26 weken, kindje te groot

Gister was ik weer bij de verloskundige en al sinds de 20 weken echo is mn kindje steeds iets te groot. De afgelopen 7 weken kom ik zelf ook 1 kilo per week aan, ipv 1/2 kilo. Niet dat ik nu, behalve mn buik natuutlijk dik wordt, dus het is puur mn baarmoeder+kindje die zo groot zijn. Gister zei ze t er dus nog specifiek bij dat hij wel erg voorloopt op schema, naar dat ze zich nog niet direct zorgen maakte. Nou, ik dus wel:p Wanneer moet je je wel zorgen maken dan? En wat kan t betekenen dat je kindje te snel groeit? Is dat een voorteken van een of andere ziekte/afwijkking?
 
Hoi hoi! Hoewel misschien lastig zou ik me inderdaad geen zorgen maken! Bij mijn eerste had de VK het niet zo door, maar ben ik van een kindje van 4800 gr bevallen. Bij de tweede zwangerschap is de groei extra in de gaten gehouden, bij 28 wkn een groeiecho: 4 wkn voor op 'normale groei', bij 32 wkn groeiecho: 6 wkn voor, bij 36 wkn groeiecho: 8 wkn voor (kan dat nog?!). Verder heb ik ter extra controle een suikertest gedaan, daar kwam niets uit. Bij geboorte was mijn zoon 5200 gr. Conclusie: ik krijg grote kindjes! Jij blijkbaar ook, en dat is niet iets om je zorgen over te maken. Zolang jij verder gezond zwanger bent (geen suiker, geen hoge bloeddruk,....) hoort het blijkbaar bij jou. Volgens mij is een groot kind op zich geen voorteken voor ziektes, afwijkingen enz, pas als er ook andere complicerende dingen zijn kan het iets betekenen. Geniet dus lekker van je zwangerschap! En bedenk dat het ook zo zijn voordelen heeft: mijn kinderen konden zich allebei vanaf dag 1 goed op temperatuur houden, ze hadden immers een reserve laagje, dus geen gedoe met mutsjes, kruiken, zorgen over wanneer je naar buiten kunt enz... Wat extra vet (en dus weerstand) direct bij de geboorte is ook wel prettig!
 
Hallo renee
Ook hier ben ik bevallen van een meisje van 5150 gram, en geen zwangerschapssuiker!
Nu is ze is inmiddels bijna 8 en blakend gezond :)

Momenteel ben ik weer zwanger van een meisje en vorige week met 34 weken is mij verteld dat ze al op 41 weken zat kwa groei, nu heb ik wel zwangerschapssuiker maar dan nog zijn mijn waardes aardig onder controle, conclusie: mijn huisje is eigenlijk 'te' goed en ook ik krijg grote kindjes. Niks ergs aan alleen dat de bevalling wat moeizamer zou kunnen verlopen. Ik maak me niks druk ze gaan bij mij wel eerder inleiden puur voor die suiker, maar als daar bij jou geen sprake van is komt het vast goed.
Er zijn niet voor niets gemiddeldes, er hebben altijd kindjes onder en boven de groeicurve gezeten ;-)

Succes en geniet van je zwangerschap!
 
Terug
Bovenaan