23 weken zwanger + overspannen?

Hoi,

Helaas kamp ik al een paar weken met tekenen van overspannenheid. Ik heb 2 paniekaanvallen gehad op het werk. Afgelopen week halve dagen gewerkt en dat is goed gegaan. Omdat ik me goed voelde heb ik deze week weer gezegd hele dagen te werken maar nu is het gisteren weer mis gegaan. Dus ik moet hier wat mee, want deze stress wil ik uiteraard niet voor mijn kindje.
Maar ik vind het oh zo moeilijk om voor mezelf te kiezen en even niet te denken aan collegas die ik met werk opzadel of wat zij ervan denken. Herkend iemand dit? Ik weet wat me te doen staat, maar ik voel me hier zo alleen in dat ik op zoek en naar ervaringen van anderen. Iemand die hier over mee kan praten?
 
Ik herken je helemaal, al speelde het bij mij niet alleen tijdens de zwangerschappen. Ik heb de afgelopen jaren altijd een beetje op het randje gebalanceerd. Toen de 2de werd geboren, ben ik van 32 uur naar 24 uur per week gegaan. Mujn baas zei toen: we hebben liever dat je minder werkt, maar langer, dan dat je over een maand helemaal uitvalt in een burnout en misschien wel een half jaar niet kunt werken. Dus ja, het is voor je directe collega's misschien iets minder prettig, maar als jij halve dagen gaat werken, kun je wel langer blijven werken en hopelijk ook je projecten nog goed overdragen voordat je met verlof gaat. Het is wel belangrijk om, als je (deels) in de ziektewet komt, aan te geven of dit zwangerschapsgerelateerd is. Zo ja, dan moet je 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof, zo niet, dan mag je wachten tot 4 weken... Ik spreek uit ervaring als ik zeg: kies voor de 6 weken, en neem eventueel aan het eind van je verlof nog wat vakantiedagen op, iedereen begrijpt het als je iets meer tijd nodig hebt voor je weer aan het werk gaat, maar die tijd vooraf krijg je niet terug, zeker als je kleine vroeg geboren wordt... Kies voor jezelf, hoe moeilijk ook!
 
Bedankt voor je reactie. Heel fijn om te lezen dat iemand dit herkent. En goede tip van die ziektewet, daarvan was ik niet op de hoogte. 
Vandaag knoop doorgehakt om 50 procent te gaan werken, hoe moeilijk ook en door teamleider in contact gebracht met de bedrijfsarts. Ben benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Erg moeilijk vind ik deze situatie, maar het is nu wel even het beste. 
 
 
Terug
Bovenaan