21 maanden en slaap

<p>Hoi dames,</p><p>Mijn dochtertje van 21 maanden stond altijd 6u op in de ochtend en doet 1 dutje van 45 tot 1,5u. Maar vaak is het maar een uur. Nooit lang dus. Ze word wel altijd na der dutje krijzend wakker omdat ze nog te moe is maar wilt niet meer slapen. Nu ze net 21 maanden is staat ze ineens 5u op. Gisteren zelfs half 5 en ik krijg haar gewoon niet meer in slaap. Ook der middag dutje is soms maar 30 min a 45 min. Veel te kort dus. Wie herkent dit op deze leeftijd?? En hoe krijgen jullie je kleine weer in slaap. Want als ik zeg dat ze verder moet slapen of aan der muziekje trekt gaat ze krijzen en is ze gewoon klaar wakker.</p><p>Ook zit ik een beetje met der tijd schema in de knoei. Als ze 6u op stond ging ze half 12 naar bed en savonds is ze gewend om 6u al naar bed te gaan omdat ze geen lange dutjes doet en ze het anders niet trekt. Maar nu ze 5u op staat en korte dutjes doet heeft ze te lange wakker tijd waardoor ik denk dat ze daarom ook zo vroeg op staat.</p><p>Hoe laat doen jullie je kindje dan op bed als ze extreem vroeg op staan?</p><p>Thanks!</p>
 
In de ochtend rekken tot 12.00, en ook al is het dutje maar kort dan toch pas 19.00 naar bed. Als ze om 18.00 slaapt vind ik het wel logisch dat ze 5.00 wakker is, want dan slaapt ze al 11 uur! Dat is helemaal niet kort, dat is een prima nacht. Alleen op de verkeerde tijd. Hier slaapt m'n dochter van 20.00-6.00/6.30. en in de middag ook een uurtje. Dat is dus vergelijkbaar met jouw kindje, alleen de nacht-slaap is op andere tijden en beter te handelen.

Een nacht van 11 uur en een middagslaapje van 1 uur is wel prima hoor, niet elk kind slaapt 2 a 3 uur in de middag. Dat mag hier niet eens, want als ze 3 uur slaapt is het s avonds 22:00 voor ze slaapt...

Dus je kindje doet het niet eens zo slecht denk ik, alleen de tijden zijn een beetje krom ;)

In de avond 17.30 eten, dan lang douchen en dan is het al snel 19.00, zo kun je het s avonds best wat rekken. 18:00 is heel vroeg, dat is nog etenstijd..
 
Herkenbaar! Hier was later naar bed niet helpend, maar ons peuter gaat om 19.30u. En was dan ook om 4.30/5.00 klaar wakker en de hele dag moe.. met een korte middagslaap. Heb van alles geprobeerd, lamp met konijntje dat hij pas uit bed mocht als het konijntje wakker was en dan dus laten schreeuwen tot 5.30. Als hij stil was tot het konijntje wakker was, mocht hij in ons bed op de iPad kijken als beloning (en die wekker stond dan om 5.30 haha). Dat had ook wisselend effect. Maar toen onze tweede kwam kon dat niet meer (allebei lichte slapers..) en was het hier maandenlang chaos en geen slaap ongeveer omdat ze om en om kwamen. Het is vanzelf over gegaan en nu komt hij om 6.00u en dat is dus al uitslapen hier tegenwoordig ? sterkte en ik hoop dat iemand anders wel de gouden tip heeft!
 
Mega herkenbaar, toevallig laatst ook een topic geopend hierover.
Bij ons bleek het even een paar weken ruk, en daarna heeft hij zijn normale oude ritme meer opgepakt. Wat ik wel merk, is op dagen dat hij naar de opvang gaat, slechter slaapt en vroeg wakker is. Slaapt dan overdag kort, waardoor het in de avond krijsen is, en in de ochtend vroeg wakker. Dan kom je in een vicieuze cirkel waar je dus lastig uit komt.. 
 
Mijn dochter wordt deze maand 2. Hebben het middagslaapje eraf gehaald. Ook omdat ze savonds pas tegen 21u/21.30u in slaap viel en de ochtend dan wel uit sliep.. Maar hebben ook aantal keer gehad dat ze om 1u snachts wakker was tot 5u en daarna pas weer sliep.. Nu slaapt ze van 19.30/20u. Tot 7u/8u.. Het is eigenlijk verschillend elke nacht maar zit rond de 12u slaap. Wat hetzelfde overeenkomt met jullie 11u nacht 1 u overdag. Onze dochter doet het goed op geen slaapje en red het wel.. Rond 16u/16.30u heeft ze meestal een kleine dip maar speeld daarna weer fijn. Ze is wel echt moe om 19.30u dus slaapt direct in.
 
Hallo,

Je dochter is waarschijnlijk oververmoeid en daarom slaapt ze slechter. Strak in het ritme en eventueel wanneer nodig 2 dutjes, of 1 dutje en een powernap.

Succes!
 
Thanks voor jullie reacties! Ik heb al eens vaker geprobeerd het schema om te gooien, te rekken of later naar bed. Maar ze was altijd van de redelijk vrij korte dutjes en stipt 6 tot 6 slapen. Ook al deed ik der 7u op bed, dan was ze alsnog 6u wakker. En omdat ze korte dutjes deed deden we haar altijd al 6u op bed omdat ze het anders niet trok. 
2 dutjes wilt ze echt niet meer en geen dutjes kan ze nog lang niet aan.
Nu heb ik afgelopen dagen toch geprobeerd tot half 7 te rekken wat betreft op bed doen. En ineens begon ze weer 6u op te staan ipv 5. Vandaag zelfs half 7. En der dutjes zijn een uur geworden of een uur en een kwartier. Echt te hilarisch. Hoop dat het een fase was, al blijft het elke dag een verassing.
Als jullie nog tips hebben om langere dutjes te maken, hoor ik dat ook graag (;
 
Terug
Bovenaan