niet gekmaken want volgens mij heb je er gewoon recht op!

Groetjes Sandra, mama van Kirsten en nu 11w en 3 dagen zwanger van de 2e

Terug
Bovenaan