23 weken zwanger & neusspray met xylometazoline

<p>Beste lezers,</p><p> </p><p>Ik ben nu 23,5 weken zwanger en ben enorm verkouden. Ik had dus neusspray met xylometazoline gekocht en 5/6 dagen gebruikt meestal alleen savonds. Maar nu lees ik op internet dat dat dus helemaal niet tijdens de zwangerschap mag. Vervolgens ook de verloskundige gebeld door de schrik en die gaf aan dat ik ermeteen mee moest stoppen. Dat heb ik ook gelijk gedaan. </p><p> </p><p>Mijn vraag is nu:</p><p>Mijn 20 weken echo was goed, kan er door dat ik de neusspray met xylometazoline gebruikt hebt nu toch iets mis gaan ? Ik voel me enorm schuldig tegen over me kindjes. En ja het klopt het was slimmer geweest als ik eerder op internet ging googlen. Maar je staat er niet bij stil dat neusspray schadelijk voor je baby kan zijn. </p><p>Iemand ervaring hiermee ? Of informatie of het nog mis kan gaan. Kwa afwijkingen etc. De baby is wel actief , mijn bloeddruk etc bij de verloskundige afgelopen woensdag.</p><p> </p><p>alvast bedankt,</p><p> </p><p>melisa</p>
 
Bij alle vragen omtrent geneesmiddelen kun je informatie opzoeken op www.apotheek.nl
Heb het even voor je opgezocht: 
U kunt dit medicijn in de normale dosering en gedurende maximaal 1 week veilig gebruiken als zwanger bent, binnenkort wilt worden of als u borstvoeding geeft.Het wordt al jarenlang gebruikt door vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, zonder problemen met de vruchtbaarheid, voor de zwangerschap of voor het kind.
 
Ook nog even info opgezocht op het farmacologische kompas dat wordt gebruikt door huisartsen en apotheken. En staat ook dat het kan. Dus eenmalig maximaal 1 week. Dus niet druk om maken! 
Zwangerschap
Teratogenese: Ruime ervaring met kortdurend gebruik bij de mens heeft geen aanwijzing voor meer kans op aangeboren afwijkingen laten zien.Farmacologisch effect: Systemische resorptie kan optreden. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen kan vermindering van de doorbloeding van de placenta niet worden uitgesloten.Advies: Kan mits kortdurend (maximaal 5–7 dagen) en in de voorgeschreven dosering, worden gebruikt. Herhaalde behandeling tijdens zwangerschap vermijden
 
En je mag het 3x daags in beide neusgaten gebruiken. Dat is de standaard dosering. En als jij het alleen in avond hebt gebruikt dan is dat maar een lage dosering . 
 
Dankjewel voor je snelle reactie stelt me even weer gerust. Omdat de verloskundige aangaf het mag absoluut niet maak je er wel druk om haha. 
Dat het maximaal 5/7 dagen mag had ik gelezen maar omdat de verloskundige iets anders zei maak je er natuurlijk zorgen om haha. 
 
Ik heb het gedurende de zwangerschap ook heel af en toe gebruikt toen ik mega verkouden was en echt geen lucht meer kreeg. Dan deed ik in 1 neusgat 1 spray. 
De verloskundige gaf aan dat het geen probleem was bij zo kortdurig gebruik en lage dosering. Ook gaf zij aan dat dit beter was dan je hondsberoerd voelen omdat je geen lucht krijgt. 
 
Vind wel gek dat de verloskundige zegt dat het niet mag, want het mag wel. Maar gewoon niet heel vaak of idd lagere dosering. Dan maak je je meteen zorgen als ze dat zegt, vind ik wel een beetje slecht hoor haha. Maar maak je niet druk. Je hebt je kindjes niet iets ergs aangedaan
 
Je mag het wel gebruiken, maar een aantal dagen. Als je verkoudheid dan nog niet over is. Even naar de huisarts gaan. Die kan weer wat anders voorschrijven wat wel weer even gebruikt mag worden tijdens de zwangerschap. 
 
Terug
Bovenaan