24 weken zwanger, diabetes en niet aankomen

<p>Goedemiddag (aanstaande) mama's,</p><p>Momenteel ben ik 24 weken zwanger en ik ben nog maar 1,9 kg aangekomen. Ik heb sinds 16 weken zwanger, zwangerschapsdiabetes. Ik kom gemiddeld 100 gram per week aan. Als dit aanhoudt kom ik dus nog gemiddel 1,5 kilo aan tot aan de bevalling.</p><p>Gisteren zag mijn dagmenu er als volgt uit:</p><p>Ontbijt: omlet met groenten + 2 volkoren boterhammen</p><p>Tussendoor: blauwe bessen en volle yoghurt. Cherrytomaatjes</p><p>Lunch: 2 volkoren boterhammen met kaas en walnoten</p><p>Tussendoor: koffie met melk en een klein beetje suiker. Appel </p><p>Diner: salade van gekookte broccoli met worteltjes, doperwten, mais, volle yoghurt, knoflook en een tomatensaus erover heen. Ik heb er 2 borden van op. </p><p>Tussendoor: bloedsuiker was laag dus 2 volkoren boterham met kaas met een handjevol light chips </p><p>Wat doe ik verkeerd? Vaak eet ik ook aardappelen, pasta of volkoren rijst tijdens het avondeten. Nu toevallig niet.</p><p>Ik gebruik multivitaminen en heb pas over 2 weken weer een afspraak bij de verloskundige.</p><p>Ik heb ontzettend veel trek in snacks en zoete dingen. Ik eet dan meestal een gedroogde vijg of dadel, maar ik snak bijvoorbeeld naar slagroom. Heeft iemand tips? Ben opzoek naar inspiratie omdat ik af en toe niet meer weet wat ik moet eten ivm de diabetes.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Hi ik had ook diabetes en snakte ook vreselijk naar lekkere dingen, vooral na 20u haha. Ik had op een gegeven moment via het ziekenhuis een diëtist die me precies kon vertellen wat ik mocht of niet, ook met het oog op gewicht. Ik was ook mager. En at echt veel fruit (zoveel als.mocht) voor mijn suikercraving. Van watermeloen mag je bijvoorbeeld relatief veel en van banaan heel weinig. Ik zou zelf geen koffie met melk nemen maar die suikers in die melk voor iets anders nemen.
Ik at vaak noten, avocado, kwark, worst, kaas, kipfilet, ei. Zoveel mogelijk eiwitten want dat vulde nog het meeste. Sterkte! Duurt nog lang hè?

Je kan als je bloedsuiker laag is bijvoorbeeld iets anders nemen dan 2 boterhammen, dat je dan iets neemt waar je elke keer al zoveel zin in hebt iets zoets dus een lekkere koek bijv. Pure chocolade kan je ook af en toe een blokje van nemen.
Gebruik je insuline? Of echt alleen een dieet.

Ik geloof niet dat je iets verkeerd doet hoor! Zoals ik het lees eet je echt super gezond. Ik begon ook pas na de helft van de zwangerschap aan te komen. De eerste weken viel ik er zelfs een paar af. Ik denk niet dat je jezelf zorgen hoeft te maken. En anders kan je altijd overleggen met de verloskundige. 

Wauw wat een gezond menu. Zou me geen zorgen maken! Lekker toch dat je niet teveel aankomt. Als je je zorgen maakt, kan je wellicht de porties vergroten? Van diabetes heb ik geen verstand, maar online is vast genoeg te vinden. Als ik t zo lees komen jij en de baby niks tekort. At ik maar zo gezond..

Heb je geen begeleiding van een diëtiste?
Toe ik zwangerschapsdiabetes bleek te hebben werd ik automatisch aangemeld bij een diëtiste voor begeleiding.
Ik denk dat je heel gezond eet. Dus lastig aan te geven wat je zou kunnen veranderen in je menu overleg ook met je verloskundige in hoeverre het een probleem is dat je niet aankomt. En het belangrijkste is hoe voel jij je erbij? Heb je voor je gevoel voldoende energie?

Heel herkenbaar , zo veel trek hebben in lekkere dingen die je niet mag omdat daar de bloedsuiker van omhoogschiet. Ik wist op een gegeven moment wel een beetje wat ik kon eten. Ik kreeg het advies om teseire siroop af n toe te drinken. Wat betreft het aankomen in gewicht moet je je niet teveel zorgen maken zo lang de baby goed groeit is er niets aan de hand.

Terug
Bovenaan