20 weken echo

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nu tien weken zwanger van de tweede en ben gisteren op de controle geweest bij de verloskundige. Nu krijgen we volgende week een termijnecho. Daarnaast bieden ze bij dertien weken nog een echo (nekplooimeting en bloedtest) en nog een 20 weken echo voor eventuele afwijkingen op te sporen. Wij vinden het heel moeilijk of we deze echo's wel of niet willen laten doen. Ik weet dat het heel persoonlijk is, maar toch zou ik graag advies hebben van andere zwangeren. Om te horen waarom jullie wel of geen 13 wk en 20 wk echo doen en zo ja, ben je achteraf blij dat je het hebt laten doen of juist niet.

Groetjes!

hoi

ik ben heel erg blij dat ik de 20 weken echo heb gedaan. omdat ik zo mijn ukkie weer effe kon zien en ten 2de omdat ik zeker wilde weten dat alles goed is.
de 13 weken echo waar jij het over heb gehad daar hebben ze het bij ons nooit over gehad.
maar je moet je eigen keuze maken meid. die kan ik niet doen voor je. ik kan alleen maar zeggen de 20 weken echo is echt super. dus ik zou als ik jou was die wel doen.
echt een mooi iets om op terug te kijken.

groetjes jantine

Hoi,

Wij hebben er voor gekozen om geen van beide te doen. Met de uitslag van de nekplooimeting kan ik niks. Het is een kansberekening. Die screeningsecho hoeft van ons ook niet, ik zou na 20 weken echt niet in staat zijn mijn zwangerschap af te breken en 20 weken in de stress zitten wil ik ook niet. Daar naast is de capaciteit in ons ziekenhuis zo klein dat de gyn het liever niet doet als er geen directe aanleiding voor is. Het is idd wel leuk om je kleine nog eens te zien daarom laten we wel een pretecho doen. Maar bij deze echo kunnen we aangeven dat we het niet willen weten als ze eventuele afwijkingen zien. Het is maar net waar je je zelf het prettigst bij voelt! Suc6 met het maken van je keuze!

Groetjes, Jonna

hoi hoi

ik heb bij 9 weken een echo gekregen bij de vk. De nekplooimeeting heb ik niet gedaan omdat we vonden dat het "slechts" een kansberekening is en niets zeker is. En voor ik me druk maak om waarschijnlijk niets heb ik het laten zitten.
Wel de 20 weken echo gedaan. Idd is het gaaf om je ukkie te zien maar daar vinden ze wel eventuele afwijkingen op en wordt het kindje gelijk weer opgemeten om te kijken of het goed groeit. Dat is prettig. Ook kijken ze naar je placenta of alles ok is.
De 20 weken zal ik zekers doen!

succes
di silva

Ik heb gisteren zelf de 12 weken echo gehad en wij hebben er bewust voor gekozen om geen nekplooimeting te laten doen. Zoals hierboven al is gezegd is het slechts een kansberekening en geen garantie op een gezond kindje.

Hi,

Op 12 weken heb ik wel de combitest laten doen. Vantevoren heb ik wel besloten niets te doen met een eventuele negatieve (kans)berekening, dus geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest, maar ik wilde voor mezelf toch een zo duidelijk mogelijk beeld.

De 20 weken echo wil ik ook laten doen. Mocht hier iets negatiefs uitkomen zal ik mijn kindje nooit laten aborteren, maar kan ik desnoods  wel rekening houden met extra te treffen maatregelen.  

En zoals al gezegd, het is gewoon  leuk om je kindje te zien.

Groetjes

Aloha,

Het is allemaal zo dubbel. Ik ben in verwachting van ons eerste kindje. Je bent dan helemaal blij als je met 11 w een hartje hoort.
Ik heb altijd gewerkt in de gezondheidszorg en heb veel met lich en verstandelijk gehandicapte kinderen gewerkt. Als ik dan soms zag hoe instellingen omgingen met de clienten ging ik wel eens door het lint.
Ik heb daarom samen met mijn partner een hele duidelijke keuze gemaakt.
Een nekplooimeting zijn maar procenten. Ik ken mensen die dit hebben laten doen en waarvan men zei dat ze 80% kans hadden op een kindje met downsyndroom. Er bleek niets aan de hand te zijn.

Dan heb je al die andere test zoals vruchtwaterpunctie. Dit brengt ook een risico met zich mee. Gezien ik nog maar 27 ben, zegt men dat ik waarschijnlijk geen downcyndroom kindje krijg. Maar je weet het natuurlijk nooit.
Wij zijn samen naar de 22w echo gegaan met een hele duidelijke instelling. Op zo'n echo kan je gewoon zien of er lichamelijke afwijkingen zijn (open ruggetje), maar ook of het hartje goed werkte. In mijn geval was alles oke, maar had men een afwijking gezien, dan had ik het (hoe zwaar het ook moge zijn) toch laten weghalen.
Een behoorlijke uitspraak. Ik weet het. Moest er ook goed over nadenken want tenslotte voel je het kindje al wel. Maar als ik zie hoeveel  er bij komt kijken als je kindje een hart of lich. afwijking heeft is gewoon bijna niet te doen. Wat doe je je zelf aan maar vooral het kind?

Natuurlijk weten wij niet of ons kindje het downsydroom heeft. Mocht dit toch zo zijn dan zal dit kindje met veel liefde opgevoed worden. Maar ik weet dat het ook niet makkelijk zal zijn.

gr lies 25 w

Hoi Dames,

Ik ben van dec 06 forum en wil hier toch even op reageren en niemand moet zich dus aangevallen voelen want is inderdaad ieder zijn eigen keuze.

Wij hebben bij de 1ste zwangerschap een echo gehad met 14wk, en bleek helemaal niks goed te zijn aan kindje, dus zwangerschap moeten afbreken.
Wij waren verdrietig maar ook blij want kindje was uiteindelijk dood gegaan in de buik of meteen na de bevalling. Ik was toen 16 wk.

2de zwangerschap meer echo, na 21 wk screening echo niet meer want alles was goed dachten we. Nou bij 29 wk+4dg zelf een pretecho laten doen, weer was wat te zien wat niet klopt weer naar ZH terug en werd bevestigd dat ons kindje ( zoon nu 19mnd oud ) een waterhoofd heeft. Ik ben maar wat blij dat ontdekt is en wij dus al wisten voor de geboorte want anders val je in zo'n gat en is dubbel zo erg als je niet weet en dus pas ontdekt word bij de geboorte is echt een domper op de kraamweek hoor. Heb genoeg meiden gezien die dus voor zo'n verrassing zijn komen te staan en die zeiden uiteindelijk hadden we toch maar ..... echo laten maken.
Wij wisten wat ons te wachten stond en zijn er maarwat blij mee, met onze zoon gaat nu goed is geopereerd en is nu een normaal beeld, dus zoals bij ieder mens is.

En ook nu bij de 3de zwangerschap hebben wij alles laten testen. En de uitgebreide echo krijgen we nog. Ik vind goed dat het nu kan voor iedereen. Want is echt allemaal niet leuk als je pas na de geboorte ontdekken doet.

Wil hier alleen maar mee zeggen dat ook anders kan gaan en het echt wel een wonder is als helemaal goed gaat, het is al een wonder zo'n kleine in de buik maar al helemaal als goed gaat.
Dus denk goed na meiden. Want ondanks alles genieten wij toch van de zwangerschap ook bij onze zoon na het dus ontdekt werd.

Liefs van mij.

Terug
Bovenaan