20 weken echo met baarmoedermond controle

Hi! Ik heb morgen ochtend mijn 20 weken echo en er wel voor gekozen om mijn baarmoedermond te checken. Nou heb ik nog nooit een inwendige echo gehad dus weet ook niet zo goed wat ik hier van moet verwachten.

Doet het pijn? Duurt het lang? Hoor je de uitslag gelijk?
 
Het is een smalle staaf die vaginaal ingebracht wordt. Het duurt net zo lang als een uitwendige echo. Ze doen het met glijmiddel en heel voorzichtig. Het hoort geen pijn te doen, maar bij mij is het wel wat gevoelig aan de baarmoedermond. Goed te doen hoor. 
Dan meten ze op de echo de lengte en verstrijking/verweking van je baarmoedermond. Dat hoor je meteen. Maar eventuele vervolgstappen gaan via de verloskundige weer. 
 
Of het pijn doet verschilt kennelijk echt heel erg per persoon, ik heb er zelf nooit pijn van gehad. Het is in elk geval een stuk gemakkelijker dan een eendenbek vind ik, maar misschien verschilt dat ook wel weer per persoon. 
Een inwendige echo om de baarmoedermond te checken was bij mij telkens met een minuut of 2 echt wel gedaan, ik denk zelfs nog korter, waarschijnlijk gaat de rest van het onderzoek gewoon via de buikwand, tenminste, dat was zo bij echo's die ik gehad heb waar zowel de baarmoedermond opgemeten moest worden als naar het kindje gekeken werd. Dat waren dus eigenlijk soort van twee echo's. Maar dat was wel met een latere termijn (tussen 32 en 40 weken) ivm een dreigende vroeggeboorte. Ik weet niet zo goed of je het kindje met 20 weken misschien nog wel goed kan zien via een inwendige echo.
 
Dit zijn inderdaad 2 verschillende echo's. De 20 weken echo gaat via de buik en dan maken ze nog snel een inwendige echo voor het meten van de baarmoedermond. Als je het mij vraagt is een inwendige echo niet pijnlijk, het voelt soms een beetje gek, maar zeker niet pijnlijk. En inderdaad veel minder ongemakkelijk dan een eendenbek voor uitstrijkjes. Dus niet druk om maken en het is inderdaad in een paar minuten klaar. Misschien maar max 1 minuut! 
 
Ik bedoelde inderdaad dat het net zo lang duurt als alles uitwendig. Maar een deel van de tijd doen ze dus inwendig. Ik heb meerdere cervixmetingen gehad en die waren allen binnen 5 min klaar, maar onderdeel van de gehele echo. Maar dat duurde niet langer door de cervixmeting. Ik zei het een beetje onduidelijk. 
 
Kan elke vrouw haar baarmoedermond laten checken? Ik heb dat namelijk nooit gehoord toen ik mijn 20 weken echo kreeg.
 
Terug
Bovenaan