29 weken oud, onrustig

<p>Hooi allemaal</p><p>Even een vraagje; heeft iemand ervaring met dat *sprongetje* bij 29 weken. Hiero heel heftig. Normaal is inslapen totaal geen probleem, maar nu grote kermis bij het naar bed gaan. Hele dag door hangerig. Ze zeggen dat dit niet echt een sprong is, maar ik vind deze het ergst tot nu toe...</p><p> </p>

29 weken? Hoeveel maanden is dat? 7? 8?
Vanaf een week of 12 rekende ik echt niet meer in weken, zo onhandig...maar ik denk dat je kindje een maand of 7/8 is en ik vond dat met mijn beide dochters een vreselijke leeftijd totdat ze zo'n 11 maanden waren...

Ze zitten dan tussen 2 of 3 dutjes in, de voeding veranderd (fles minderen), ze willen kruipen/tijgeren maar kunnen dit nog niet goed, ze mopperen de heeeeeele dag!!
Ik kwam deze periode door door heeeeel veel te wandelen en te fietsen. Eigenlijk tussen alle dutjes door op pad, wees blij dat het zomer wordt nu! Regelmatig ging ik om 7.30 al een uur wandelen omdat ze echt niet te genieten waren..

Het gaat voorbij zodra ze beter kunnen kruipen en optrekken enzo, maar dan hangen ze weer de hele dag aan je been ;) Dus dat was ook weer een rotfase. Mn jongste is nu 21 maanden en eigenlijk vond ik het pas vanaf 16 maanden echt relaxter worden, dan gaan ze over op 1 dutje en worden het mini-peuters.. dus dat duurt nog even, sterkte! ;)

Oja mijn dochter had ook zon vreselijke fase dat ze nog niet kon kruipen maar dat wel wilde, en aan alle kanten vermaak nodig had pff.. maar of dat een sprongetje was, weet ik niet. Ik merkte wel (en nu ze 2 is nog steeds) dat ze soms baalfases heeft en soms zonnige fases die vaak gepaard gaan met een flinke verandering in skills. Ik zou er niet teveel mee bezig zijn, je doet er toch niks aan. Lekker fietsen, wandelen, even boodschappen doen, is hier altijd goed.

Haha ja dat klopt! Mijn oudste is net 2 en een engel wat alles betreft, die was altijd heel chill in spelen, eten en slapen. Maar ik merkte ook dat toen hij 1 werd het allemaal ook wat makkelijker werd. Mijn dochter is nu net 6 maanden en daar zit meer pit in haha. Opzich gingen voorgaande sprongetjes nog wel, maar deze is next level.. komt vast weer goed! Het eerste jaar is sowieso zoeken. Denk je net lekker te gaan met een ritme, draait alles weer om! 

Rond 29 weken na de uitgerekende datum leert een kind dat mama en papa afstand kunnen nemen. Door te huilen krijgt het weer de aandacht en dus is de missie volbracht. Aldus ‘oei ik groei’.

Knuffel je kind, laat het weten dat je wel in de buurt bent door bijvoorbeeld even te zingen als je bezig bent in huis. En als de tranen met in slaap vallen helemaal hysterisch worden dan zit er eventjes niks anders op dan om de 5/10 minuten even te laten weten dat papa en mama nog steeds in de buurt zijn.

Geef het 2 weken, dan word het beter omdat je kind dan weet dat jullie nooit heel ver weg zijn. Succes!

Die sprongen van Oei Ik Groei zijn volledig achterhaald. Ieder kindje maakt ongeveer dezelfde ontwikkelingen voor, maar de timeline en hoe zo'n kindje erop reageert is bij iedereen verschillend. 

Ik merk bij mijn dochter dat er periodes zijn met slecht inslapen, of juist vaak wakker worden. Heftige weken waarin ze snachts ook even wakker blijft. Maar ook weer periodes waarin ze een stuk beter slaapt. Ze is nu 1 en dat is zo sinds het begin. Het ligt aan vanalles. Eerst krampjes, slaapregressies, later ook verkoudheidjes en verlatingsangst, gewoon motoriek oefenen, wakker zijn en niet meer kunnen slapen, en natuurlijk honger. 

Als ik zo de leeftijd zie: 7 maanden geloof ik? Dan denk ik aan verlatingsangst. Het is een fase die weer over gaat. Je hoeft je kindje absoluut niet te laten huilen, je mag best troosten. Maar het komt je op de lange termijn wel ten goede als je je kindje leert om in bed in slaap te vallen. Dus zodra je kindje rustig is toch weer weglopen als het nog wakker is. En onthoud dat fases altijd weer opgevolgd worden door een goede fase. Sterkte!

Wat ook kan is dat er de komende maand een slaapje af gaat. Daar kun je je ook nog even in verdiepen. Hier gebeurde dat pas met 8 maanden, maar sommigen zijn eerder. Ik merkte het aan slecht inslapen, en dat eind van de middag slapen echt een crime was. Ze werd toen ook vaak wakker snachts. En ze is altijd 5.30 wakker, maar dat werd toen wel ultravroeg. Na de overgang naar 2 slaapjes sliep ze weer goed. (en nu ze 1 is begint het gerommel alweer omdat 2 slaapjes net teveel is en 1 slaapje veel te weinig)

Terug
Bovenaan