20 weken echo: klein kindje

Ha meiden,

Vandaag hebben we de 20 weken echo gehad. In principe zag alles er prachtig uit. Het hartje klopte mooi en zag er goed uit, het ruggetje was dicht, de organen zagen er goed uit. Verder twee beentjes, armpjes etc. Kortom: wat dat betreft was alles prima.

Alleen, ons hummeltje blijkt erg klein te zijn. Hij/zij (we willen het niet weten) valt binnen de kleinste 10 % van alle kindjes, als je kijkt naar de gemiddelde waardes.

Nu ben ik zelf ook vrij klein, 1.59 m én te klein geboren met een gewicht van 4 pond. De kans is dus groot dat het genetisch bepaald is dat we niet zo'n groot kindje krijgen.

Maar, dit is blijkbaar toch een reden voor een extra uitgebreide echo, die we maandag al krijgen. Dan wordt in ongeveer 3 kwartier alles nogmaals heel goed bekeken en wordt bijv. nog beter naar het hartje gekeken.
Ze willen zeker weten dat er niets medisch aan de hand is.

Spannende tijden dus! Aan de ene kant ben ik natuurlijk heel blij en op zich gerustgesteld, omdat alles er in principe mooi uitzag. Aan de andere kant is de echo toch niet helemaal zoals hij zou moeten zijn en dat is best spannend. Ik kan alleen maar hopen dat alles helemaal goed is!

Eventueel krijg ik de komende maanden extra echo's om de groei in de gaten te houden en misschien moet ik over van de verloskundige naar de gynaecoloog. Dat bespreken we eind juli, tijdens de reguliere controle.

Was het dus maar vast maandag. Dan hebben we hopelijk meer zekerheid!

Heeft één van jullie misschien ook meer ervaring met een klein kindje?
Ik hoor het graag!

Liefs en natuurlijk succes weer allemaal!
Marieke
 
heb ook kleine kindjes gekregen. De laatste was het kleinst. geboren met 41 weken en 2600 gram . Dysmatuur noemen ze dat. Ze heeft het heel goed gedaan verder. Ze is nu een gezonde meid van 2 jaar en helemaal bijgekomen. Goed qua lengte en gewicht. Maar heb met haar ook groeiecho's gehad. Weet dus hoe je je voelt. Misschien stelt het je gerust dus te weten dat het allemaal goed kan komen. Een klein kindje kan ook gezond zijn dus.
en bedenk "wat er niet aan zit hoeft er ook niet uit" (qua bevallen dan :) )
Heel veelsucces maandag, hou ons op de hoogte.
groetjes en liefs
hanneke
 
Hoi,

Mijn zoontje is geboren met 33 weken en woog 1.690 gram. Terwijl ze bang waren dat ie veel te groot zou zijn. Niet dus, prematuur en dysmatuur.
Nu is hij 3 jaar en alles gaat helemaal goed. Het 1e jaar steeds naar het ziekenhuis geweest voor diverse controles, maar behalve toen erg klein en vroeg geen enkele achterstand meer.

Ik zit nu bij de gyn en krijg heel veel echo's. In het begin steeds doodeng, maar nu erg leuk! De baby doet het goed. Morgen alweer 22 weekjes! Lekker over de helft!

Ook succes meid!!
Komt vast goed!

Liefs,
Anita

 
Hoe klein is te klein met 20 weken. Ik heb geen idee.

Over lengte hebben ze het maandag bij mij niet gehad. Onze beeb woog 350 gram. Neem aan dat dat gemiddeld is, want ze heeft er niks over gezegd.
 
Gemiddeld rond de 20 weken zwangerschap is tussen de 300 en 500 gram. Ons kindje was met 21 weken 326 gram... Niet groot, maar wel prima.

Ik hoop voor je dat je maandag gerustgesteld wordt Marieke en dat je heerlijk van het 'kindje kijken' kunt genieten.
 
Ha meiden,

Dit soort berichtjes heb ik nodig! Bedankt voor het hart onder de riem!
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er iets lichamelijks/medisch aan ten grondslag ligt, zeker omdat ik zelf ook klein ben én te klein geboren ben. Maar, het is fijn als we dat maandag hopelijk te horen krijgen tijdens de echo.

Nou, eerst maar lekker weekend vieren. En ja, ik houd jullie op de hoogte! Maandag het vervolg!

Liefs, Marieke
 
Terug
Bovenaan