26 weken zwanger en te hoog bloeddruk

Ik ben nu 26 weken zwanger van mijn 1e en vanmorgen bij de VK geweest. Mijn bloeddruk was hier te hoog 145/90..na een poosje 2e keer opgemeten toen was hij 122/78. Maar moet toch volgende week terug komen en in de gaten houden of ik geen klachten ga krijgen. Nu ben ik een stresskip en zit me natuurlijk de hele tijd druk te maken wat het nu kan zijn of het niet gevaarlijk is voor het kindje. Herkend iemand dit of heeft hier ervaring mee?

Hoi,
Je bloeddruk is wel wat aan de hoge kant, maar de tweede meting valt wel mee toch?

Gewoon rustig blijven, niet te zout eten en dan is er echt geen schade voor je kleintje hoor!

Ik had de vorige keer een bloeddruk van 150/70. En de verloskundige zei tegen me dat de bovendruk mocht schommelen, maar dat de onderdruk gelijk moet blijven. En bij mij is de onderdruk al de hele tijd steeds 70. Ik schrok wel van die 150, maar door haar verhaal werd ik wel weer gerust gesteld. Het was ook een hele drukke dag, dus misschien is ie de volgende keer wel weer lager.

Liefs

Ik had ook hoge bloeddruk en omdat ik bij gynaecoloog was moest ik iedere keer een half uur aan zo'n apparaat liggen maar meestal valt t wel mee, komt ook omdat je niet helemaal op je gemak bent. Je wil toch weten of alles goed is met de kleine en daar kan je bloeddruk behoorlijk van stijgen...

Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik rond 31 weken een te hoge bloeddruk. Daardoor kwam ik ook in het ziekenhuis te liggen. In het ziekenhuis waren ze tevreden zolang de onderdruk onder de 100 was. De bovendruk werd niet echt op gelet. Ook werd bloed en urine telkens onderzocht. Dit was bij mij steeds prima, gelukkig. Later moest ik nog wel aan de medicijnen, omdat het niet lager werd. Daarmee mocht ik wel weer naar huis. Ik heb twee keer een week in het ziekenhuid gelegen. Met 39 weken werd ik ingeleid.
Nu ben ik weer zwanger (15 weken). Mijn eerste controle met 8 weken was bij de huisarts, meteen was de onderdruk hoog. Eerst 96, even later 92. Twee weken later een afspraak bij de gynaecoloog. Daar blijf ik onder controle, wel een fijn gevoel. Ik ben al een paar keer op controle geweest. Onderdruk steeds 90. Dat noemen ze verhoogd. Maar omdat het stabiel is geen reden tot zorg. Ook gezien mijn voorgeschiedenis zal alles wel goed gan verlopen. Waarschijnlijk wel de laatste 3 maanden rustig aan doen. Zien we dan wel weer.
Wel fijn dat bij jouw de tweede meting gelijk een stuk lager was. Zou me er niet te druk over maken. Maar dat is makkelijk zeggen, haha. Succes.

Bedankt voor jullie reactie! Mijn urine was gisteren ook nog goed dus dat scheelt. en ik zal me er idd maar aan vast houden dat de 2e meting een stuk beter is. Hopen dat het volgende week nog zo is!

Hoi,

Met 18 weken had ik een bloeddruk van 144/95. Ik moest toen naar het ziekenhuis voor een bloed- en urinetest. Daar konden ze niets vinden. Ik mocht weer naar huis toen hij weer gedaald was. Waarschijnlijk kwam het omdat ik een beetje verkouden was. Misschien voelde je op dat moment gewoon niet zo lekker.

Ze houden je erg goed in de gaten bij een hoge bloeddruk en nemen geen enkel risico. Ik denk dus dat je je nu nog geen zorgen hoeft te maken. Bij mij was de onderdruk vier weken later weer 85. Vertrouw erop dat hij de volgende keer weer lager is. Anders blijft hij misschien door de stress aan de hoge kant.

Succes en neem lekker wat tijd voor jezelf. Ontspanning is altijd goed.

Groetjes,

Maria

Mijn bloeddruk is al vanaf het begin te hoog. Bij 24 weken was ie opeens wat lager, maar vorige week bij de controle (27 weken) was de onderdruk opeens 100 en de bovendruk was oko weer veel te hoog. Ik moest direct een potje urine inleveren en 20 min aan de CTG. Ik werd direct rustig toen ik onze kleine meid hoorde. De onderduk bleef rond de 90 schommelen. Alles was in orde, geen reden om pilletjes of zo te geven. Dus niet te snel schrikken, maar wel rustig aan doen! Ik heb snel hartkloppnigen, met name dat ik het voel in mn keel. Voor mij dus direct een teken dat ik weer rustig aan moet doen.

Terug
Bovenaan