22 weken zwanger, welke bewegingen mag je nou nog allemaal maken?

<p>Hi meiden, </p><p>Ik hoop iemand te treffen die een expert is in welke bewegingen je allemaal nog veilig kan maken in je zwangerschap.... Heel verhaal, maar ik ben hier zo onzeker in. Het klinkt heel stom maar ik vergeet gewoon af en toe dat ik zwanger ben. Hoe kan dat nou, zullen jullie wel denken. Ondanks het feit dat ik tot week 15 flink misselijk ben geweest (nog steeds af en toe) en dagelijks (heel de dag) heb overgegeven, voel ik mij verder fysiek echt super goed. Ik sport nog 5 keer per week (bootcamp, fitness en zumba) en heb echt amper een buik. Geen bandenpijn, geen rugpijn, geen last van mijn bekken, voel me fit, loop nog iedere dag op hoge hakken, etc. Als ik tegen mensen zeg dat ik al 5 maanden zwanger ben, kijken ze me raar aan. (Al ben ik wel al 10 kilo aangekomen... Leuk hormonen. Gelukkig verder slank postuur, dus valt mee met hoe ik eruit zie). </p><p>Ik heb gisteren (terwijl ik hakken aanhad dus langer was nog) een beweging naar de grond gemaakt met mijn handen die de grond aanraakten. Oftewel, ik stond bijna dubbelgevouwen want ben (nog) vrij lenig. Terwijl ik dat deed, voelde ik iets in mijn buik draaien en toen ik overeind kwam deed het best zeer. Ik kreeg best een harde buik en de plek naast me navel was gevoelig. Ik heb hier ongeveer 2 uur echt wel even last van gehad. Jullie voelen hem aankomen, Ik schoot meteen in de stress, dikke tranen en ik dacht echt, jeetje, let even op met welke bewegingen je nu allemaal maakt daar er een kleine tere baby in je buik zit. Heb ik haar vermoord of misvormd draaide er door mijn hoofd. Omdat ik amper een buik heb en deze dus niet in de weg zit, doe ik echt werkelijk van alles nog. Natuurlijk moet ik iedere dag ook nog mijn schoenen aandoen, pak ik van alles van de grond dus je zou zeggen dat je deze beweging vaker maakt. Gelukkig toen ik later rustig in bed lag voelde ik mijn baby weer heerlijk druk heen en weer trappelen en de flinke schoppen waren zelfs vanaf de buitenkant goed te zien. Dus ik heb haar niet vermoord.... Maar kunnen dit soort bewegingen verder geen kwaad? Ik hoor veel van medezwangeren, dat zolang je buik niet in de weg zit, je eigenlijk alles nog kan doen. Zelfs op je buik slapen. (Doe ik al weken niet meer, bang dat ik haar plet) al zou het qua buik echt nog makkelijk kunnen. Schaam me een beetje om hierover de verloskundige te bellen maar loop er toch nog steeds mee in mijn maag. Normaal heb ik dus nooit pijn in mijn buik en nu ineens wel gehad na zo`n beweging. </p><p>Wat een stress je wel niet kan hebben als zwangere. Vooral als het je eerste kindje is heb ik het idee.</p><p>Groetjes! C. </p>

Als je voor de eerste keer zwanger bent is het inderdaad wat uitzoeken wat wel en niet kan. Een baby zit echter heel goed beschermd in de baarmoeder en ook het vruchtwater draagt bij aan deze bescherming. Fit zijn en blijven is een goede zaak tijdens een zwangerschap, maar pas toch op dat je hiermee niet overdrijft. Af en toe wat rust is echt wel nodig tijdens een zwangerschap. Ikzelf ben heel sportief, maar tijdens mijn zwangerschap heb ik het toch wat rustiger aan gedaan. Pas na mijn zwangerschap ben ik weer intensiever beginnen sporten. Deze beweging zal inderdaad niet zo goed geweest zijn, meer voor jezelf dan voor je baby. En slapen op je buik mag gerust wel.

Hoi,
Je kunt inderdaad nog veel doen hoor :)
Blijven sporten is ook gezond zolang je het kunt ook lekker blijven doen.

Wat betreft je gevoel naast je navel.. Is het een trekkend gevoel?
Ik heb dit rondom mijn navel gehad en dit bleken banden te zijn waar een enorme druk op kwam te staan. Je zag ook echt aan mijn huid dat er aan getrokken werd.

Ik zou wel even de vk bellen. Niet omdat het niet goed zal zijn maar zij kan jou precies vertellen wat je wel kunt en wat misschien niet of wat minder.
Je zult hier veel verschillende meningen krijgen en straks nog het bos niet zien..
Is ook helemaal geen gekke vraag aan haar. Zeg gewoon dat je je lekker voelt en veel sport maar toch wilt weten wat je nu wel en niet kunt doen.
Fijne zwangerschap verder! :)

Voor je baby kun je weinig kwaad doen qua beweging. Wel voor het behoud van je lijf, met name je buikspieren moet je minimaal belasten. Schuine buikspieren mogen wel. En ook moet je uitkijken met je bekken. 
Ik ben naar een ceasar therapeut gegaan tijdens mijn zwangerschap. Ze hadden speciale cursussen voor zwangeren. Vooral veel tips gekregen om sterk te blijven, en voor na je bevalling. In mijn geval extra aandacht voor beginnende bekkeninstabiliteit. 
Op mijn buik slapen heb ik ook lang gedaan. Op mijn rug lukte op een gegeven moment niet meer.

Zoals hier boven al gezegd kan ongeveer alles nog.
Ik ben ondertussen 27 weken en begin nu een buikje te krijgen. Echter kan ik nog alles. Met je rechte buikspieren inderdaad beetje uitkijken, maar dat is puur voor jezelf.
Ik voel het licht als ik mij te ver heb uitgestrekt en na een paar keer vergeet je het niet meer. Dat vergeten dat je zwanger bent herken ik ook.
Probeer voor jezelf niet meer dubbel te vouwen of heel ver uit te strekken zodat je geen pijn ervaard. Je baby zal er weinig last van ervaren.

Bedankt voor jullie terugkoppeling. 
Als het maar geen kwaad kan voor de baby! 
Kan me echt zomaar voorstellen dat ook de baby geplet wordt als ik zo gebukt sta.... Zo suf! Maar ja, ik kan me echt nog alle kanten op bewegen dus ik sta er letterlijk gewoon niet zo bij stil. Maar ik schrok gewoon na die pijntjes en dat hele harde gevoel van mijn buik na die beweging. Niet echt een harde buik als in een harde buik, maar gewoon een raar gevoel. Waarschijnlijk reactie van mijn baarmoeder die even de baby moest beschermen na zo`n houding..... 
Inderdaad de buikspieren weet ik. Ik doe andere core versterkende oefeningen, de rechte buikspieren train ik vanaf begin af aan al niet meer. Just in case.... Dat voelt ook gewoon echt niet fijn. 
PS. Dat van mijn navel. Nee voelde eerder als een soort beurse plek. Niet echt een trekkend gevoel. Maar ook dit trok gelukkig na paar uurtjes weg. 

De baby is echt nog niet groot genoeg dat je deze kunt pletten ;) Dat is pas op het laatst, en geloof me: dan kun je dit soort bewegingen echt niet meer maken want dan zit die buik gewoon echt in de weg! Haha. Het sporten kun je onder begeleiding gewoon blijven doen, ze raden zelfs aan om goed in beweging te blijven zolang dat nog gaat. Luister vooral naar je lichaam. Ik denk inderdaad ook dat je gewoon iets van banden hebt opgerekt en dat je dit langere tijd voelt.
Wat betreft op je buik slapen: dat gaat op een gegeven moment gewoon niet meer. Ik heb tot 3 weken geleden nog regelmatig op mijn buik geslapen, maar nu lukt het gewoon echt niet meer: het past niet meer, het ligt niet meer comfortabel en ik voel dan ook letterlijk dat ik op de baby lig - wat voor veel druk op mijn ribben en nare schoppen zorgt. En dan te bedenken dat ik nu 37 weken zwanger ben ;) Dus dit kun je echt nog heel erg lang doen. Mijn grootste tip is vooral naar je lichaam en de baby blijven luisteren, deze geven aan wat nog wel kan en wat niet kan!

Hoi Jamie, hahaha jeetje zo lang nog lekker op je buik! 
Ja ik weet het, het zit echt tussen mijn oren.... Ik hoor zo vaak, je kunt gewoon alles doen, je merkt vanzelf wanneer je buik in de weg zit en dan kan het niet meer. Maar dan denk ik, oh zo`n klein teer mensje in je buik, pfff waar gaat ze heen als ik dan dit en dit doe.... 
En ja, klopt, dan hoor ik:  ze zit goed verpakt in je baarmoeder en wordt beschermd etc. Maar omdat ik amper een buik heb, denk ik ja waar dan, welke (grote) beschermende baarmoeder? 
Bedankt lieve meiden voor de support en tips, het stelt me in ieder geval echt gerust. Ik voel me verder gewoon echt super goed en ik ben vooral heel blij dat ik die kleine druif tevreden gedurende dag lekker voel spartelen. Al ga ik toch wat vaker proberen vaker na te denken over de houdingen die ik aanneem, al is het maar om mijn eigen stress te verminderen die ik erna heb hihi. 
Groetjes C. 

Terug
Bovenaan