23 weken zwanger extreme hitte op werk

<p>Hoi dames </p><p>Ik ben 23 weken zwanger.  En werk in een winkel.   Doordat het pand al wat ouder is werkt  de airco niet na behoren dus is het heeeel warm in de winkel. Ik denk net zo warm buiten als binnen.</p><p>Ook is het een druk bezochte winkel dus veel mensen extra warmte.</p><p>Dit is al jaren een probleem  en daar worden wel meldingen  van gemaakt  maar het word eigenlijk nooit opgelost omdat het een oud pand is.</p><p>Ik merk nu ik zwanger ben dat het gewoon  niet menselijk is in zn warme omgeving te staan  en ik het stik heet heb en vermoeid ben kortademig en er helemaal duizelig  van word.</p><p>Wat kan ik nu het beste doen? Contact opnemen met hoger op en zeggen van als jullie willen dat ik het langer volhoud moet er wat veranderen of ? Sta ik ook in mijn recht als zwangere?  </p><p>Andere collegas hebben er natuurlijk  ook last van maar die zijn niet zwanger  en ben bang dat het dadelijk  gevolgen voor  de zwangerschap kan hebben</p>

Hallo, 
Ik weet zo geen pasklaar antwoord maar volgens mij moet je werkomgeving sowieso "werkbaar" zijn zeg maar (weet niet meer hoe je dat precies noemt)
Je zou kunnen googlen op rechten zwangere of contact op kunnen nemen met de arbo dienst, of navraag doen via het juridisch loket.. die kunnen je adviseren en je waarschijnlijk meer vertellen..
Ik kon via ons CAO 2 weken extra verlof krijgen maar dan moest ik wel ook de verplichte 6 weken voor de uitgerekende datum nemen vanwege mijn werkzaamheden.. ik maak schoon in een multifunctioneel complex met o.a een zwembad en sporthal.. vanwege de temperatuur verschillen waarin je werkt wordt dat gezien als zware omstandigheden waardoor ze die regeling dus in ons CAO hebben opgenomen.. 
Als je je beroerd voelt door de warmte en daar duizelig van bent, hou je polsen onder een stromende koude kraan.. daardoor zakt het flauw val gevoel van (heeft met de stroming van je bloed te maken maar wat precies ben ik vergeten).. anders ziek melden..
Succes in deze situatie en een fijne, goede zwangerschap toegewenst  

Hier staat het e.e.a. op m.b.t. werk en zwangerschap:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gelijke-behandeling-op-het-werk/zwangerschap-en-werk
Er staat letterlijk 'Een zwangere vrouw moet veilig kunnen werken'. Maak het bespreekbaar met iemand van hogerop, die zeggenschap heeft en geef aan hoe je je voelt vanwege de hitte.

Terug
Bovenaan