20-weken echo niet goed en dan?

gisteren hebben mijn man en ik bij de 20-weken echo te horen gekregen dat ons kindje twee afwijkingen heeft die zouden kunnen duiden op het syndroom van down, een wit plekje op het hart en minimaal vergrote niertjes. Aangezien wij geen nekplooimeting hebben laten doen, gaan we nu de medische molen in. Het kan dus ook nog zo zijn dat er niks aan de hand is. Op dit moment ben ik een emotioneel wrak. Ik heb me ziekgemeld en loop de hele dag te huilen. Ik weet mezelf absoluut geen raad meer en heb het idee dat de vk me niet serieus neemt. Vandaar dat ik voor vandaag in ieder geval een afspraak met de ha heb gemaakt, misschien dat hij ook nog iets voor me kan betekenen.

Het feit dat ik zelf niets kan veranderen aan deze situatie maakt het alleen maar erger!

hoi,

ook bij mijn twintig weken echo is gezien dat de niertjes minimaal gestuwd zijn. tegen mij hebben ze het niet gehad over het syndroom van down en ik moet nu pas bij 31 weken weer een echo laten maken omdat ze er tijdens de zwangerschap toch niets tegen kunnen doen.
pas na de zwangerschap kunnen ze het verder onderzoeken zeiden ze.
ík heb zelf maar wat gesurft op internet en ik zag ook dat de zo'n afwijking soms voorkomt bij syndroom van down. ook ik heb geen vruchtwaterpunctie kunnen laten doen door bloedverlies in het begin van de zwangerschap.
ik maak mij ook best zorgen over de niertjes want als ze niet verder meer kijken weet ik nu natuurlijk niet of het verergerd is of niet, ik moet op 18 september voor de31 weken echo, dan pas gaan ze weer de niertjes checken en ze gaan dan ook kijken of mijn placenta nog steeeds voor de uitgang ligt.
over het feit dat de kans op syndroom van down er is maak ik me geen zorgen, het kindje is gewoon mijn kindje hoe het ook is.ik hou er zowiezo wel van.

groeten van diana

op dit moment is mijn verloskundige bezig om een afspraak te maken bij een gynacealoog. schijnbaar is dit erg moeilijk, maar ik wil gewoon meer zekerheid. Ze vertelde me wel dat de afwijkingen minimaal zijn en dat de echoscopiste het helemaal verkeerd uitgelegd heeft. De echoscopiste wist ons ook te vertellen dat de grootte van de niertjes wel overeenkwam met het geslacht van het kindje. Zij stelde ook voor om pas met 32 weken een extra echo te laten maken. Dit duurt mij veel te lang. Hopelijk valt het allemaal mee, maar op dit moment zie ik het echt niet rooskleurig in.

Waarom vraag je niet of je een vruchtwaterpunctie mag laten doen. Je hebt dan veel eerder zekerheid dan bij 32 weken. Ik zou dit ook doen als nu de echo weer anders wordt uitgelegd.
Ik weet uit ervaring dat niets vreselijker is dan artsen die elkaar tegenspreken.
Omdat ik zelf doorzette en perse bepaalde testen wilde laten doen hoorden wij dat ons kindje niet levensvatbaar was en is de zwangerschap met 23 weken beeindigd. Een moeilijke tijd volgde, maar ik ben achteraf gezien heel blij dat ik niet pas bij de geboorte of net voor de geboorte het nieuws te horen kreeg dat ons kindje maar enkele dagen zou blijven leven na de geboorte.
gewoon zekerheid eisen!

veel sterkte.

hoi,

ik heb vandaag een echo gekregen om de niertjes te bekijken.
alles is goed, de stuwing is het zelfde gebleven en dat was 5 mm, het is iets uitgezet maar pas vanaf 10 mm gaan ze er verder naar kijken.
ik hoop dat het bij jou ook zo afloopt.
ik denk wel dat als ze zeggen dat je pas weer na 10 weken moet laten kijken, dat ze weten waar ze het over hebbn.

groeten van diana

Inmiddels zijn we in eindhoven bij het diagnostisch centrum geweest, waar we een gesprek met een klinisch geneticus hebben gehad. Zij heeft ons het een en ander verteld over "softmarkers" en er ook bij gezegd dat datgene wat ze gezien hadden erg minimaal was. Uiteindelijk kregen we de keuze wat we wilden, een punctie of niet. Omdat we ons zoveel zorgen maakten, hebben we die punctie, inmiddels al weer bijna 2 weken geleden, uit laten voeren. Dit was niet echt prettig en zelfs emotioneel. Afgelopen maandag hebben we de eerste uitslagen binnen gehad. Deze waren allemaal goed. Over een week komt de rest van het onderzoek binnen, dus dat is nog even afwachten. Als deze uitslagen ook allemaal goed zijn, zal ik inderdaad pas met 32 weken terugmoeten voor een echo.

Terug
Bovenaan