20 weken echo

Hoi,

Ik geloof dat ze vooral kijken naar open ruggetje/schedeltje, of alles er op en eraan zit etc. en werkt. hartje, maagje, hoeveel vruchtwater, ze gaan het kindje meten etc.

Ik zelf moet de 20 weken echo nog krijgen op 2 oktober, maar voor het downsyndroom heb ik de combinatietest gedaan (een nekplooimeting en bloedafname). Dit is een kansberekening. ik had een kans van 1 op 2500. Als je dat niet voldoende zekerheid geeft kun je dan met 16 weken een vruchtwaterpunctie laten doen. De punctie geeft 100% zekerheid maar brengt enig risico op een miskraam met zich mee (1%). daarom heb ik dat niet gedaan, ook omdat de uitslag van de combinatietest heel goed was.

Dus ik geloof dat ze op de 20 weken echo niet echt kunnen zien of het kindje syndroom van Down heeft.

maar misschien weet iemand anders hier meer van?

Ik vind het best spannend hoor, die 20weken echo, tenslotte is een open ruggetje en met name een open schedeltje wel heel ernstig. maar gelukkig is het meestal allemaal ok.

succes ermee!
marjo, 17wkn 5dg
 
Hoi Jeannette,



De 20 weken is inderdaad niet om het syndroom van Down op te sporen. Daar zijn de onderzoeken eerder in je zwangerschap voor.

Wij kregen van de verloskundige voor het onderzoek een foldertje van
het Diagnostisch Centrum in Eindhoven (waar ons onderzoek is verricht).
Hierin staat dat ongeveer de helft van de ernstige afwijkingen wordt
herkend tijdens de 20 weken echo. Er staat vervolgens ook een lijstje
bij met een aantal aangeboren afwijkingen en de kans op herkenning
ervan tijdens de echo.  



Groetjes

Judith

 
Hoi
Nee het is niet bedoelt om down mee op te sporen, echter er zijn wel wat softmarkers wat kan wijzen op down syndroom. 
Denk aan kleine of afwezige neusbot, ogen dicht op elkaar, verdikte nekplooi( dit kan alleen tot 14w en 3 dagen). Bepaalde hartafwijkingen en nierbekkentjes vergroot, soms ook 2 bloedvaten in de navelstreng terwijl dit normaliter 3 moeten zijn. 2 aders en 1 slagader. En zo heb je nog een paar dingen wat verder onderzoek eist. 
 
Terug
Bovenaan