BIj de 20 weken echo zagen mijn man en ik ons babytje voor het eerst ahw 'compleet' De echo duurt even en dus zie je het kindje bewegen en daardoor vormt zich een beeld van het karaktertje. Die van ons werd een karate-kid in onze ogen - en maar trappen met die lange benen en zijn armpje lag op het koppie met een krabbelend handje - heeft het van zijn/haar opa. Het gezichtje was te zien.
Dus voordeel 1: je krijgt een band met je kind en vormt je een eerste beeld van zijn/haar karaktertje en uiterlijk.
Wat we niet wilden weten was het geslacht en dat was ook nog niet te zien.
Maar we deden het natuurlijk in de eerste plaats om te kijken of de basisdingen goed zaten. Navelstreng met genoeg vaten, rug en verhemelte en schedel dicht, niertjes aan het werk, afmetingen en dwarsdoorsnedes ok, vingers, tenen, benen en armen gegroeid etc etc.
Het geeft enorm veel rust, en dat is voordeel 2, als je weet dat alles daar binnen goed gaat, je moet immers nog 20 weken.
Tot slot overspoelde me tijdens de echo zo'n gevoel van trots voor dit kindje, ik wist opeens wat moedergevoel en moedertrots was, en niet omdat het zijn/haar zwemdiploma, balletvoorstelling oid had gehaald, maar omdat de baby zo mooi groeide en het zo goed deed.
Plus dat ik apetrots was op mijn eigen lichaam dat zo'n gunstig klimaat schiep voor die kleine.
Dus voordeel 3 is dat de echo je helpt in de groei naar het moederschap.
Voor ons was dit dus een heel belangrijke echo, veel belangrijker nog dan de termijn echo, hoe mooi dat ook was.
Martine