20 weken echo, wel/niet?

wij hebben bij onze andere kinderen nooit een 20 weken echo laten maken, bij de oudste werd het nog niet vergoed, bij de tweede wel, maar toen deed nog niet iedereen het. daarna hebben we in onze omgeving een paar keer meegemaakt dat er een verkeerde diagnose werd gesteld en er van alles met het kindje mis zou zijn, terwijl toen het geboren was er niets aan de hand was. Dus bij de derde hebben we ook geen echo laten maken.
Zit nu erg te twijfelen. Want als er wel echt wat is, zou ik het wel willen weten. Mijn vader is huisarts en zegt dat wanneer de groei van het kindje goed gaat het weinig nut heeft om een 20 wekene cho te laten maken....
we willen ook niet weten wat het wordt dus daarvoor hoeft het ook niet.
wat is jullie mening hierover?

Wij hebben het allebei de keren wel laten doen, en nu gaan we er het ook zeker laten doen. Beide keren was het trouwens vergoed.

Ik vind het persoonlijk fijn om te weten of je kind geen ernstige afwijkingen heeft, je kan je dan instellen op extra zorg of een ziekenhuisverblijf en je inlezen in de ziekte zodat je op alles bent voorbereid. Of in het ergste geval je je kan voorbereiden dat je kindje dood wordt geboren. Tevens willen wij ook het geslacht weten.

Een verkeerde diagnose heb ik nog nooit gehoord. Bij ons wordt de echo gemaakt bij de verloskundige zelf en mochten ze iets vermoeden pas dan ga je naar het ziekenhuis bij een arts onder controle, dus heb je eigenlijk altijd een tweede arts die meekijkt. Anders kan je zelf ook altijd nog een second opinion aanvragen, mocht je twijfelen.

In mijn geval waren de eerste 2 kindjes groot voor de zwangerschapsduur, en hebben ze toen een suikertest gedaan, ook omdat dit voorkomt in mijn familie, er kwam niks uit en met een controle echo bleek dat ze gewoon groot waren (wijzelf zijn ook niet klein).

Het blijft natuurlijk een erg persoonlijke keuze. Ben benieuwd wat jullie uiteindelijk beslissen.

Wat vind je man/partner van de 20 weken echo

mijn man is het om het even, bij zijn zus zou er van alles met het kindje zijn. Was heel heftig, maar toen het geboren was was er niets aan de hand.
Bij een collega van mij zou het kindje een ernstige chromosomenafwijking hebben, met 30 weken bleek het gelukkig mee te vallen en ze hebben nu ook gezond kindje.
Natuurlijk wil ik ook graag weten als er iets mis is zodat we ons er op voor kunnen bereiden, maar met die twee verhalen in mijn achterhoofd weet ik het niet. Ze hebben echt een hele heftige zwangerschao gehad.

Ja als je slechts nieuws krijgt dan heb je uiteraard een heel heftige zwangerschap vol onzekerheden. Erg frustrerend als daarna blijkt dat het niet nodig was.

Kan je niet eventueel een second opinion aanvragen of de echo laten maken bij een andere echoscopist dan degene van de 2 verhalen? (is maar een idee)

Veel succes met je keuze maken

bij de oudste was het er nog niet.. bij mijn 2e zwangerschap kreeg ik al extra echo's ivm een tweelingzwangerschap, maar er werd in het ziekenhuis minder uitgebreid gekeken naar de kindjes dan bij de 20 weken echo, we wisten al wel dat 1 kindje een groeiachterstand had dus hebben we het wel gedaan om gewoon meer zekerheid te hebben over de gezondheid. Bij de jongste hebben we het ook gedaan, en zullen het nu bij de 5e ook doen. We wilden ook het geslacht weten bij de tweeling en bij de jongste ivm kamertje. Ook nu zullen we het geslacht willen weten. Dit wordt echt onze laatste en dan kan ik alvast grote opruiming houden van alles wat we niet nodig zullen hebben. Met 2 meisjes en 2 jongens hebben we van alles ruim op voorraad en daar mag dus veel van weg......

Ik heb bij de eerste een 20 weken echo gedaan, was ook weer zo benieuwd hoe het er uit zag en ik wilde weten wat het was, ook nu weer, en ik wil het ook nu weer weten! Maar indd. misschien een idee om de echo te doen waar de mensen die je kent niet zijn geweest of als er iets mocht zijn een tweede aanvragen bij een ander.

Terug
Bovenaan